Waffen SS reenacting in Nederland
- svdwal
- Lid
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 4 keer
Eenmaal in de zoveel tijd duikt er op een willekeurig forum deze vraag/opmerking op.
Iedere keer verbaasd het me weer dat er mensen zijn met een dergelijk kortzichtig inzicht in de geschiedenis en gevoel voor tact...
Wehrmacht re-enactment heeft enkele mensen (waaronder ik) in Nederland bijzonder veel moeite gekost om van de grond te krijgen, Duits ligt gevoelig.
SS is politiek, zie de uitspraken van Nurnberg in 1946.
Om het Duitse leger te laten zien in Wehrmacht voldoende, SS zal ik nooit accepteren in Nederland.
Sjoerd
Iedere keer verbaasd het me weer dat er mensen zijn met een dergelijk kortzichtig inzicht in de geschiedenis en gevoel voor tact...
Wehrmacht re-enactment heeft enkele mensen (waaronder ik) in Nederland bijzonder veel moeite gekost om van de grond te krijgen, Duits ligt gevoelig.
SS is politiek, zie de uitspraken van Nurnberg in 1946.
Om het Duitse leger te laten zien in Wehrmacht voldoende, SS zal ik nooit accepteren in Nederland.
Sjoerd
-
SJORS-SJORS
- Lid
- Mr_Flibble
- Lid
Inderdaad Sjoerdsvdwal schreef:Eenmaal in de zoveel tijd duikt er op een willekeurig forum deze vraag/opmerking op.
En verder, dat in landen als Amerika en Engeland wel re-enactment verenigingen zijn die zich als SS profileren ligt volgens mij aan het feit dat die landen nooit veroverd zijn. Daarom is het daar geaccepteerd, en daar gebeuren soms op evenementen foute dingen waarvan ik denk van "dat had voor mij niet gehoeven".
Wehrmacht, okay. SS niet okay.
In Tabulas Argenteas Refero
- Dodo
- Lid
Wat een onzin.Bart V schreef:De soldaten van de Waffen-SS waren goed opgeleide en effectieve moordmachines. Na de Tweede Wereldoorlog werd de Waffen-SS verantwoordelijk gehouden voor veel oorlogsmisdaden die tijdens de gevechten en achter de frontlinies hadden plaatsgevonden. De Waffen-SS, gerenommeerd en door geallieerde troepen dikwijls gevreesd om hun elitekarakter, werd vaak ingezet op gedeeltes van het front die op instorten stonden om de frontlijn te corrigeren. In de naoorlogse legers van de geallieerden vindt men veel terug van hun tactieken en optreden. Veel geallieerde eenheden hebben hun respect uitgesproken over de vechtersmentaliteit van de Waffen-SS eenheden.
Komaan, het is één rotte appel die de hele mand infecteerd.
Kijk even rond op dit forum en je zal zien dat alles wat hier vetgedrukt staat weerlegd wordt.
De Waffen-SS kreeg dezelfde militaire opleiding als de Wehrmacht. Enig verschil was dat er een sterker ideologisch karakter aanzat, hoewel ook dit afzwakte naarmate de oorlog vorderde.
Ook de tacktieken verschilden niet van die van de Wehrmacht. Overigens pastte de SS'ers (en de Wehrmacht) die uit het oostfront kwamen de tacktieken van het oostfront toe op het westfront, en dat had niet zo'n succes.
De Waffen-SS was ook verantwoordelijk voor vele oorlogsmisdaden, met name in het oostfront hebben ze schandalig bezig gehouden. Overigens net als de Wehrmacht en politiebataljons.
De oorlogsmisdaden van de Waffen-SS, of eigenlijk de SS in het algemeen zijn niet te vergelijken met de enkele excessen die Amerikanen, Britten, Nederlanders, Fransen of wie dan ook van de geallieerden hebben begaan.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
-
SJORS-SJORS
- Lid
Snap niet dat de Allgemeine SS en de waffen SS hier constant in 1 adem genoemd worden terwijl ze zoveel verschillen van elkaar.
Ja inderdaad, ze vielen beide onder hetzelfde onderdeel, maar de politieke tak en de gewapende tak stonden verder geheel los van elkaar.
Ja inderdaad, ze vielen beide onder hetzelfde onderdeel, maar de politieke tak en de gewapende tak stonden verder geheel los van elkaar.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Panzergrenadiere,
-
Rednas
- Lid
*het rode leger?*of wie dan ook van de geallieerden hebben begaan.
De meeste misdaden werden gedaan aan het oostfront, maar dan moet je er wel bij zeggen dat dat vooral met de partisanen strijd was (waar gevangenen altijd geexecuteerd/gemarteld/verminkt werden door beide partijen).
Voor de rest sluit ik mij aan bij Dodo, de Waffen SS een elite leger...
