Mag dit wel of niet

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Daan wo2
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 5 keer

Mag dit wel of niet

Bericht door Daan wo2 »

Ik kan een paar .50 patronen overnemen van iemand alleen ik vraag me af of je dat überhaupt wel in bezit mag hebben als er een kogelpunt op de huls zit. Wie kan mijn hier iets meer over vertellen over wat je wel en niet in bezit mag hebben?
LDO
Lid
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 86 keer

Re: Mag dit wel of niet

Bericht door LDO »

Er is iets verruimd in de wet over afgeschoten munitie, lege hulzen waar de kogelpunt in terug gezet is dus.
Wacht even op Racefiets of Ammo en nog wat leden, die volgen de wet op de WWM op de voet. Ik ben wat lakser de laatste tijd, omdat ik een brave burger geworden ben.
Maar volgens mij is het geen probleem meer, ik weet alleen niet of er zo'n oerhollandse regel is als: de huls moet overdwars doorboord zijn.
Daan wo2
Lid

Bericht door Daan wo2 »

LDO schreef: 07 nov 2024, 10:10 Er is iets verruimd in de wet over afgeschoten munitie, lege hulzen waar de kogelpunt in terug gezet is dus.
Wacht even op Racefiets of Ammo en nog wat leden, die volgen de wet op de WWM op de voet. Ik ben wat lakser de laatste tijd, omdat ik een brave burger geworden ben.
Maar volgens mij is het geen probleem meer, ik weet alleen niet of er zo'n oerhollandse regel is als: de huls moet overdwars doorboord zijn.
Ah oké als ik hem zou kopen wilt hij er €65 voorraad hebben is dat dan een goede prijs?
Alles is origineel uit wo2 zelfs alle schakels
LDO
Lid

Bericht door LDO »

Ik ben echt niet op de hoogte van deze prijzen. Het hang er helemaal vanaf hoeveel het er zijn natuurlijk. Maar wacht eerst op reacties of het wel of niet legaal is, dat lijkt me het veiligst.

https://www.zib-militaria.de/ heeft helaas niks op het moment om te vergelijken, maar die vragen 10 eu voor een losse patroon. Wat me erg aan de prijs lijkt, maar geen idee verder.

https://www.derpanzerbaer-militaria.de/ ... r-MG3-Deko

https://fakebullets.com/shop/rifle-cali ... -bmg-belt/
Daan wo2
Lid

Bericht door Daan wo2 »

LDO schreef: 07 nov 2024, 16:19 Ik ben echt niet op de hoogte van deze prijzen. Het hang er helemaal vanaf hoeveel het er zijn natuurlijk. Maar wacht eerst op reacties of het wel of niet legaal is, dat lijkt me het veiligst.

https://www.zib-militaria.de/ heeft helaas niks op het moment om te vergelijken, maar die vragen 10 eu voor een losse patroon. Wat me erg aan de prijs lijkt, maar geen idee verder.

https://www.derpanzerbaer-militaria.de/ ... r-MG3-Deko

https://fakebullets.com/shop/rifle-cali ... -bmg-belt/

Hij vraagt €65 voor 20 patronen op band alles origineel uit wo2 zelfs de schakels
LDO
Lid

Bericht door LDO »

In vergelijking met de online prijzen lijkt me dat zeker niet duur.
racefiets
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door racefiets »

De wet is helaas nog niet aangepast op dat punt. Is nog steeds munitie in de zin van de wet. De enige uitzondering zijn originele exercitie patronen. Die zijn vrij te beItten en de rest niet. Onafgeschoten projectielen zijn vergunningsplichtig. Ook al is de huls leeg(gehaald)
LDO
Lid

Bericht door LDO »

Duidelijk, Racebike, thanks!
Niet doen dus.
patrickh
Lid
Gegeven: 116 keer
Ontvangen: 87 keer

Bericht door patrickh »

racefiets schreef: 09 nov 2024, 07:30 De wet is helaas nog niet aangepast op dat punt. Is nog steeds munitie in de zin van de wet. De enige uitzondering zijn originele exercitie patronen. Die zijn vrij te beItten en de rest niet. Onafgeschoten projectielen zijn vergunningsplichtig. Ook al is de huls leeg(gehaald)
En afgeschotennprojectielen?
LDO
Lid

