Weetjes over de tweede wereldoorlog

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Weetjes over de tweede wereldoorlog

Bericht door okke »

Wist je dat ...

Dit zou een goed gelezen artikel van de nieuwsbrief van wo2.nl kunnen zijn. Daarom ben ik op zoek naar naar wetenswaardigheden over de tweede wereldoorlog, zoals het aantal slachtoffers tijdens de tweede wereldoorlog vergeleken met het aantal slachtoffers tijdens de eerste wereldoorlog. Of handelsverhoudingen tussen vijandige staten tijdens de oorlog. Of buitengewoon heldhaftig of laf gedrag van eenheden tijdens veldslagen.

Noem maar op, er zijn mogelijkheden genoeg. Plaats ze in dit topic en wie weet kom je met naam, toenaam en leivelingskleur in de volgende nieuwsbrief te staan.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Teije
Lid

Bericht door Teije »

In Doetinchem heeft er een 'Kamp Doetinchem' heeft gestaan en dat er in dat kamp 8 joden zaten die door de Duitsers, met in het bijzonder de secretaris-generaal van Binnelandse Zaken, werden bevoorrecht? Zie http://www.villabouchina.nl
Willem ter Haar
Lid

Bericht door Willem ter Haar »

In Barneveld ook een groep joden zat met "bijzondere rechten"?

Http://www.villabouchina.nl
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Simon
Lid

Bericht door Simon »

wist je dat de dutisers een kanon hadden van 40 meter lang (!)
ik zal het tegen mrogen opzoeken op welke site ik dat las...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
LHek
Lid

Bericht door LHek »

wist je dat er ook een Brits SS vrijwillgerslegioen bestond waarvan de soldaten waren gerekruteerd uit POW kampen?
Bron: http://www.feldgrau.com/gb.html
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

LHek schreef:wist je dat er ook een Brits SS vrijwillgerslegioen bestond waarvan de soldaten waren gerekruteerd uit POW kampen?
Bron: http://www.feldgrau.com/gb.html
uiterst intresant wist ik namelijk nog niet

-Wist je dat Adolfje een bril had
-Wist je dat er nog 30 jaar na de dood van AH nog naar hem is gezocht in Zuid-America

meer weer ik nu ff niet
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Dat er enkele tenen van Stalin zijn rechtervoet aan elkaar gegroeid waren en hij een lamme linker arm had( en dit is ECHT waar).

Dat de Russen pas vanaf 1943 medailles en onderscheidingstekens begonnen te produceren omdat eigenlijk iedereen vanuit communistisch oogpunt gelijk behoorde te zijn en er dus niet vanwegen een medaiilde tussenuit zou moeten steken.

Dat menig Duitse soldaat met geïmproficeerde winterkledij temperaturen van - 60 heeft moeten doorstaan.

Dat er aan het eind van de oorlog nog infrarood apperatuur gebruikt is door het Duitse leger.

Dat een magazijn van een BREN 30 patronen kon bevatten , maar om de veer niet te overbelasten er vaak maar 28 patronen in het magazijn werden getopt.

Dat het woord Jerrycan uit de oorlog stamt omdat Jerry een Engels scheldwoord voor Duitser is en de Duitsers haast alleen "Jerrycans" gebruikte

Dat Hitler vegetarisch was en waarschijnlijk ooit smakelijk heeft gelachen om een film waarin hij gepersifleerd wordt door Charlie Cahplin .

Dat de STEN-gun ontstaan is doordat de Engelsen enorm veel 9mm
patronen op de Duitsers buitmaakte.

Dat ik nu even niet op iets nieuws kan komen.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

Stijn schreef:Dat de Russen pas vanaf 1943 medailles en onderscheidingstekens begonnen te produceren omdat eigenlijk iedereen vanuit communistisch oogpunt gelijk behoorde te zijn en er dus niet vanwegen een medaiilde tussenuit zou moeten steken.
die vind ik tof; wist ik niet ook.
zullen we die plaatsen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik weet hieraan toe te voegen dat de westerse geallieerden in 1943 met het Land Lease programma goud getransporteerd hebben naar de Sovietunie om aan de ineens ontstane enorme vraag om medailles te kunnen voldoen.

Ik moet de bron van dit weetje nog opzoeken. Helaas zijn mijn boeken ingepakt voor een verbouwing...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

interessant, als je wil kijk dit dan even na
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

wist je dat er tijdens de slag om Arnhem 2 weken van te voren SAS leden in die regio zijn geweest? (bron weet ik niet meer)

wist je dat de Polen bij Driel vochten tegen eigen landgenoten? (bron weet ik niet meer)

en dat er ook Nederlandse SS-ers waren die tegen de Britten vochten ten tijde van de slag om Arnhem?
"Arnhem bridge. And hold it!"
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Maar dat wist ik al:)

Dat begin 1944 er bij het Albertkanaal Nederlanders van de Prinses Irene Brigade(Engels) tegen landgenoten van de 34.SS-grenadiere division Landstorm Nederland(Duits/Nederlandse SS divisie) vochten.

Dat de Duitse parachutisten helm een verkorte versie is van de gewone Duitse staalhelm.

Dat de Duitsers de buitenwijken van Mouskou bereikt hebben.

Dat het Duitse leger in de meidagen van 1940 boven Nederland 1/3 van de luchtbevoorradingsvliegtuigen verloor.
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

wist je dat tijdens de slag om arnhem de Duitsers een aantal vliegerlappen van de Britten in handen kregen en na een tijdje ook doorhadden hoe ze werkten waardoor ze de Britse bevoorradingsvliegtuigen rustig naar eigen linies konden loodsen en zo gebruik konden maken van Britse wapens, ammo, voedsel, sigaretten, enz...
wist je dat ze zelf speciaal gevraagd hebben om water wat de Britten dan ook braaf geleverd hebben?!
"Arnhem bridge. And hold it!"