Verrekijker Bousch & Lomb 6 x 30 DvO

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
MrAnderson
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 1 keer

Verrekijker Bousch & Lomb 6 x 30 DvO

Bericht door MrAnderson »

Hallo allemaal,

Mijn hobby is het restaureren van oude verrekijkers. Ik vraag om hulp bij de identificatie van een verrekijker Bausch & Lomb 6x30, serienummer 282303 – productiejaar 1939. Het richtkruis met afstandsschaal bevindt zich in het linkeroogstuk. De kijker kwam in mijn bezit in zeer slechte staat met zware schimmelaantasting, maar is zorgvuldig gereinigd en geeft nu een uitstekend beeld.

Bijgevoegd is een foto van het etui – aan de binnenzijde staan de initialen, vermoedelijk van de eigenaar, E.T., evenals de naam E. Topée. De achternaam komt niet vaak voor, maar is wel te vinden in Nederlandse archieven, zowel van vóór als na de oorlog.

Wat mij vooral opviel, is de aanwezigheid van de stempel van het Nederlandse Ministerie van Defensie - DvO. De manier van aanbrengen wijkt duidelijk af van wat ik eerder heb gezien – het lijkt niet op een ingeslagen stempel, maar ook niet op een eenvoudige kras. Hoe zou deze markering op deze verrekijker terecht kunnen zijn gekomen, en wie zou deze hebben kunnen aanbrengen? Was het een spoedlevering uit Amerika vóór de oorlog? Of misschien via Lend-Lease van Amerika naar het Verenigd Koninkrijk, en vervolgens verspreid onder verzetsstrijders?

De enige informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden, is dat dit type verrekijker inderdaad via Lend-Lease aan het Verenigd Koninkrijk werd geleverd.

Alvast hartelijk dank voor uw tijd, uw meningen en uw hulp.

Met vriendelijke groet.
1 Schermafbeelding 2025-08-10 183357.jpg
2 Schermafbeelding 2025-08-10 183429.jpg
1.1 20250812_105152.jpg
3 Schermafbeelding 2025-08-10 183518.jpg
4 Schermafbeelding 2025-08-10 183637.jpg
5 Schermafbeelding 2025-08-10 183702.jpg
6 Schermafbeelding 2025-08-10 183743.jpg
7 Schermafbeelding 2025-08-10 183826.jpg
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 74 keer
Ontvangen: 131 keer

Re: Verrekijker Bousch & Lomb 6 x 30 DvO

Bericht door asjemenou »

De inscriptie op de verrekijker zou inderdaad voor Departement van Oorlog (DvO) kunnen staan. Deze benaming werd gebruikt voor 1928. In de periode van 1928 tot WOII heette dit ministerie het Ministerie van Defensie. Tijdens de tweede wereldoorlog hernoemde het Nederlandse kabinet in ballingschap (in Londen) het ministerie wederom tot het Departement van Oorlog. Dit bleef tot in 1959 bestaan samen met de benaming Ministerie van Oorlog (MvO). In 1959 kreeg dit ministerie de definitieve benaming Ministerie van Defensie.
Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat jouw verrekijker in de periode van WOII tot aan 1959 in gebruik is genomen bij het Nederlandse leger.
in het naslagwerk "De ransel op je rug" staat een lijst vermeld van verrekijkers die in gebruik waren bij het Nederlandse leger in de periode 1940-1990. De US M3 6x30 verrekijker wordt daar ook in vermeld.
Het model stempel/inscriptie van het DvO op jouw verrekijker komt mij niet bekend voor maar je zou het eens kunnen navragen bij het NMM; https://www.nmm.nl/nl/over-ons/contact/ ... formulier/
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 31 keer

Bericht door earlymb »

Mooie kijker! Mogelijk besteld in 1939 maar te laat beschikbaar om nog in mei '40 gebruikt te worden en later alsnog geleverd? Wellicht dat een onderzoekje naar de naam in de hoes wat meer duidelijkheid geeft.

Ik heb zelf ook een kleine collectie voornamelijk Commonwealth 6x30 kijkers, waaronder een prachtig 1915 gedateerd exemplaar met Britse 'war Arrows' gemaakt in de US door Bausch & Lomb met een redelijk helder beeld maar helaas ietswat scheel dus waarschijnlijk slecht gecollimeerd wat ik helaas niet verholpen krijg.
MrAnderson
Lid

asjemenou schreef: 12 aug 2025, 23:29 Het model stempel/inscriptie van het DvO op jouw verrekijker komt mij niet bekend voor maar je zou het eens kunnen navragen bij het NMM; https://www.nmm.nl/nl/over-ons/contact/ ... formulier/
Goedendag.
Hartelijk dank voor de informatie. Het karakter van de inscriptie doet mij vermoeden dat deze afwijkt van het gebruikelijke stempel dat ik gewend ben te zien op verrekijkers, bijvoorbeeld op mijn Zeiss Nedinsco van het 4e infanterieregiment (trouwens ook een vraag waar ik tot nu toe geen antwoord op heb – waarom de inscriptie op het prismadeksel DvO niet overeenkomt met het stempel (volgens mij DvD, al kan ik mij vergissen) en de markering op de koker).
Echter, de inscriptie bevindt zich op exact dezelfde plaats, wat mij doet denken dat dit geen willekeurig werk is, maar is aangebracht door de bevoegde dienst voor de identificatie van dienstmateriaal.
Bijzonder dank voor de link – ik zal daar zeker een verzoek indienen.
1 20250810_191924.jpg
2 20250810_192040.jpg
3 20250810_191536.jpg
4 20250810_192601.jpg
5 20250810_192647.jpg
MrAnderson
Lid

