Nederlandse Officierspet

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
LHek
Lid

Nederlandse Officierspet

Bericht door LHek »

Een tijdje geleden heb ik op een rommelmarkt deze pet gekocht: http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=1871466 voor 5 euro. De verkoper vertelde me dat de pet antiek was en dat ie ergens uit Limburg uit een huis kwam met alleen maar antieke spullen. Een militaria verkoper zei me dat het embleempje er later op was gezet, dat het iets communistisch is. Weten jullie mss wat meer over de pet zoals de leeftijd, rang enz?
Hij is gestempeld met:
Elsch Pettenfabriek
LIMBURGIA
Kleine Staarman
STEIL-TEGELEN (L)
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
laurens
Lid

Bericht door laurens »

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij is dit geen legerpet.
Of in ieder geval het lijkt er niet op.

Laurens
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Geen legerpet? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit droeg in het dagelijks leven, behalve militairen dan. Of bedoel je zoiets als scoutingverenigingen?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
laurens
Lid

Bericht door laurens »

Het zal inderdaad best een legerpet kunnen zijn, maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen, is dat het totaal niet lijkt op een Nederlands model van rond de jaren 30-40.

Volgens mij hadden die geen stoffen kin-koord, maar een leerachtig bandje. Ook het embleem klopt niet. Het Nederlandse leger had een kokarde met daarom heen een krans van geloof ik laurier takken of iet dergelijks.

Laurens
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Ik weet dat er een ander embleem op hoort. Je kunt duidelijk zien dat het originele embleem is verwijdert en dat er een nieuwer communistisch embleem er op is gezet.
Maar als het geen legerpet uit de jaren 30-40 is, wat is het dan wel?
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

waarom moet het een legerpet zijn uit de jaren 30-40

ziet er volgens mij meer uit als een pet van rond het jaar 00 (1900 wel te verstaan ;) ) of eerste wereldoorlog periode.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
LHek
Lid

Bericht door LHek »

zo iets had ik niet verwacht. Zou wel mooi zijn als dat zo is. Heeft iemand foto's van Nederlandse officierspetten uit die periode?
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

KLopt, dit is WEL een vooroologse pet, maar GEEN militaire.
Ik heb weet er ook nog wel een te vinden, maar die staat ook te koop als GEEN militaire.
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Heb je er een foto van?
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Nee, hij staat ergens in een winkel te koop en daar heb ik heb toevallig gezien.