Meest functionele/vooruitstrevende uniformen van WOII
- Peter M
- Lid
Meest functionele/vooruitstrevende uniformen van WOII
Wat vinden jullie de meest functionele en vooruitstrevende uniformen uit de Tweede Wereldoorlog? Niet de mooiste, want dat heeft, zoals al te zien in het andere topic, vooral te maken met smaak.
Anderzijds, wat vinden jullie de meest bombastische uniformen uit de Tweede Wereldoorlog?
Anderzijds, wat vinden jullie de meest bombastische uniformen uit de Tweede Wereldoorlog?
Laatst gewijzigd door Peter M op 07 dec 2003, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter M
- Lid
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Duitse Splinter-camouflages. Deze zie je immers vandaag de dag terugkeren als high-tec camo op tanks en vliegtuigen, dat betekent dus dat of de Duitsers een vooruitziende blik hadden, of de hedendaagse militaire designers graag teruggrijpen naar het verleden...
Qua bombastische uniformen: ik vind die van de Italiaanse Bergjagers wel kunnen tellen. Met sierlijke zwarte pluimen op hoed en helm...
Qua bombastische uniformen: ik vind die van de Italiaanse Bergjagers wel kunnen tellen. Met sierlijke zwarte pluimen op hoed en helm...
-
- Lid
Okke
Dit is een zo'n type splinter camouflage , in para uitvoering :
http://www.majorplm.com/collections/Col ... smock.html
En nog een splinter camouflage:
http://www.therupturedduck.com/WebPages ... s/u120.htm
Dit is een zo'n type splinter camouflage , in para uitvoering :
http://www.majorplm.com/collections/Col ... smock.html
En nog een splinter camouflage:
http://www.therupturedduck.com/WebPages ... s/u120.htm
-
- Lid
-
- Lid
Waffen-SS camouflageuniformen waarschijnlijk, tot in den treure gekopieerd en nagemaakt, om dan nog maar te zwijgen van de Stahlhelm en het Sturmgewehr. Zelfs de soldaten van het Belgisch leger lopen nu rond in zo'n Duits camo-pakje. Je kan het zo gek niet bedenken of het doet zich voor in den belziek; eerst op de moffen schelden en dan hun uniforms zélf aantrekken. We zullen maar niet zeggen dat Leopold I, Herzog von Sachsen-Coburg Saalfeld, drager was van het IJzeren Kruis Ie klasse was zekers
Verdiend in de oorlog tegen Napleon, 1813.
Meest bombastische is zonder twijfel dat van de Russische hogere officieren, lijken wel lopende kerstbomen met al hun Sowjet-Orden. Degrelle kon nooit ál zijn militaire uitreikingen dragen, want "dan zou ik eruit zien zoals een ijzerwinkel", zei hij.

Meest bombastische is zonder twijfel dat van de Russische hogere officieren, lijken wel lopende kerstbomen met al hun Sowjet-Orden. Degrelle kon nooit ál zijn militaire uitreikingen dragen, want "dan zou ik eruit zien zoals een ijzerwinkel", zei hij.
- Peter M
- Lid
okke schreef:Heb je plaatjes om je keuzes kracht bij te zetten?
Ik heb zelf geen verstand van uniformen en kan dus geen bijdrage doen aan dit onderwerp.

Dit is de duidelijkste foto van Italiaanse bergjagers die ik heb kunnen vinden in mijn documentatie. Voor de liefhebbers heb ik er het onderschrift op laten staan...
Degrelle kon al tellen als kerstboom tijdens de oorlog, en dat is er met de jaren niet beter op geworden...
Maar die hedendaagse SS-camouflages, welke Belgische eenheden zijn daar allemaal mee uitgerust? Grotendeels heeft het ABL nog de camo met grote bordeaux plekken.
Ik geloof dat heel de Bundeswehr erin loopt, in die weliswaar aangepaste, W-SS camo
-
- Lid
Bij talrijke beelden van oefeningen in NAVO-verband liepen Belgische soldaten in hetzelfde Bundeswehr Tarnjacke rond; namelijk dit hier;

Dat is rechtstreeks afkomstig van de Waffen-SS camouflage. Amerika heeft ook wel een zeer breed schale van patronen, maar ik heb de indruk dat die amper nog gebruikt worden. Wat wél nog veel gebruikt wordt is dat blauw-witte stadsuniform, bekendste voorbeeld is Spetsnaz. Of voor wie de actualiteit wat volgt, de officiele Palestijnse politie draagt ze ook.

Dat is rechtstreeks afkomstig van de Waffen-SS camouflage. Amerika heeft ook wel een zeer breed schale van patronen, maar ik heb de indruk dat die amper nog gebruikt worden. Wat wél nog veel gebruikt wordt is dat blauw-witte stadsuniform, bekendste voorbeeld is Spetsnaz. Of voor wie de actualiteit wat volgt, de officiele Palestijnse politie draagt ze ook.
- Martijn
- Lid
- Contacteer:
- Jurrie
- Moderator
- Devilmorfose
- Lid
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
- Proos
- Technisch beheerder
- Gegeven: 14 keer
- Ontvangen: 35 keer
- Contacteer:
Misschien is 't gewoon niet gestreken?
Dat deden ze toen volgens mij ook al niet elke dag - en de kledij moet natuurlijk met ren-enactment enzo wel écht lijken kan ik me zo voorstellen.
Voor de rest zit er in de kleuren wel een systeem. Het zal rond WOII wat minder geweest zijn (denk meer aan de speciale troepen), dus zo evident was het niet, meer tegenwoordig ontwerpen ze voor elke omgeving aparte kleuren en patronen in de kleding.

Voor de rest zit er in de kleuren wel een systeem. Het zal rond WOII wat minder geweest zijn (denk meer aan de speciale troepen), dus zo evident was het niet, meer tegenwoordig ontwerpen ze voor elke omgeving aparte kleuren en patronen in de kleding.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
- YPPY
- Lid
- Contacteer: