Tim schreef:Ik vind zoiezo dat de EU genoeg rekening houdt met de verschillende nationaliteiten en afkomst van de lidstaten, zo kan er bvb altijd gediscussieerd worden in de eigen taal met simultane vertaling in alle andere talen (dit kost wel massa's geld). Daar vind ik dus het argument van Zhukov niet opgaan.
Dat er gediscussieerd kan worden in het EP in de eigen taal is iets waar de gewone man op de straat vrij weinig van merkt. Bovendien is de vertaling pure noodzaak omdat in veel Europese landen slechts de eigen taal wordt gesproken en de kennis van het Engels al snel ophoudt bij 'yes' en 'no'.
De burgers worden in ieder geval wél op één grote stapel gegooid. De bemoeienis van Europa met de interne handelingen van de lidstaten wordt steeds groter en dat wordt door de gewone burger wel meer en meer gevoeld. De grondrechten van alle lidstaten zullen wellicht niet bijster ver uiteen lopen, maar wanneer er een grondwet is zullen de beleidsbepalers zich richten op de meer specifieke wetgeving. Voor heel Europa dient dan alles gelijk geschakeld te worden.
Betekent dat dat Nederland het homohuwelijk moet opgeven omdat in Italië een geloofsfundamentalist dat tegen de bijbel vindt? Of dat Spanjaarden tussen de middag wakker moeten blijven omdat de Duitsers anders boos zijn omdat zij niet mogen slapen?
Laat alle lidstaten nou afzonderlijk bepalen wat goed en slecht is voor het land. Ieder land heeft wetten die in honderden jaren zijn geëvolueerd in tot wat ze vandaag de dag zijn. Ze weerspiegelen de gedachten van de mensen uit dat land. Dat wordt nu langzaamaan weggevaagd door een log orgaan, dat in korte tijd bepaald wat goed is voor jou en mij.
De laatste tijd was in Nederland vaak te horen dat 'Den Haag' te ver bij het gewone volk vandaan staat (moord op van Gogh, marokkaanse jeugd e.d.), hoe zal dat dan wel niet gaan wanneer de beleidsbepalers niet langer in Den Haag, maar in Brussel zitten? Den Haag verwordt tot een soort provinciehoofdstad die slechts dient uit te voeren wat het EP vindt en dat kan mijns inziens nooit goed zijn voor ons.