Wie kan mij vertellen welk uniform dit is

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
RoosGenealogie
Lid

Wie kan mij vertellen welk uniform dit is

Bericht door RoosGenealogie »

Als Jannetje in 1947 huwt met Johannes Gijsbertus van Voorthuizen heeft hij een uniform aan.
Wie kan mij vertellen wat voor uniform dit is? Helaas is embleem op baret niet zichtbaar.
Mogelijk is het voorwerp wat hij beet houdt een aanwijzing?
Bij voorbaat dank!
Bijlagen
Jannetje Went en Voorthuizen3.jpeg
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 75 keer
Ontvangen: 131 keer

Re: Wie kan mij vertellen welk uniform dit is

Bericht door asjemenou »

Hallo Roos,

De bruidegom op de foto draagt een zg. "eerste grijs" naar Brits/Canadees WOII model. Na de oorlog was dit model uniform ook gangbaar in het Nederlandse leger. Het uniform kan van Brits/Canadese makelij zijn maar het kan ook een vroeg naoorlogse Nederlandse productie zijn. Deze verschillende producties werden naast elkaar verstrekt en gedragen. In zijn handen houdt hij een paar handschoenen.
Helaas zijn er geen emblemen zichtbaar op het uniform, dus het is lastig om te zeggen tot welk regiment Johannes Gijsbertus heeft behoort.
Als je familie bent van de militair dan zou je navraag kunnen doen bij het Ministerie van Defensie; https://www.defensie.nl/onderwerpen/arc ... onsarchief.
Zij hebben een personeelsdossier. Mogelijk bestaat er ook een dossier van Johannes Gijsbertus van Voorthuizen. In zo'n dossier zou ook zijn legeronderdeel/regiment kunnen staan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!