Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dat is dus echt een beest van een vliegtuig he!! Helemaal mooi is het als de motoren gestart worden, één voor één.
Tip; geluid aan
Ik bedoel maar
Wikipedia schreef:De Antonov An-22 is een groot transportvliegtuig voor zeer zware, of zeer grote ladingen. Het toestel is ontworpen en gebouwd door het Antonov ontwerpbureau in Kiev. De eerste vlucht van de An-22 vond plaats in Februari 1965, vanaf een vliegveld nabij Kiev. Datzelfde jaar nog werd het toestel aan het westen gepresenteerd op de luchtvaartsalon van Le Bourget. De An-22 maakt gebruik van Kunznetsov NK-12 turpobrop motoren, de krachtigste propellormotoren ooit gebouwd. Deze motoren zijn onder andere bekend van de Tupolev Tu-95 'Bear' bommenwerper.
Dat is toch één van de mooiste vliegtuigen ter wereld.
Zet je geluid weer op vol en luisten naar de enthousiaste Rus die heel de tijd 'commentaar' geeft!!
Wikipedia schreef:De Antonov 225 is waarschijnlijk het grootste vliegtuig ter wereld, waarvan slechts één exemplaar ooit gevlogen heeft.
De Antonov 225, met de Oekrainse bijnaam Mriya (droom) werd in de jaren tachtig ontworpen door het Sovjet (nu Oekraïens) ontwerpbureau Antonov. Het vliegtuig was oorspronkelijk bedoeld om de Buran, de Sovjet versie van de Space Shuttle, te vervoeren. Het verdere ontwerp van de Antonov 225 heeft lang stilgelegen wegens het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.
Het vliegtuig is weer in dienst genomen en vervoert alleen vracht.
Het vliegtuig heeft de grootte van een voetbalveld en het kan daardoor op veel vlieghavens niet landen. Sommige vliegvelden worden speciaal aangepast aan de grote vleugelbreedte. De spanwijdte van de vleugels bedraagt 88,4 meter. Het toestel kan een lading van 250 ton vervoeren en de laadruimte is 43 meter lang bij 6,4 meter breed en 4,4 meter hoog. Daarin kunnen tachtig auto's of zestien standaardformaat vrachtcontainers.
Volgeladen weegt het toestel 600 ton. Het heeft 6 motoren met samen 1 miljoen pk en heeft een snelheid van 290 km/h bij de start. De Antonov 225 heeft 32 wielen om de enorme last te dragen bij de landing.
De installatie op de rug, bedoeld om een ruimtevaartuig te vervoeren, kan ook gebruikt worden om raketten te vervoeren.
Supermooi ook, vooral met de Boeran op z'n rug. Staaltje Russisch vakmanschap (voor de puristen; Oekraïnsch) al zeg ik het zelf!!
Ik vind dat staaltje Russische/Oekraïnsche techniek nogal behoorlijk een klein beetje heel erg veel lijken op de Amerikaanse NASA-techniek (lees: Shuttle)
Hier trouwens een ander aanzicht van de Antonov-225 met de Boeran:
Sbf.Koch schreef:Ik vind dat staaltje Russische/Oekraïnsche techniek nogal behoorlijk een klein beetje heel erg veel lijken op de Amerikaanse NASA-techniek (lees: Shuttle)