Restaureren van verzamelitems

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Ernst-H
Lid

Restaureren van verzamelitems

Bericht door Ernst-H »

BjornSpiN schreef:
Stijn schreef:Ik zoek een Adelaar voor op een Panzerschiffchen.
Ik zoek de losse adelaar want de Reichskokarde zit er nog op.
Hij MOET origineel zijn.
Zeg Stijn, je gaat hem er toch niet op maken he? :|

Dat is echt ongelooflijk zonde, en het item gaat uiteindelijk in waarde achteruit, misschien niet de materiele waarde, maar de historische waarde wel!!!! :cry: :( :!:

Bjorn.
Bjorn,
Restaureren van items kan in sommige gevallen de waarde enkel vermeerderen. Het gaat er dan echter wel om of je het doet met originele materialen...............in dit geval een originele adelaar, originele soutache maar ook Origineel garen !!

Upgraden van een item (ofwel mooier maken dan het oorspronkelijk was (toevoegen van elite-symbolen die er nooit op hebben gezeten) is in mijn ogen not done.

MAAR....in dit geval...........als de afdruk van de originele adelaar nog is te zien (in verkleuring of restjes stiksel) kan dat mijns inziens wel.....mits met originele materialen..........Soutache ENKEL doen als ook daarvan een afdruk/restjes is te vinden

Zaak is natuurlijk dat je het bij verkoop netjes meldt dat het hier gaat om een gerestaureerd item.

Trouwens............restaureren wel of niet doen varieert per item. Een originele helm moet je nooit restaureren (ook al heb je originele decals en originele verf)..............maar een historisch voertuig daarentegen wordt vaak helemaal gestript en opnieuw opgebouwd.....zaak ook daar is natuurlijk dat je het allemaal zo origineel mogelijk houdt.

Bjorn...........heb jij niet ook die kraagspiegels op je FW jasje genaaid (ze zaten er oorspronkelijk niet op)
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Restaureren doe ik niet; conserveren (stabiliseren in de voorgevonden toestand) wel.

Heeft een verzamelstuk (jas) motschade, dan doe ik zo'n jas alleen laten stomen en goed opslaan. Dingen eropnieuw bijnaaien (al zaten ze er ooit op) doe ik niet. Kan achteraf ook nooit iemand zeggen dat iets niet origineel is.

Maar dat is een persoonlijke keuze.

Voor voertuigen gaat dat maar beperkt op; indien het een stuk betreft wat nog de originele lak heeft, wordt dit behouden en dient zo'n stuk ook niet om ermee te rijden. (Kubelwagen met ongeveer 85 tot 90 % originele lak) Heb je een voertuig om mee te rijden of is het stuk al meerdere keren opgeknapt dan kunt ge het net zo goed helemaal opnieuw verven. Originele lak zult ge toch niet meer aantreffen.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Bjorn
Lid

Re: Restaureren van verzamelitems

Bericht door Bjorn »

Ernst-H schreef:
BjornSpiN schreef:
Stijn schreef:Ik zoek een Adelaar voor op een Panzerschiffchen.
Ik zoek de losse adelaar want de Reichskokarde zit er nog op.
Hij MOET origineel zijn.
Zeg Stijn, je gaat hem er toch niet op maken he? :|

Dat is echt ongelooflijk zonde, en het item gaat uiteindelijk in waarde achteruit, misschien niet de materiele waarde, maar de historische waarde wel!!!! :cry: :( :!:

Bjorn.
daar is natuurlijk dat je het allemaal zo origineel mogelijk houdt.

Bjorn...........heb jij niet ook die kraagspiegels op je FW jasje genaaid (ze zaten er oorspronkelijk niet op)
Slim opgemerkt Ernst! :)

Ik heb ze er niet opgenaaid.
Ten eerste, omdat ik er niet handig genoeg voor ben, en m'n moeder ook niet zo.
Ten tweede omdat ik te bang ben dat ik het fout doe, of dat de kraagspiegels alsnog niet goed blijken te zijn.

Ik heb het opgelost door ze vast te plakken met dubbelzijdig plakband.
Als ik ze eraf wil hebben, dan kan dat makkelijk, en als de kraag beschadigd word door het plakband, dan kan ik de kraagspiegels er alsnog op vastnaaien.
Ook valt het bijna niet op dat ze op die manier vastzitten, doordat het plakband erg dun is.

