Als Operatie "Greif" gelukt was ..

De gevechten en operaties tijdens WOII
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Moengoman schreef:Als operatie Greif gelukt was - wat naar mijn idee zeer onwaarschijnlijk was - hadden de Russen in 1946 aan de Noordzee en de Atlantische Oceaan gestaan.
:?: :? :|

Leg uit
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Brian
Lid

Bericht door Brian »

mannerheim schreef:
Moengoman schreef:Als operatie Greif gelukt was - wat naar mijn idee zeer onwaarschijnlijk was - hadden de Russen in 1946 aan de Noordzee en de Atlantische Oceaan gestaan.

Leg uit
Dan was het zo: de geallieerden verloren de slag om de Ardennen, de Russen bleven winnen in het oosten, en door hun hebzucht begonnen ze nog een oorlog tegen de 'Westerse' geallieerden... :roll: dat kon ik ervan maken :wink:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

Brian schreef:
mannerheim schreef:

Leg uit
Dan was het zo: de geallieerden verloren de slag om de Ardennen, de Russen bleven winnen in het oosten, en door hun hebzucht begonnen ze nog een oorlog tegen de 'Westerse' geallieerden... :roll: dat kon ik ervan maken :wink:
Dankjewel. Dat maakte ik er ook uit op, maar wat verduideliking van moengoman zlef zou fijn zijn.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Ja hoor, dat was het. Het hele punt is dit. D-Day was ongelooflijk belangrijk, West-Europa ontsnapte daardoor aan communistische overheersing. Maar de Tweede Wereldoorlog werd aan het oostfront beslist. Elke veldslag, die de Duitsers in het westen zouden hebben gewonnen, zou hun nederlaag alleen maar uitgesteld hebben.
Ik heb het altijd erg cynisch gevonden, dat Hitler en co vanaf de zomer van 1944 de toekomst van West-Europa in handen hadden. Als hij het ene of het andere front volledig had opgegeven .....
Nou ja, dan had ik hier geen onzin ingetypt.
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Zoveel invloed had Greif niet. Operatie Wacht am Rein was zowiezo nutteloos.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
Shifty
Lid

Bericht door Shifty »

Inderdaad, Greif is naar mijn mening behoorlijk gelukt. Het zijn de doorstotende Duitse troepen die het Ardennenoffensief hebben doen mislukken.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Huh? Het is toch door al de mist die weggetrokken is toen konnen de bommenwerpers opstijgen en hebben alles gebombardeerd.
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Shifty
Lid

Bericht door Shifty »

Bart V schreef:Huh? Het is toch door al de mist die weggetrokken is toen konnen de bommenwerpers opstijgen en hebben alles gebombardeerd.
Met de doorstotende Duitse troepen verwijs ik eigenlijk naar het plan Wacht am Rein. Dat was gedoemd om te mislukken. Zelfs als de mist was blijven hangen had het nog niet gelukt.