Bericht door LDO »

Ja dat is grijs natuurlijk.Je bedoelt projectielen waar de trekken en velden duidelijk in staan, maar verder mooi zijn. Ik denk geen probleem. Maar wat ik al vaker gezegd heb: stel, je krijgt huisbezoek, ze gaan niet in discussie en nemen alles mee. Met kans op beschadiging of kwijt raken. Op het vraagbaakje van de politie zie ik zoveel tegenstrijdige berichten, en berichten die niet waar zijn. Niet iedere agent is goed op de hoogte van de WWM. Dat moet Bijzondere Wetten zijn en die zijn niet overal aanwezig. Dus beter voorkomen dan achteraf proberen je schade vergoed te krijgen.

(Denkt terug aan kluiscontrole en een aspirant die dacht de loterij gewonnen te hebben omdat er ook windbuksen in mijn kluis stonden. Een hele discussie om aan te tonen dat een windbuks nog net legaal is in NL. Als ze in de kluis staan moet er een aantekening op het verlof staan om verwarring te voorkomen, vond aspirant. Toen de 'echte' BW medewerker klaar was met nummers controleren, had hij weer aandacht en zei 'Nee joh, een paar buksen, prima juist dat je die er bij zet. Alles in orde, we gaan weer!)
Daan wo2
Lid

Bericht door Daan wo2 »

racefiets schreef: 09 nov 2024, 07:30 De wet is helaas nog niet aangepast op dat punt. Is nog steeds munitie in de zin van de wet. De enige uitzondering zijn originele exercitie patronen. Die zijn vrij te beItten en de rest niet. Onafgeschoten projectielen zijn vergunningsplichtig. Ook al is de huls leeg(gehaald)
Ah oké ben ik even blij dat ik ze niet meer heb gekocht.
Daan wo2
Lid

Bericht door Daan wo2 »

LDO schreef: 11 nov 2024, 14:44 Ja dat is grijs natuurlijk.Je bedoelt projectielen waar de trekken en velden duidelijk in staan, maar verder mooi zijn. Ik denk geen probleem. Maar wat ik al vaker gezegd heb: stel, je krijgt huisbezoek, ze gaan niet in discussie en nemen alles mee. Met kans op beschadiging of kwijt raken. Op het vraagbaakje van de politie zie ik zoveel tegenstrijdige berichten, en berichten die niet waar zijn. Niet iedere agent is goed op de hoogte van de WWM. Dat moet Bijzondere Wetten zijn en die zijn niet overal aanwezig. Dus beter voorkomen dan achteraf proberen je schade vergoed te krijgen.

(Denkt terug aan kluiscontrole en een aspirant die dacht de loterij gewonnen te hebben omdat er ook windbuksen in mijn kluis stonden. Een hele discussie om aan te tonen dat een windbuks nog net legaal is in NL. Als ze in de kluis staan moet er een aantekening op het verlof staan om verwarring te voorkomen, vond aspirant. Toen de 'echte' BW medewerker klaar was met nummers controleren, had hij weer aandacht en zei 'Nee joh, een paar buksen, prima juist dat je die er bij zet. Alles in orde, we gaan weer!)
Thanks!
utmi
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 22 keer

Bericht door utmi »

Weet je zo in welk wetsartikel die benoemd staan?
Their name liveth for evermore
racefiets
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 45 keer

Bericht door racefiets »

Het gaat hierbij om de bestemming. Om
Munitie te zijn moet iets bestemd zijn om te verschieten. Exercitie patronen hebben nooit de bestemming gehad om te verschieten en vallen daardoor niet de omschrijving van munitie zoals benoemd in artikel 1 punt 4 van de WWM.
Alleen een fabrikant kan iets een bestemming geven en daardoor is een ontladen patroon volgens de wet nog steeds munitie.
utmi
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 22 keer

Bericht door utmi »

Hi Racefiets,

klinkt aannemelijk, hoe wordt de "dreiging" die van oefenmunitie uit kan gaan geïnterpreteerd?
Their name liveth for evermore