moslimscholen verbieden

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Zalm wil voorkomen dat er nieuwe Moslimscholen worden opgericht.

Mee eens; moslimscholen zijn achterstandsscholen en kosten te veel.
1
8%
Mee eens; moslimscholen zijn een bedreiging voor de Nederlandse cultuur.
7
54%
Mee eens; er mogen geen nieuwe achterstandsscholen opgericht worden; moslim of anders.
4
31%
Mee oneens; Moslimscholen moeten toegestaan worden, om de vrijheid van geloof.
1
8%

Totaal aantal stemmen: 13

okke
Lid
Gegeven: 4 keer

moslimscholen verbieden

Bericht door okke »

Afbeelding

Ik vind de stelling dat islamitische scholen achterstandsscholen zijn een gevaarlijke stelling van dhr. G. Zalm.
Het zijn eigenlijk twee stellingen gecombineerd:

1. Scholen voor allochtone kinderen zijn - meestal - achterstandsscholen.
2. Allochtone kinderen zijn - meestal - moslim.

Een manier om te zorgen dat Islamitische scholen geen achterstandsscholen zijn, is door de Islam te gaan promoten in Nederland. Hierdoor zullen ook autochtone moslims - zonder achterstand(?) - de islamitische scholen gaan bevolken.

Ik vind dat Zalm over de schreef gaat met zijn opmerking en er een flinke uitbrander over mag ontvangen van de Kamer.
Ik ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

ik ben zelf van mening dat dit soiort dingen zuilvormend werkt en dat is toch al een jaar of 100 geledenbehandeld of niet?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
okke
Lid

Bericht door okke »

benmaf schreef:ik ben zelf van mening dat dit soiort dingen zuilvormend werkt en dat is toch al een jaar of 100 geledenbehandeld of niet?
Kan je me vertellen wat je verstaat onder 'zuilvormend' en waarom zuilvorming bestreden zou moeten worden?
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

een zuil zat in der tijd ongeveer zo in elkaar : afhankelijk met welk geloof je geboren was kwam je terecht in bijv. de roomskatholieke zuil. Vanaf daar ging je naar rk scholen, rk uitgaansgelegenheden, rk clubs en zocht je een rk werkgever.
De reden dat dat indertijd bestreden is is omdat je op die manier elkaar nooit leert kennen.
Dat kan alleen maar problemen veroorzaken volgens mij.
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
okke
Lid

Bericht door okke »

Ik ben het met je eens dat het niet wenselijk is als Nederland verzuild raakt.
Los hiervan moeten mensen het recht hebben om hun kinderen op te voeden overeenkomstig hun overtuigingen en geloof. Hierbij hoort naar mijn mening een (lagere) school die overeenkomt met dat gedachtengoed; katholieke scholen, Joodse scholen, gereformeerde scholen, openbare scholen, Islamitische scholen, vrije scholen en ga zo maar door.
Een verbod instellen voor de oprichting van (nieuwe) Islamitische scholen vind ik misdadig, tenzij het verbod geldt voor alle scholen met een grondslag.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

vraag iik me af hoor; niet dat ik niet met je eens ben dat iedereen het recht heeft zijn of haar geloof te beoefenen, maar ik heb ook zoiets van: en onze identiteit dan?
want die is aan het verdwijnen omdat we ons eigenlijk niet mogen verweren tegen van alles en nogwat.
maar goed... hoe iets op een emotioneel niveau werkt is niet altijd even redelijk natuurlijk...
okke
Lid

Bericht door okke »

En wat is dan 'onze identiteit'?

Is dat alles wat je over houdt nadat je Islam verbannen hebt? Of moet je daar ook Hindoeïsme voor verwijderen? En de antroposofen... en de Jehova's...

Wat is een bedreiging voor 'onze identiteit' en wat maakt er deel van uit?
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

ik bedoelde in dit geval de identiteit van nederland, alhoewel daar misschien sowieso al niet zoveel van over is.
en je hebt gelijk dat je zo reageert want het slaat helemaal nergens op wat ik zeg maar af en toe voelt het wel zo.
Overigens als het gaat om godsdienst is de enige goede godsdienst voor mij de godsdienst die geen god aanhangt.
Maar ja ik weet dat het nergens op slaat wat ik zou willen, maar ik zou graag ons kleine landje nog wat langer naïef gehouden hebben tegenover "de grote boze buitenwereld". Op een heleboel manieren.
okke
Lid

Bericht door okke »

Ik herken het gevoel. Een angst om identiteit te verliezen als andere ideeën bestaan naast de mijne. Is mijn idee dan nog wel de ware?

