Zou iemand mij kunnen helpen met het identificeren van deze trench art? Is het echt? Het komt uit een kringloop in Molenaarsgraaf en ik vond het gelijk prachtig.
Het slaghoedje lijkt eruit gebeiteld en daarna weer dichtgelast.
Daarnaast vraag ik mij af of iemand weet wat de EBW betekent en het stempel met W&M.
Trench art vaas
Re: Trench art vaas
Ik ga ervan uit dat de meeste van dit soort hulzen door burgers zijn gemaakt. Ik zie ze ook af en toe in krinloop winkels. Maar ook nog op vensterbanken bij mensen thuis.
EWB (=fabrikant) E.W. Bliss, Derby. UK
EWB (=fabrikant) E.W. Bliss, Derby. UK
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 117 keer
- Ontvangen: 90 keer
Zijn idd door burgers gemaakt, als souvenir na de oorlog. Zo zijn er ook veel asbakken van hulzen.
Google maar eens naar 25 Pdr.
Google maar eens naar 25 Pdr.
ik heb er zelf geen info van Patrick, maar op rommelmarkten zag je op den duur patronen erin die steeds ingewikkelder werden. ook kon je zien dat die niet meer handmatig waren gemaakt in de loopgraven. vooral de perfect gelijkende sets voor op de schouw of vensterbank vielen door de mand.
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 117 keer
- Ontvangen: 90 keer
In de loopgraven zijn ze idd niet gemaakt, maar ik weet van mijn vader dat net na de oorlog oedereen dergelijke dingen thuis had, vazen, kruiken, asbakken, ter herinnering.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 74 keer
- Ontvangen: 131 keer
Na de oorlog had inderdaad half Nederland zo'n granaathuls in huis. Dit zegt iets over de hoeveelheid granaten die verschoten zijn in die tijd.
Mijn oma had ze ook. Jammergenoeg waren deze zwaar verpoetst. Je kon er je haren in kammen. Maar ja, zoals een goede huisvrouw in die tijd betaamde behoorde je regelmatig je koperen spullen in huis te poetsen.
Het grote voordeel van zo'n messing "bloemenvaas" was dat je bloemen er langer mooi in bleven. Het kopergehalte in het messing werkte als een zuurteregelaar die de bacteriën in het bloemenwater doodde.
Om deze reden leggen sommige mensen op de bodem van een glazen bloemenvaas een koperen munt. Het werkt echt.
Wist je in die tijd een groot kaliber granaathuls te scoren dan werd deze vaak gepromoveerd tot een paraplubak.
Mijn oma had ze ook. Jammergenoeg waren deze zwaar verpoetst. Je kon er je haren in kammen. Maar ja, zoals een goede huisvrouw in die tijd betaamde behoorde je regelmatig je koperen spullen in huis te poetsen.
Het grote voordeel van zo'n messing "bloemenvaas" was dat je bloemen er langer mooi in bleven. Het kopergehalte in het messing werkte als een zuurteregelaar die de bacteriën in het bloemenwater doodde.
Om deze reden leggen sommige mensen op de bodem van een glazen bloemenvaas een koperen munt. Het werkt echt.
Wist je in die tijd een groot kaliber granaathuls te scoren dan werd deze vaak gepromoveerd tot een paraplubak.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!