M1941 Jonshon rifle

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

M1941 Jonshon rifle

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik ben op het internet een foto tegengekomen van een M1941 Jonshon rifle. Ik heb al wat info gevonden over dit wapen maar wanneer en waar werd het precies gebruikt: ETO, PTO? Dit wapen is niet zo bekend omdat het felle concurrentie had van de alom bekende M1 Garand.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Gebruikt in de PTO.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
johan willaert
Lid
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Door de KNIL?
29th Let's Go!!!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

ehm Johnson rifle is het natuurlijk..

en het KNIL had een order van 40.000 exemplaren staan dacht ik, maar niet erg veel geleverd door inval Japan

US Marine Corps gebruikte wel een aantal las ik ergens, maar waar :roll:
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

johan willaert schreef:Door de KNIL?
Ja KNIL. Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
Melvin C. Johnson, an American arms designer, developed his semiautomatic rifle by the mid-1938, and submitted it to the US Army trials. Trials and development of the rifle continued until the early 1940, when the Army Ordnance Board finally rejected the Johnson rifle as being too long and heavy, and potentially unreliable with the bayonet attached. Same year Johnson submitted his rifle for trials to the US Marine Corps, where it was tested against M1 Garand rifle. First tests results were good for Johnson, but later on the M1 Garand rifle was found superior to it. In 1941 Johnson named his rifle as "Model 1941", and the same year the Dutch Government ordered 70 000 rifles from Johnson for its West India colonies, fearing invasion from Japan. For this order Johnson created the Johnson Automatics Mfg plant. At about the same time USMC parachutists forces became interested in Johnson rifle, as it was easy to take down for compact carry during parachute drop, and then easy and quick to reassembly. As the Dutch colonies were already occupied by Japan, USMC procured many of M1941 rifles, made to Dutch order. Compared to M1 Garand, M1941 Johnson rifle had some good and some bad features. Good features were good accuracy, lesser recoil, and bigger magazine capacity with capability for reloading partially full magazine with loose cartridges. Bad features were a number of smaller parts which were easily lost during field stripping, and less available spare parts. Overall, about 30 000 of M1941 rifles were produced during the WW2. After the war, USMC returned all remaining rifles to the Netherlands Purchasing Commission.
http://world.guns.ru/rifle/rfl20-e.htm

1e hit bij google.. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Wat zijn er eigenlijk met die wapens gebeurd nadat ze weer terugkwamen bij de 'Dutch Purchasing Comission'?
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Mike.H schreef:Wat zijn er eigenlijk met die wapens gebeurd nadat ze weer terugkwamen bij de 'Dutch Purchasing Comission'?
Gebruikt in het KNIL voor en wellicht ook wel tijdens de politionele acties.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Heb je misschien een bron :)?

niet dat ik je niet geloof hoor, maar als je naar de foto's van Nederlandse soldaten/mariniers in Indie kijkt zie je nooit er een met zo'n geweer!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Mike.H schreef:Heb je misschien een bron :)?

niet dat ik je niet geloof hoor, maar als je naar de foto's van Nederlandse soldaten/mariniers in Indie kijkt zie je nooit er een met zo'n geweer!
Oh goed dat je het zegt! Ik had de post van jou niet goed gelezen.

http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=5513

De levering aan het KNIL kon niet doorgaan. Inval van Japan.
De order is toen naar suriname verplaatst.
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Bedankt voor de info!
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 68 keer
Ontvangen: 120 keer

Johnson M1941 in Suriname

Bericht door asjemenou »

Het Johnson M1941 geweer was bij de Nederlandse (Surinaamse) troepen in Suriname in gebruik. In de zomer van 1941 waren er in Suriname, toen nog een kolonie van Nederland, zo'n 200 militairen van het KNIL en zo'n 50 mariniers gelegerd.
Deze militairen waren voor het grootste deel belast met het bewaken van de grote bauxietmijnen in Suriname. Suriname was zeer belangrijk voor de geallieerden want 60% van de in WOII gebouwde geallieerde vliegtuigen werd gemaakt van Surinaams bauxiet!
Het legertje van 250 Nederlandse/Surinaamse militairen was natuurlijk veel te weinig om heel Suriname te verdedigen daarom begon de US al in november 1941 met het sturen van duizend man hulptroepen. Dit werden er al snel dan meer dan achtduizend. Ook Brazilië stationeerde troepen in Suriname. Uiteraard met toestemming van de Nederlandse regering in Londen. Zoals je al in Dodo z'n eerdere reactie kunt lezen werd de Johnson M1941 ook heel beperkt gebruikt door het USMC in de Pacific.

Afbeelding

Exercitie van Surinaamse soldaten, gewapend met de Johnson M1941.

Afbeelding

Nederlandse soldaat van het KNIL in Suriname. Ook weer bewapend met de Johnson M1941. Leuk detail is dat de soldaat een Amerikaanse munitiegordel draagt.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Een KNIL veteraan bij mijn oma uit de straat heeft ook nog zoeentje gehad in Indonesië.
Dictators die, like all men.
Mr_Flibble
Lid

Bericht door Mr_Flibble »

De First Special Service Force heeft in Italië de Lichte Machinegeweer versie van de M1941 gebruikt.

En ik weet dat er een groot aantal naar de bodem van de Varkensbaai verdwenen zijn bij de mislukte contra-revolutie invasie in Cuba.
In Tabulas Argenteas Refero
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Uit het boek Sub-machine guns an automatic rifles:

Afbeelding
Indonesian troops of the Netherlands forces armed with Johnson Rifles and Thompson sub-machine guns

1000 stuks zijn in een 7mm versie aan Chilie verkocht.

Volgens de onderstaande quote is the Johnson rifle wel gebruikt in Indonesië:

With the failure of the design to win acceptance with the US Army and later the Marine Corps., Johnson successfully sold the rifle, now the M1941, to the Dutch for use in the Far East colonies with their Koninklijk Nederlands Indisch leger (KNIL - The Netherlands East Indies Defence Force) troops who were commanded from the Island of Java, in what is now Indonisia. The rifles and machine guns that were delivered saw extensive use against the Japanese before the Dutch colonies were overrun. The undelivered rifles and machine guns intended for KNIL use were now impounded at Cranston.

http://www.johnsonautomatics.com/combatuse.htm
asjemenou
Gegeven: 68 keer
Ontvangen: 120 keer

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de link naar de Johnson website Jim. Ik wist wel dat de Johnson M1941 was gebruikt door het KNIL in Suriname maar blijkbaar dus ook nog op beperkte schaal in Nederlands Indië.
Dat het wapen ook op beperkte schaal door het USMC werd gebruikt dat wist ik wel. Het boek; Gevechtskleding en wapens uit de tweede wereldoorlog (uitgegeven in 1979) maakt al melding van het gebruik van de Johnson M1941 en de Johnson LMG door het USMC. Het boek maakt trouwens ook melding dat het USMC ook het machinepistool Reising M50 in haar bewapening had. Dit wapen werd overigens gemaakt door Harrington & Richardson voor het USMC. Zie, http://www.waffenhq.de/infanterie/reising_m50.html .

Afbeelding

Terugkomend op de Johnson M1941, ik heb het idee dat het vandaag de dag een vrij zeldzaam vuurwapen is geworden. Ik lees nl. op de Johnson website dat de hedendaagse prijs van alleen al een Johnson M1941 bajonet kan oplopen van 200 tot 300 US Dollar en dat er dus ook zeer goede kopieën van dit bajonet in India worden gemaakt. Naar mijn idee wordt het maken van kopieën alleen interessant als de vraag naar een bepaald product groter is dan het aanbod.