Hulsen met decoratie?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Alice1979
Lid
Gegeven: 2 keer

Hulsen met decoratie?

Bericht door Alice1979 »

Dag allemaal,

Ik heb vorige week op twee akkers gezocht (niet bij elkaar in de buurt) en kwam op elke akker een soort kleine huls met decoratie tegen. Het lijken kleine slaghoedjes van kleine hagelpatronen...maar ik vind het raar dat ze versiering hebben op de zijde van het slaghoedje. Dus misschien is het wat anders.

Afmetingen: 9,95 mm hoog. Diameter huls: 9,90 mm. Diameter rand van de huls of flensrand (met daarop de versiering): 10,00 mm.
De hulsen (met dus een hoogte van bijna een centimeter) zijn hol van binnen en zijn niet magnetisch. Beiden wegen 1 gram, dus 0,5 gram per stuk. Al is dat niet erg nauwkeurig.

Aangezien ik er twee heb gevonden op twee nogal random plekken denk ik dat ze niet zeldzaam zijn. Al kan ik er niets over terugvinden op internet. Ik ben benieuwd naar jullie oordeel!
Bijlagen
IMG_6324.jpg
IMG_6350.jpg
racefiets
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 47 keer

Re: Hulsen met decoratie?

Bericht door racefiets »

Wat je hebt gevonden zijn 2 9mm randvuur hulsjes die geladen waren met of een ronde of spitse loden kogel.
De decoratie is fabrikant afhankelijk.
racefiets
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 47 keer

Re: Hulsen met decoratie?

Bericht door racefiets »

Vroeger had iedere boer of iedereen met een beetje volkstuin wel zo’n geweertje staan voor afschot van schadelijk wild/ gevogelte/ knaagdieren.

De huls met het eikeltje zal waarschijnlijk door H. Utendoerffer gemaakt zijn.