Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wat is jullie raarste,meest eigenaardigste artikel in je verzameling.
Voor mij is dat een extreem zeldzame trommelhanger van de luftwaffe.
En bij jullie. klik foto om te vergroten
Ik denk mijn originele -in goede staat verkerende van een veteraan gekregen- HJ dolk.
En mijn Feuerschutzpolizei uniform misschien, ik heb er op het Internet en bij verzamelaars, en op beurzen nog geen een van dit model gezien.
En mijn bidprentje van een Wachmeister der Feuerschutzpolizei, zie je namelijk errrrrrrrrrg zelden.
Nee, ik bedoel zo'n klein helmpje wat op een kniebeschermer lijkt. Het past precies op een hoofd, echt een raar dingetje! Een YPR is een troepentransport gevechts wagen op 8 wielen die vroeger gebruikt werden door de NL Landmacht. Ik geloof dat ze nu vervangen zijn door Amerikaans materieel.
Laatst gewijzigd door Peter op 02 jan 2004, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorrie Peter, maar nu zit je er toch naast met je aanduiding
De YPR heeft het Belgisch leger ook, waarbij Y staat voor militair voertuig en P voor pantser en R voor Rups; militaire pantserrups dus; die zijn tegenwoordig nog steeds in gebruik; lijkt op een M113 met schuine zijvlakken.
Uw helm is een (inderdaad zeldzame) onderhelm voor een crew-menmber van de Nederlandse YP-408, de gepantserde 8-wieler, designed en gemaakt door DAF, die het Nederlands leger gehad heeft van aanvang jaren '60 tot midden jaren '80. Fantastisch ding met een fenomenale topsnelheid van meer dan 100 kilometer per uur, terwijl opvolgermodel YPR vanwge zijn rupsbanden maar half zo snel gaat!
Mattie.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Mijn raarste item is een zakje koffibonen uit 1939. De zak waar ze vandaan komen was gevonden in Belgie. Een jaar of 6 geleden werden de groene bonenterug gevonden en werden ze gebrand. Bij mn nieuwste aankoop kreeg ik een zakje van die bonen en als ik ze maal kan ik er nog drinkbare koffie van zetten ook.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant