Ik was laatst met mijn vader naar een militariabeurs waar ik een tweetal bajonetten heb aangeschaft. Ook kocht ik een wapenriem voor een Mosin Nagant en een k98 pompstok. Toen we huiswaarts gingen vertelde mijn vader opeens dat hij zich niet kan herinneren ooit een wapenriem in een oorlogsfilm te hebben gezien. Ik verzekerde hem dat die er wel degelijk in zaten en heb hem wat voorbeelden gegeven uit bekende oorlogsfilms. Saving private Ryan, der untergang en enemy at the gates bewezen dat hij nooit heel goed op details heeft gelet in de films die hij keek
Nu ben ik van mening dat niet de wapenriem, maar juist de bajonet wél volledig ondervertegenwoordigd is in films en series. Om maar weer te beginnen met saving private Ryan: het lijkt mij toch dat wanneer een soldaat tijdens de invasie het strand was overgestoken en tot achter een bunker was geraakt, een bajonet (mits voorhanden) op het wapen werd bevestigd alvorens de loopgraven te betreden?
En waar zijn de bajonetten op de Mosin's van de Russische soldaten die in enemy at the gates in de welbekende openingsscene al schreeuwend over het plein hun vrijwel zekere ondergang tegemoet rennen?
Naar mijn weten zijn dit toch 2 geschetste gevechtssituaties waarvoor de bajonet is ontworpen?
Ik hoor graag jullie mening hierover, zijn de bajonetten inderdaad ondervertegenwoordigd door Hollywood? En kennen jullie voorbeelden in films waarbij bajonetten wel gebruikt werden maar niet in de film uitgebeeld en vice versa?
Ik hoor het graag van jullie.
Gr.
Jason