(Dit is trowuens maar een tijdelijke oplossing, ik ben van plan de kraagspiegels later er nog wel op te naaien.)

Bjorn.
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

BjornSpiN schreef: Ik heb het opgelost door ze vast te plakken met dubbelzijdig plakband.
Als ik ze eraf wil hebben, dan kan dat makkelijk, en als de kraag beschadigd word door het plakband, dan kan ik de kraagspiegels er alsnog op vastnaaien.
Ook valt het bijna niet op dat ze op die manier vastzitten, doordat het plakband erg dun is. Bjorn.
Als ik jou was zou ik meteen dat dubbelzijdig plakband verwijderen. Dit spul kn schadelijk zijn voor de stof.....en als je ervaring hebt met plakband en aanverwante plakmiddelen weet je dat na verloop van tijd dit niet meer is te verwijderen.

Als je niet zeker bent van die tabs houd ze dan op hun plek met enkele losse steekjes......desnoods een speld.............maar NOOIT plakband/dubbelzijdig-tape :shock:
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Restaureren van voertuigen gaat nog.
Maar restaureren van uniformen,helmen en ander materiaal zal ik nooit doen.
Je zal mij bvb nooit een originele kinriem aan een helm zien toevoegen om hem compleet te maken,of een patch opnaaien omdat er vroeger ene opzat.
Er zijn veel items,waaronder Duitse kepie's en uniformen die tijdens de overgave en of gevangeschap gestript werden van hun symbolen.
Dus zoiets zou ik dan zeker niet kunnen restaureren in zijn complete status.

Adrian.

ps: plakband is idd schadelijk voor je uniform,het beste is een paar losse steekjes gebruiken om het op zijn plaats te houden als je die er perse op wilt hebben.
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Ernst-H schreef:
BjornSpiN schreef: Ik heb het opgelost door ze vast te plakken met dubbelzijdig plakband.
Ook valt het bijna niet op dat ze op die manier vastzitten, doordat het plakband erg dun is. Bjorn.

Als je niet zeker bent van die tabs houd ze dan op hun plek met enkele losse steekjes......desnoods een speld.............maar NOOIT plakband/dubbelzijdig-tape :shock:
Bedankt voor het advies! :wink:

Ik ga het gelijk veranderen! :idea:

Bjorn.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Hoogstens restaureer ik mijn stukken door roest te verwijderen/remmen....
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Waar ik echt een ongelooflijke hekel aan heb, zijn mensen die hun helm ''restaureren'' door middel van overschilderen en namaak decals erop plakken!!!! :x

Restaureren betekent in hun ogen vast ''verprutsen''! :x

Bjorn!
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Wees dan maar voorzichtig op beurzen......daar zult ge menig "verprutst" helmke vinden.......
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Mattie schreef:Wees dan maar voorzichtig op beurzen......daar zult ge menig "verprutst" helmke vinden.......
Helmen zijn niet de enige verprutste dingen die ik op beurzen ben tegengekomen.... :cry:

Bjorn.
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Inderdaad; jassen, uitrusting ....mensen; noem maar op :cry:

(HIep hiep hoera; lang leve de rommelmarkt)

Mattie. :)
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Wat ik wil doen is eerst mijn Panzerschiffchen laten bekijken door andere verzamelaars die de originaliteit kunnen waarborgen.
Dan wil ik toch zo'n originele adelaar voor op zo'n Panzerschiffchen kopen bij een betrouwbare verzamelaar die ik ken( of iemand van jullie moet er eentje hebben).
Dan wil ik hem er toch echt door een prof laten opnaaien met origineel garen.
Ik vind dat geen verprutsing van origineel spul.
Ik bedoel, op zo'n Schiffchen hoort een adelaar en die is er afgehaald na de oorlog( of tijdens, dat hangt ervanaf of de soldaat in gevangenschap geraakt is).
Ik wil het weer in originele staat terugbrengen en op die manier wordt het nog eens meer waard. Als ik zoiets zou willen verkopen(maar dat wil ik helemaal niet) dan zou ik het echt wel aan de koper vertellen.
Ik vind, als je met originele middelen iets in "ere" hersteld, is het geen verprutsing.
Glenn Janssens
Lid

Foto's Stijn ?
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Jawel, maar die kan ik er niet zelf opzetten, dat moet ik even door iemand anders laten doen.
Glenn Janssens
Lid

Mail ze maar,dan zet ik ze erop,ok?

Adrian.