- Dodo
- Lid
*het rode leger?*Rednas schreef:of wie dan ook van de geallieerden hebben begaan.
De meeste misdaden werden gedaan aan het oostfront, maar dan moet je er wel bij zeggen dat dat vooral met de partisanen strijd was (waar gevangenen altijd geexecuteerd/gemarteld/verminkt werden door beide partijen).
De Russen waren inderdaad ook niet bepaald lievertjes, en Stalin kon er net als Hitler ook wat van. Goed dat je mij gecorrigeerd hebt..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
-
SJORS-SJORS
- Lid
- Miller
- Lid
Beste mensen,
Heel even mijn bescheiden mening over SS-reenacting in Nederland.
Ik ben al heel blij, en vind het fantastisch dat er in NL al, heel voorzichtig welliswaar, Wehrmacht Heer gereenact word. Eindelijk hebben de Engelsen en Amerikanen een vijand tijdens weekenden. In Engeland kom ik elk jaar op de War and Peace show, en daar val je om: er is meer SS- en Polizeireenacting dan gewone Heer. Aan de mentaliteit daar kun je inderdaad merken dat landen als Engeland en de US nooit zijn bezet. Tenminste, niet in WO2.
SS-reenacting in Nederland is voor mij 'not done' Al was het alleen maar dat 1/3 van de Nederlandse bevolking nog steeds gruwelt van de dubbele runen.
Ik vind het al een grote stap, dat in een zo geteisterd land als Nederland, gewone Heer reenacting langzaam maar zeker begint te kunnen. Laten we dit alsjeblieft niet gaan verprutsen door in een "Politiek fout" uniform te gaan lopen (ss). Ook al speelt met Waffen-SS in plaats van Kamp-SS, de gewone burger(het overgrote deel van NL) ziet dat verschil niet, en weet het verschil niet. Voor hen is elk Duits uniform al fout, dus als er dan ook nog zwarte kraagpatten met runen opzitten al helemaal!
Als men dat zou proberen krijgen we waarschijnlijk ook vanuit de politiek zo veel commentaar en dergelijke, dat binnenkort alle Duits reenacting weer voorbij is. Dus: wees blij met wat je nu hebt. Misschien ligt de situatie in NL over een jaar of 10-20 weer zo anders, dat SS-reenacting wel kan. Toch zou ik daar niet teveel op rekenen. (en persoonlijk moet ik daar ook niet aan denken!)
Ik ben al heel blij, en vind het fantastisch dat er in NL al, heel voorzichtig welliswaar, Wehrmacht Heer gereenact word. Eindelijk hebben de Engelsen en Amerikanen een vijand tijdens weekenden. In Engeland kom ik elk jaar op de War and Peace show, en daar val je om: er is meer SS- en Polizeireenacting dan gewone Heer. Aan de mentaliteit daar kun je inderdaad merken dat landen als Engeland en de US nooit zijn bezet. Tenminste, niet in WO2.
SS-reenacting in Nederland is voor mij 'not done' Al was het alleen maar dat 1/3 van de Nederlandse bevolking nog steeds gruwelt van de dubbele runen.
Ik vind het al een grote stap, dat in een zo geteisterd land als Nederland, gewone Heer reenacting langzaam maar zeker begint te kunnen. Laten we dit alsjeblieft niet gaan verprutsen door in een "Politiek fout" uniform te gaan lopen (ss). Ook al speelt met Waffen-SS in plaats van Kamp-SS, de gewone burger(het overgrote deel van NL) ziet dat verschil niet, en weet het verschil niet. Voor hen is elk Duits uniform al fout, dus als er dan ook nog zwarte kraagpatten met runen opzitten al helemaal!
Als men dat zou proberen krijgen we waarschijnlijk ook vanuit de politiek zo veel commentaar en dergelijke, dat binnenkort alle Duits reenacting weer voorbij is. Dus: wees blij met wat je nu hebt. Misschien ligt de situatie in NL over een jaar of 10-20 weer zo anders, dat SS-reenacting wel kan. Toch zou ik daar niet teveel op rekenen. (en persoonlijk moet ik daar ook niet aan denken!)
-
Skylighter
- Lid
- Shifty
- Lid
Een man met verstandCapt. Richard R. Miller schreef:Beste mensen,
-
SJORS-SJORS
- Lid
-
Skylighter
- Lid
-
SJORS-SJORS
- Lid
Skylighter schreef:NEE (duidelijker kan ik niet zijn).SJORS-SJORS schreef:En de Waffen SS is geen vijand voor de Amerikanen en de Engelse in het weekend?
Onduidelijker zul je bedoelen, met zo'n antwoord kan niemand iets. Kun je je uitspraak niet onderbouwen?
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Panzergrenadiere,