Ik vind dat de overheid deze - in mijn ogen onterechte - angst niet moet bevorderen. Bijvoorbeeld door het idee dat er een verband bestaat tussen achterstand en Islam, tussen Islam en terrorisme, tussen buitenlanders en achterstand, tussen buitenlanders en terrorisme.
Hierdoor worden zaken door elkaar gehaald, waardoor mensen gaan denken dat terroristen Moslim zijn, of dat Moslims de oorzaak zijn van achterstand.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

daar zeg je zowat.
het vervelende is alleen dat de meeste terroristen uit islamitische culturen komen, en dat de meeste terroristen uit de wat armere gebieden komen en dat de meeste terroristen (naar mijn mening) niet al te helder van geest zijn omdat ze anders volgens mij niet gewoon maar burgers willen doden.

Maar goed idt heeft natuurlijk niets te maken met de meeste moslims of de meeste achterstands gebieden en/of scholen want de meeste mensen willen ook maar gewoon doen wat goed is.

maar goed dat neemt niet weg dat afzondering van elkaar misvattingen in de hand zal werken en dat gebrek aan communicatie die misvattingen zal versterken en daarom ben ik tegen moslimscholen.
Timo
Lid

Bericht door Timo »

ik ben ook tegen de scholen de terrosten kunnen makkelijk op hun geloof inspelen want dat is een zeer streng geloof
maar mocht ik het fout hebben verbeterd het dan plz
Starting up again
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Timo schreef: terrosten kunnen makkelijk op hun geloof inspelen want dat is een zeer streng geloof
Eerst en vooral: de meeste godsdiensten zijn streng, alleen houden wij (meestal) niet meer zo aan de onze.

De meeste orthodoxe Joden houden ook sterk aan hun geloof, Joodse scholen dan ook maar verbieden? Naar mijn mening niet, de staat zou beter gewoon eens wat regelmatiger moeten controleren of er niet te veel politiek-getinte lessen of tot terrorisme aanzettende boodschappen worden gegeven, op gelijk welke school, in gelijk welk gebouw. Of ze nu de onderpastoor van Moerbeke-Waas, een Imman van Rotterdam of een Rabbij uit Antwerpen willen controleren, het maakt niets uit.

Wat wel een nadeel is van aparte scholen per godsdienst, is, zoals eerder vermeld, dat de culturele uitwisseling bemoeilijkt wordt. In de eerste 20 levensjaren moet een mens al met zoveel mogelijk andere culturen in contact zijn gekomen om later een beetje begripvoller tegenover anderen te kunnen zijn, volgens mijn geheel zelf uitgevonden theorie dan toch.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

ik begrijp dat je dit zegt hoor daar niet van; en ik zal maar opbiechten dat ik een aantal buitenlandse vrienden bezit, maar ik vind niet dat onze scholen een pertinent religieus loos karakter moeten bezitten alhoewel ik dat toen ik nog jong was wel vond.
ik vind dat de "identiteit" van ons land ook een beetje op het spel staat en dat mensen die dat tegen willen werken het hier waarschijnlijk niet leuk vinden en dan vraag ik me dus af: wat doe je hier dan?
Timo
Lid

Bericht door Timo »

dank je voor de uitleg het is niet zo dat ik tegen de moslims ben maar ik geloof wel dat toch de meeste terroristen of hoe je hetnoemt moslim zijn
Starting up again
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

benmaf schreef:ik begrijp dat je dit zegt hoor daar niet van; en ik zal maar opbiechten dat ik een aantal buitenlandse vrienden bezit, maar ik vind niet dat onze scholen een pertinent religieus loos karakter moeten bezitten alhoewel ik dat toen ik nog jong was wel vond.
ik vind dat de "identiteit" van ons land ook een beetje op het spel staat en dat mensen die dat tegen willen werken het hier waarschijnlijk niet leuk vinden en dan vraag ik me dus af: wat doe je hier dan?
Helemaal mee eens, maar roep dat eens op straat en je wordt tegenwoordig opgepakt wegens rascisme of aangeklaagd door één of andere vzw die 'het goed voor heeft met de mensen'...