earlymb schreef: 13 aug 2025, 10:31 Wellicht dat een onderzoekje naar de naam in de hoes wat meer duidelijkheid geeft.
Ik heb zelf ook een kleine collectie voornamelijk Commonwealth 6x30 kijkers, waaronder een prachtig 1915 gedateerd exemplaar met Britse 'war Arrows' gemaakt in de US door Bausch & Lomb met een redelijk helder beeld maar helaas ietswat scheel dus waarschijnlijk slecht gecollimeerd wat ik helaas niet verholpen krijg.
Goedendag, hartelijk dank voor de informatie. Ja, de militaire keuring van het Verenigd Koninkrijk zijn die kenmerkende “chicken marks” )) of pijlen. Het collimeren van oude verrekijkers is geen eenvoudig werk, maar zeker niet hopeloos. Er zijn bedrijven die dit proces professioneel uitvoeren en het kost ongeveer 80 euro (ik weet niet of het hier toegestaan is om specifieke bedrijfsnamen te noemen).
Wat betreft het onderzoek naar de naam – dat wekt mijn interesse. Als u kunt aangeven in welke richting te zoeken en welke bronnen te raadplegen, zou ik dat zeer op prijs stellen. Alvast bedankt!
asjemenou
Gegeven: 74 keer
Ontvangen: 131 keer

Bericht door asjemenou »

Toegang tot een militair archief om de persoon wiens naam in de verrekijker foedraal staat, te achterhalen zal niet gemakkelijk zijn. Tenzij je directe familie van de persoon bent.
Mogelijk is de naam niet van een militair maar is het de naam van een vorige eigenaar. Zo heb ik verzamelaars gekend die hun naam in de verzamelobjecten van hun collectie schreven. Zelfs in de zeldzame en dure objecten. Geen één van hen was militair.
Tot mijn verbazing kwam ik onlangs op Marktplaats een WOII hoofddeksel tegen met daarin de naam van een verzamelaar die ik gekend heb. Deze verzamelaar is al geruime tijd niet meer onder ons. WOII objecten verwisselen zodoende nogal eens van eigenaar.

In mijn collectie heb ik ook een aantal verrekijkers. De meeste daarvan zijn verrekijkers van het WOII Sovjet leger. Ze zijn gefabriceerd in de periode van 1934 tot 1945. De niet gereviseerde kijkers vind ik zelf het mooist. Ze zijn in de staat zoals ze waren gedurende WOII.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
patrickh
Lid
Gegeven: 117 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door patrickh »

Ik denk dat de dvo kras dvd is....
Schlueter
Lid
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Schlueter »

Kan door een willekeurig iemad zijn gedaan.
Zoiets als het jaren 50 of 60 zakmes wat mijn broer als kind had waar KL44 in stond gekrast....
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 31 keer

Bericht door earlymb »

MrAnderson schreef: 13 aug 2025, 13:34
earlymb schreef: 13 aug 2025, 10:31 Wellicht dat een onderzoekje naar de naam in de hoes wat meer duidelijkheid geeft.
Goedendag, hartelijk dank voor de informatie. Ja, de militaire keuring van het Verenigd Koninkrijk zijn die kenmerkende “chicken marks” )) of pijlen. Het collimeren van oude verrekijkers is geen eenvoudig werk, maar zeker niet hopeloos. Er zijn bedrijven die dit proces professioneel uitvoeren en het kost ongeveer 80 euro (ik weet niet of het hier toegestaan is om specifieke bedrijfsnamen te noemen).
Wat betreft het onderzoek naar de naam – dat wekt mijn interesse. Als u kunt aangeven in welke richting te zoeken en welke bronnen te raadplegen, zou ik dat zeer op prijs stellen. Alvast bedankt!
Dank, ik zal eens gaan kijken wat de opties zijn :)
MrAnderson
Lid

Hallo alemal,

Hartelijk dank aan iedereen voor jullie meningen en steun. Ik heb alle voor mij beschikbare open bronnen gecontroleerd met betrekking tot de naam E. Topée, maar ik heb niets gevonden dat verband zou kunnen houden met de periode van de Tweede Wereldoorlog. Het lijkt erop dat het
geheim van dit object onopgelost zal blijven.

Toch ben ik geneigd aan te nemen dat de verrekijker tijdens de gevechtshandelingen is gebruikt – de militaire afstandsschaal, de DvO-markering … de karakteristieke sporen van gebruik en het vuil aan de binnenkant konden niet ontstaan zijn als hij gewoon op zolder had gelegen.

Maar dat zijn natuurlijk slechts mijn veronderstellingen.

Nogmaals dank aan iedereen voor de deelname aan de discussie.

Succes allemaal en tot ziens.