IJssellinie 10 mei 1940 22 RI / 22 GB

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Sale1951
Lid
Gegeven: 2 keer

IJssellinie 10 mei 1940 22 RI / 22 GB

Bericht door Sale1951 »

Mijn vader diende als soldaat in de 22e RI, gesitueerd in Emminkhuizen, onderdeel Grebbelinie, (Veenendaal-Renswoude). Hij is overgeplaatst naar het Grensbataljon 22 GB, gesitueerd in de IJssellinie ten oosten van Westervoort en waarschijnlijk tussen Zevenaar en Babberich. De 10de mei 1940 is hij daar krijgsgevangen gemaakt. Helaas heb ik tot nu toe weinig beeldmateriaal gevonden van deze 22 RI / 22 GB gelegerd aan de IJssellinie. De Duitse soldaten hadden allemaal een fototoestel ter beschikking, maar hoe en waar zou hiervan beeldmateriaal te achterhalen zijn?
Alle suggesties zijn welkom.
Schlueter
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: IJssellinie 10 mei 1940 22 RI / 22 GB

Bericht door Schlueter »

Zoek je beeldmateriaal van de Duitsers in die omgeving?

Ten eerste had NIET elke Duitse soldaat een foto toestel. Het is niet zoals nu met smartphones.

Er is uiteraard wel een kans dat er toen op die locatie foto's gemaakt zijn.
Maar omdat het rolletjes waren kon het lang duren om vol te maken en dan te laten ontwikkelen.
Dan zou het nog moeten herinneren waar en wanneer de foto was gemaakt of het moeten noteren op een briefje.

Vaak staat er achterop de foto iets als "Holland May 1940".
Dat kan dan bijna overal zijn.

En laten we er vanuit gaan dat hij alle gegevens opgeschreven heeft achterop de foto; preciese datum, locatie en eenheid van de krijgsgevangenen.
Dan moet je enorm geluk hebben om die foto te vinden.

Hopelijk ben ik te pessimistisch en hebben beter geinformeerde forum leden wel iets voor je.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 77 keer
Ontvangen: 138 keer

Bericht door asjemenou »

De meeste foto's daterend van de Duitse inval en de strijd in Nederland in mei 1940 zijn genomen door Duitse militairen. Fotograferen was onder hen meer gemeengoed dan bij de Nederlandse soldaten en werd zelfs aangemoedigd. De vele fotoalbums van Duitse militairen die circuleren op Internet en beurzen zijn hier het bewijs van. Het Duitse leger had toen al een eigen foto- en filmdienst.

Als je vader gevangen is genomen in de omgeving van Zevenaar- Babberich, dan is hij waarschijnlijk gevangen genomen door soldaten van de Duitse 207e Infanterie Divisie. Deze divisie was aangevuld met de SS Standarte "Der Führer".
De vraag is, zijn er foto's genomen van het krijgsgevangen maken van de Nederlandse militairen waarvan je vader deel uitmaakte.

Je zou je vraag eens kunnen stellen op de discussiegroep van de website van De slag om de Grebbeberg; https://www.grebbeberg.nl/forum.php?pag ... ep&group=2

De Duitse website Lexikon der Wehrmacht heeft ook een forum waar je je vraag zou kunnen stellen; https://www.forum-der-wehrmacht.de/inde ... es-heeres/

Het Duitse Bundesarchiv heeft een beeldbank; https://www.bundesarchiv.de/im-archiv-r ... ildarchiv/
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Sale1951
Lid
Gegeven: 2 keer

Bericht door Sale1951 »

Dank 'Schlueter' en 'aljemenou' voor de info. Ik ben bekend met grebbeberg.nl en westervoort1940.nl. Hierop is veel info en verslagen over de 10de mei te vinden. Helaas geen beeldmateriaal van 22ste GB. De Duitse websites ga ik zeker bekijken, wie weet. Ook lokale historische musea zal ik benaderen. Wie weet. Het is zoeken naar die speld, terwijl je niet zeker weet of die speld er wel is :-(
asjemenou
Gegeven: 77 keer
Ontvangen: 138 keer

Bericht door asjemenou »

Het NIMH heeft ook een online beeldbank. Heb je hier al eens in gezocht? https://beeldbank.nimh.nl/foto-s/?mode= ... 9%7D%20asc
Ik heb in deze beeldbank kort gezocht op trefwoorden zoals Ijssellinie, Zevenaar en 22e GB maar niet veel gevonden. Misschien weet jij betere trefwoorden om op te zoeken.
Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg heeft ook een bibliotheek; infoAnmm.nl ? (Het @ teken heb ik vervangen in verband met spambots)
Je kunt ook deze Defensiemusea benaderen; https://www.defensie.nl/onderwerpen/mus ... -landmacht
Pinterest is ook nog een optie.

Feit blijft, dat er van Nederlandse (militaire) kant niet veel foto's bekend zijn van de strijd gedurende de meidagen van 1940. Zoals jezelf al aangeeft, is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!