Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk

Moderator: Mr Mojo Risin

patrickh
Lid

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Berichtdoor patrickh » 05 okt 2019, 20:31

Let wel op, deze zijn in de meidagen NIET gedragen door Nederlandse soldaten...

DannyMNL
Lid

Berichtdoor DannyMNL » 06 okt 2019, 00:18

Och, op een airsoftveld ziet/weet toch bijna niemand dat ( al is dat hier vloeken in de kerk). Als de rest van mijn uniform compleet is zal ik naderhand alsnog voor een betere helm kijken, in de tussentijd de M40 als placeholder gebruikend. Wel bedankt voor het meedenken!

DannyMNL
Lid

Berichtdoor DannyMNL » 17 okt 2019, 00:00

Ik kon het toch niet laten om voor een beter passend model te gaan. Ik kwam op Ebay een M34 tegen die na de oorlog is doorgebruikt door de Rijkspolitie. Mijn idee was dat het qua historische waarde niet veel meer kon zijn en dat ik deze zonder al teveel consequenties terug kon brengen naar de oorspronkelijke groene kleur en er een repro leeuwenplaat op kon zetten.

Nu kreeg ik hem thuis en vielen mij een aantal dingen op die ik wel enorm interessant vond. Zo zitten er blijkbaar decals van de Gendarmerie op hoogglans zwarte lak onder de modernere Rijkspolitie matte anthraciet lak. Ook heeft de helmplaat er hoogstwaarschijnlijk nog opgezeten tijdens de periode bij de gendarmerie, want direct onder de plek waar de Rijkspolitie decal is afgesleten is er kaal metaal zichtbaar, terwijl er onder de Gendarmerie decals nog hoogglans zwarte lak vandaan komt. Binnenin staat nog een naam waarvan ik heel benieuwd ben wanneer die er in gezet kan zijn. Het binnenwerk is in ieder geval in zeer mooie staat en heeft zeer duidelijke stempels op die in de rand na.

Nu is mijn vraag, in hoeverre is er bezwaar tegen om deze helm terug te brengen in vooroorlogse staat? Ik maak me niet zo druk over de Rijkspolitie uitvoering, maar wel om het stukje Gendarmerie geschiedenis wat er onder zit... Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik een stuk belangrijke geschiedenis verpruts.

Foto's in de bijlage ter illustratie en beoordeling, en natuurlijk als interessant object om te delen.
Bijlagen
11.jpg
10.jpg
9.jpg
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

patrickh
Lid

Berichtdoor patrickh » 17 okt 2019, 21:50

Lijkt erop dat je een helm hebt gescoord van de politietroepen uit wo2...zo laten!

andre28061978
Lid

Berichtdoor andre28061978 » 12 nov 2019, 09:40

Goedendag heren,

Ik ben op zoek naar een NL wollen jas, grove stof, ik heb al patroontassen en broodzak, ik zoek ook tevens een NL helm met een soort van zand camouflage.

De jas moet wel in goede conditie zijn.

Wie heeft er trouwens originele foto’s van NL soldaten met een helm overtrekken, ik hoorde er laatst iets over op een beurs maar heeft het NL leger überhaupt wel camouflage helmovertrekken gehad, op Google gekeken maar niets gevonden.

Groet

Erik
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Erik » 14 nov 2019, 20:16

André, maak even een nieuw topic aan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."

Terug naar “Algemeen (geallieerd)”