Martijn schreef:
Je kan de vraag ook anders stellen, wie ben jij of wie denk jij wel te zijn om ons deze vragen voor te leggen? Je hoeft helemaal niet dankbaar te zijn om hier te mogen posten. Als je je daar toe geroepen voelt vooral doen, voel je je daar te goed voor vooral weg blijven. Wij zijn blij met elke nieuwe user waarvan iets te leren valt of die wij wellicht iets kunnen leren. En vaak is de gewone interactie al bevredigend.
Je vergelijkt volwassenen met kleuters en doet net of daar verschil tussen zit. Ik heb inmiddels zo'n 5 jaar ervaring op de basisschool en ik kan je vertellen dat er niet veel verschil bestaat tussen volwassenen en kinderen hoor. Ga maar eens na waarover de meeste ruzies gaan tussen volwassenen. Als het niet om geld is dan vaak om de kleinste dingen.
Je doet je heel oprecht voor als iemand die dit forum naar een hoger niveau wil tillen. Je klaagt erover dat de ruzie belangrijker wordt gevonden dan de werkelijke inhoud van het topic. Als je echt deze oprechte intenties had, had je de insinuaties achterwege gelaten.
Ik ben een user die zag dat door ruzies en geklier een aantal interessante en essentiele discussie-punten onder tafel verdween, en dat doodzonde vond.
Dat ik dit forum naar een hoger plan zou willen tillen, is een eigen interpretatie. Ik geloof niet dat een enkel individu dat kan, ik geloof dat je daar een samenwerking en discussie voor nodig hebt.
Met name discussies waarin meningen lijnrecht tegenover elkaar staan kunnen wat feller worden. En dat is logisch, je mening veranderen is iets wat soms moeilijk kan zijn en weerstanden kan opleveren. Dat de manier van reageren mede daardoor soms kan derailleren naar kinderlijk en ordinair gescheld is maar al te waar. Echter, dat is slechts het sausje wat over het eigenlijke gerecht, nl de oorspronkelijke discussiepunten, gegoten is. Naar mijn mening zou een forum-leiding de discussiepunten moeten bewaken, en die saus voorkomen. En niet gelijk alles moeten sluiten en bannen.
Dat je uit het basisonderwijs stamt is evident. Daar kun je, en moet je wellicht, zo hard met je vuist op tafel slaan.
Maar de discussiepunten die hier aangeroerd worden zijn serieus en interessant, dit is geen kinderlijk grensoprekkend gedrag maar 'slechts' negatieve bijeffecten van een heftige discussie. En daar zou je je wellicht anders tegenover kunnen opstellen.
Zelf kom ik - aangezien vermelding daarvan kennelijk relevant geacht wordt in deze context - uit het nationale en internationale projectmanagement. Daar hebben we ook dit soort kinderachtigheden: als een Duits deel-team iets voor stelt, gaat het Engelse er tegen in bijvoorbeeld. Per definitie. Ik zou natuurlijk die teams kunnen verwijderen of bannen. Afgezien van het feit dat dat juridisch onmogelijk is, zou dat echter niets oplossen. En au fond ben ik niet geinteresseerd in de persoonlijke connotaties. Het gaat mij om wat men te zeggen heeft, om de inhoud.
Daarom vraag ik wederom om enige bezinning inzake de positionering tegenover de wat fellere discussies.
Discussies waar iets gebeurt, waar écht essentiele standpunten elkaar ontmoeten zijn toch tot ieders voordeel, en zijn toch de moeite waard? Ook al moet er dan soms tot wat rust gemaand worden, of moet de discussie op een intelligente manier in goede banen geleid worden.