Market Garden; Kon er een andere uitkomst zijn?

De gevechten en operaties tijdens WOII
karell
Lid

Bericht door karell »

Moengoman schreef:
Toch lijkt mij, dat met slechts twee bruggen over te steken de kansen groter zijn, dat met vier bruggen. Of zie ik iets over het hoofd?

De Siegfried linie denk ik. Om die te passeren moet men toch die Rijn over.
nou...het lijkt me toch wel handiger eerst de siegfriedlinie te doorbreken en vervolgens pas de Rijn over te steken. (tenzij je vanuit het oostfront komt :) )

De Maas moest echter wel eerst worden overgestoken.
Laatst gewijzigd door karell op 23 apr 2007, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
karell
Lid

Bericht door karell »

er is eerst door de siegfriedlinie heen gebroken ter hoogte van Goch en Kleve, dit was operation veritable. Een paar dagen later (later dan gepland) ging operation Grenade van start om vanuit meer naar het zuiden gelegennaar het noord-oosten door te stoten via het Ruhrgebied en daar contact te maken met het first Canadian army (die operation veritbale leidde).

Daarna stak men pas de Rijn over. Dit was operatioon Plunder, dit bevatte ook de grootste geallieerde luchtlanding in de historie die later te boek kwam te staan als operatioon varsity.

men is later op meer punten de rijn overgestoken, ik weet niet precies waar, wanneer en in welke volgorde, maar voor de geinteresseerden is dit niet moeilijk op te zoeken.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

karell schreef: nou...het lijkt me toch wel handiger eerst de siegfriedlinie te doorbreken en vervolgens pas de Rijn over te steken.
De geallieerden waren er van overtuigd dat de Siegfried linie niet doorbroken kon worden behalve met zeer zware verliezen vandaar dat men om deze linie heen wilde gaan.
Dat achteraf gebleken is dat het wel mee viel of dat dat nu wel een goed idee lijkt is achteraf praten. In september 1944 was dat geen optie.

En men wilde Nederland ook in 2 delen zodat de V2 raketten in het westen van Nederland niet meer afgeschoten konden worden.

De Canadezen doorbraken deze linie pas in februari 1945 tijdens operatie Vertible
De eerste Rijnoversteek (bij toeval! ) door de Amerikanen was in Maart 1945 bij Remagen kort daarna was Operatie Varsity waar de Britten/Canadezen de Rijn overstaken.

Dus enkele maanden na september 1944
karell
Lid

Bericht door karell »

@ Jim ik wou zeggen dat je mijn post niet goed hebt gelezen, als reactie op jou eerdere post, maar ik denk dat ik jou eerdere post verkeerd heb opgevat.
De Siegfried linie denk ik. Om die te PASSEREN moet men toch die Rijn over.
ik dacht dat je er mee bedoelde om die lijn te passeren, d.m.v. er door heen te breken. maar je bedoelde om de lijn heen, om deze te ontwijken...
sorry mijn fout, was toen druk bezig met studie en dus behoorlijk gaar :P
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Jim schreef:
Moengoman schreef:Toch lijkt mij, dat met slechts twee bruggen over te steken de kansen groter zijn, dat met vier bruggen. Of zie ik iets over het hoofd?
De Siegfried linie denk ik. Om die te passeren moet men toch die Rijn over.
Bij Mook of Gennep de Maas over, betekent dat de tweede brug bij Emmerich ligt - over de Rijn dus.
Grave + Nijmegen + Arnhem + Doesburg = 4.
Toch ben ik blij met je opmerking over de Siegfried-linie. Hoever liep die eigenlijk door? Was die bij Emmerich sterker dan bij Arnhem? Konden de geallieerde plannenmakers dat weten?