De nog enige vliegende DC3 (C47) "Dakota" in Nederland stopt na september van dit jaar met rondvluchten. Meer hierover is te lezen op hun website; https://dutchdakota.nl/nieuws/geen-dda- ... n-in-2025/
Één van de redenen van de DDA om te stoppen is het brandstofprobleem. AvGas, de brandstof waarop de DC3 vliegt, wordt per 2025 verboden door de Europese Commissie. Zal dit verbod mogelijk gaan leiden tot de doodsteek voor de nog luchtwaardige historische vliegtuigen in Europa?
De DC3 van de DDA, zelf een WOII veteraan, vloog afgelopen juni tijdens de herdenking van 80 jaar D-Day nog boven de invasiestranden van Normandië. Ook in september zal de DC3 nog boven het operatiegebied van Market Garden te zien zijn.
DDA classic airline stopt
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 73 keer
- Ontvangen: 127 keer
DDA classic airline stopt
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Re: DDA classic airline stopt
Ik heb op de website van shell gekeken en volgens hun gaat die brandstof pas teruggetrokken worden als er een alternatief is.
Quote : there can be little doubt that eventually Leaded Avgas will be withdrawn from use. However this does not seem likely until suitable fully developed alternatives are available; a situation that is likely to be several years into the future.
Quote : there can be little doubt that eventually Leaded Avgas will be withdrawn from use. However this does not seem likely until suitable fully developed alternatives are available; a situation that is likely to be several years into the future.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 5019
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 73 keer
- Ontvangen: 127 keer
Re: DDA classic airline stopt
Klopt. Op de DDA website staat te lezen;
"De Europese Commissie heeft de productie van AvGas, de brandstof waarop de Dakota vliegt, per 2025 verboden.
Er wordt geëxperimenteerd met alternatieven, maar het is nog niet bekend hoe de motoren van de Dakota daarop reageren.
Een kostbare aanpassing wordt niet uitgesloten."
Als de Europese Commissie het verbiedt om AvGas te produceren, dan zal de DDA het buiten de EU moeten gaan inkopen.
Dit zal ongetwijfeld gaan leiden tot prijsstijging. Is het vliegen voor de DDA dan nog rendabel?
Het brandstofprobleem is overigens niet de enige reden waarom ze stoppen met het maken van vluchten.
"De Europese Commissie heeft de productie van AvGas, de brandstof waarop de Dakota vliegt, per 2025 verboden.
Er wordt geëxperimenteerd met alternatieven, maar het is nog niet bekend hoe de motoren van de Dakota daarop reageren.
Een kostbare aanpassing wordt niet uitgesloten."
Als de Europese Commissie het verbiedt om AvGas te produceren, dan zal de DDA het buiten de EU moeten gaan inkopen.
Dit zal ongetwijfeld gaan leiden tot prijsstijging. Is het vliegen voor de DDA dan nog rendabel?
Het brandstofprobleem is overigens niet de enige reden waarom ze stoppen met het maken van vluchten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten