Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik ga zo rap mogelijk ne vriend bezoeken die een enorme collectie politie uniformen en helmen heeft, dan trek ik een paar foto's en misschien ziet ge er ne gelijkaardigen tussenliggen.
Een mooie collectie van Adrian helmen Adrian!, een door vele,waaronder ik ondergewaardeerde helm.
Vraag,omdat ik eens zo'n helm heb zien liggen maar hem niet thuis kon brengen,vanwaar die "mostert" kleur op sommige helmen,misschien iets te maken met tropen?.
Het Belgisch leger hield rekening met de modderige kleibodems in België, vandaar
In de Kongo gebruikten de kolonialen en officieren van de Force Publique bij mijn weten alleen van die witbeige tropenhelmen. De zwarte soldaten van de Force Publique moesten het stellen met een rode fez...
Belgische helmen,gebruikt in wo1 waren in mosterdkleur (standaart kleur).
De kaki kleurige wo1 helmen waren meer iets van de interbellum periode (vanaf 1919).
Het franse vreemdelingenlegioen heeft ook de mosterkleurige adrian helmen gedragen tijdens wo1,evenals sommige Afrikaanse eenheden in dienst van Franktijk.
Adrian.
Laatst gewijzigd door Glenn Janssens op 19 dec 2003, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor deze uitleg Antwerpx en Adrian,
Het was een vraag uit onwetenheid,zoals gezegt had ik eens zo'n helm zien liggen en dacht dat hij overgeverft was(naoorlogs),bij deze dus weer iets opgestoken.
Zeker niet.
Wat eerst de gulden was, is nu de euro qua prijzen.
Dus je kunt zeggen dat ''de waarde'' bijna verdubbeld is.
Hetgeen nadelig voor ons verzamelaars is.
Hallo Adriaan even je professionele hulp ,heb deze helm op Qoop op de kopgetikt voor 20 euro,hij is mosterdkleurig/mat legergroen binnenwerk is zwart met zes lamellen .Op de voorkant een leeuwenkop met daaronder metalen nieten ( bevestiging van het binnewerk)Is hij zijn geld waard en in welke periode kan ik deze helm plaatsen zijn er nog varianten op dit model?
Bij voorbaat dank
Diruk
Het is een Belgische m26 helm gebruikt tijdens de eerste dagen in wo2 door het Belgische leger.
Er zijn varianten,maar de meest bekende zijn de m15 uit wo1/interbellum en m26 uit de interbellum/wo2.
Binnenwerk (zwart) is een teken dat het een manschappen of onderofficieren binnenwerk/helm is.
De prijs valt mee,20 euro is vandaag de dag weinig voor dit type,mits een binnenwerk en kinriem aanwezig zijn.