heb namelijk net de dvd van Market Garden (documentaire) gezien en die vraag brand nog steeds

Zou het op prijs stellen als er hier meningen worden gegeven hierover

Alvast bedankt,
mike.
Ik denk dat dit belangrijk is daarin, de 101st en 82nd werkten goed samen met het Nederlandse verzet, de Britten leken doof tegenover het verzet... (denk aan de Westerbouwing en de Veerpont over de Rijn)MARKET GARDEN schreef:Verder had een meer ervaren divisie misschien wel de Westerbouwing veroverd in plaats van Oosterbeek en zo een makkelijk te verdedigen bruggenhoofd in handen gehad waar het XXX korps op aan had kunnen sluiten.
Daar heb je gelijk in. Ik weet niet of de Amerikanen beter radiocontact hadden en of ze 's nachts waren gaan slapen ipv mogelijke route's verkennen die nog naar de brug leidden??Brian schreef:MARKET GARDEN schreef:
@ MARKET GARDEN: Misschien zou de ervaring/ leiding wel een rolletje van betekenis spelen bij het besluit om nog dezelfde nacht via de LION route op te rukken richting de Rijnbrug... maar dan kan je ook weer zeggen, hoe wisten Dobie en Fitch dat de route van Frost nog wel open was (denk aan het slechte radiocontact)
Mvg
Idd, maar de Britten EN Polen moeten ook niet onderschat worden, de *fighting spirit* zat er best in volgens mij, en ze waren dan niet versprijd geweest.. misschien hadden ze het in Nijmegen WEL gered.. of ze hadden ze moeten droppen bij Eindhoven?MARKET GARDEN schreef:Brian schreef:Daar heb je gelijk in. Ik weet niet of de Amerikanen beter radiocontact hadden en of ze 's nachts waren gaan slapen ipv mogelijke route's verkennen die nog naar de brug leidden??MARKET GARDEN schreef:
@ MARKET GARDEN: Misschien zou de ervaring/ leiding wel een rolletje van betekenis spelen bij het besluit om nog dezelfde nacht via de LION route op te rukken richting de Rijnbrug... maar dan kan je ook weer zeggen, hoe wisten Dobie en Fitch dat de route van Frost nog wel open was (denk aan het slechte radiocontact)
Mvg
Misschien hadden de Amerikanen het wel aangedurft om met een compagnie para's vlak bij de brug te landen, eventuele extra verliezen op de koop toe nemen.
Nog een bijkomende vraag, stel de 82ste was in Arnhem geland, dan mogen we er van uitgaan dat de Britse 1e airborne rond Nijmegen was ingezet. Had de in mijn ogen zwakke generaal, Roy Urquhart, het er beter
of even goed afgebracht?
Wat heb je aan de brug in Arnhem zonder de Nijmeegse brug?
Mike.H schreef:MARKET GARDEN schreef:Idd, maar de Britten EN Polen moeten ook niet onderschat worden, de *fighting spirit* zat er best in volgens mij, en ze waren dan niet versprijd geweest.. misschien hadden ze het in Nijmegen WEL gered.. of ze hadden ze moeten droppen bij Eindhoven?Brian schreef: Daar heb je gelijk in. Ik weet niet of de Amerikanen beter radiocontact hadden en of ze 's nachts waren gaan slapen ipv mogelijke route's verkennen die nog naar de brug leidden??
Misschien hadden de Amerikanen het wel aangedurft om met een compagnie para's vlak bij de brug te landen, eventuele extra verliezen op de koop toe nemen.
Nog een bijkomende vraag, stel de 82ste was in Arnhem geland, dan mogen we er van uitgaan dat de Britse 1e airborne rond Nijmegen was ingezet. Had de in mijn ogen zwakke generaal, Roy Urquhart, het er beter
of even goed afgebracht?
Zoals je ook in een post in een ander topic over Market Garden aangaf, deze zijn alleen te vervoeren met speciale trucks, ik denk dat je die dan maar eerst op de brug moet zien te krijgen, dat het dan pas doorslaggevend kan zijn...mark schreef:terwijl de britten al 17 ponders hadden.
Je moet niet vergeten dat de ook de 82nd het zwaar heeft gehad in Nijmegen, alhoewel je er wel wat voor kan zeggen dat de 1st A/B in verdedigend opzicht een geweldige taak had om de flanken van MG te dekken, maar je kan je afvragen, de 82nd stuitte ook op tanks, en door de vastberadenheid van de Amerikanen werd de Waal overgestoken, je kan je (met oog op het aanvallende opzicht van de Britten) afvragen of die het er ook zo vanaf zouden hebben gebracht.MARKET GARDEN schreef:Nog een bijkomende vraag, stel de 82ste was in Arnhem geland, dan mogen we er van uitgaan dat de Britse 1e airborne rond Nijmegen was ingezet. Had de in mijn ogen zwakke generaal, Roy Urquhart, het er beter
of even goed afgebracht?
Dit zou hebben gekunt, maar denk je niet, dat aan het begin van de operatie, de Britse striktheid, bij beide groepen (1st AB en XXX- Corps) het alleen maar zou hebben afgeremd? De 101st heeft veel flexibiliteit moeten tonen doordat steeds de weg rond Veghel werd afgesneden door de Duitsers... De Britten bij Arnhem, stuitten op tegenstand en groeven zich in, en sloegen alleen de aanvallen af, namen geen initiatief om direct elders een tegenstoot te doen om de brug te bereiken (in ieder geval niet in de eerste uren na de landing, de belangrijkste uren)MARKET GARDEN schreef:Misschien was droppen bij Eindhoven een goede optie geweest, de eerste dag al ondersteuning door het XXX korps.
Inderdaad! Maar dan kun je daar ook weer voor zeggen, hoe traag de voortgang ook was, als een hele divisie de Rijnbrug had bereikt, had het dan niet een paar dagen langer uit kunnen houden dan geplant? Ik denk dat als er een volledige divisie op de brug zat (ongeacht Amerikanen of Britten) dat het XXX- Corps hen te laat maar wel bereikt had...Justin schreef:Ik denk, dat ook al waren er para's van de 82nd of 101st bij Arnhem gedropt, het nog niet was gelukt. Het was te wijten aan de trage voortgang van het XXX korps..
Ja, maar het XXX korps was bijna, maar dan ook echt bijna bij de brug toen Frost zich overgaf... misschien hadden de wat ervarener US airbornes de brug net wat langer vast kunnen houden..Justin schreef:Ik denk, dat ook al waren er para's van de 82nd of 101st bij Arnhem gedropt, het nog niet was gelukt. Het was te wijten aan de trage voortgang van het XXX korps..
Omdat zij al gevechtservaringen hadden in respectievelijk Italië en Frankrijk? en de 1st Brittish niet..Maj.Cain schreef:Hoezo zijn de US Airbornes meer ervaren dan het 1ste Britse Airborne?
Cain
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten