Dit embleem is echt heel duidelijk een stads of familiewapen. In de middeleeuwen is men begonnen om echte familiewapens op te stellen. Dit had als doel om in een veldslag, tijdens toernooien maar ook in het dagelijks leven te kunnen zien tot welke familie een ridder behoorde en dus of het vriend of vijand was. Het wapen was hetgeen dat op het schild stond, in dit geval een Adelaar. Dit wapen liet de ridder dan zoveel mogelijk terug komen in zijn kledij. Dus het stond op zijn schild, op het kleed dat hij over zijn harnas droeg, op het kleed dat zijn paard droeg, enz, enz.
In eerste instantie koos iedereen maar naar hartelust wapens maar na niet al te lange tijd liepen er mensen met dezelfde wapens rond. Vanaf dat moment is men een soort patent op familiewapens gaan toepassen wat inhield dat er van ieder wapen maar een mocht zijn. Hierdoor kwam er meer variatie in familiewapens maar ook in kleuren waarin de wapens werden uitgevoerd.
Al snel kwamen deze unieke familiewapens ook te staan op de vlaggen op het kasteel zodat iedereen al van een afstand kon zien wiens kasteel het was en niet veel later ging ook de stad die bij het kasteel lag het wapen en de kleuren van de ridder gebruiken als stadswapen en kleuren. Zo hebben heel veel steden die ontstaan zijn(let wel; Steden en geen dorpen) in de middeleeuwen vandaag de dag nog steeds een stadswapen wat ze aan die tijd over gehouden hebben. Tegenwoordig hebben ook steden die later ontstaan zijn hun eigen logo bedacht maar deze zijn vaak een stuk moderner van uiterlijk.
Weet niet waar deze precies vandaan komt maar je kunt eens zoeken op stads of familiewapens en misschien kom je deze nog wel tegen. Het hoeft in ieder geval zo wie zo geen Pools wapen te zijn. Ik vermoed zelfs dat het eerder een West-Europees wapen is daar er in West-Europa echt kastelen zijn ontstaan met ridders e.d. waar wij meteen aan denken als je kasteel of ridder hoort.
Op welke manier en waarvoor dit embleem gebruikt is, ik heb geen idee. Misschien helpt het als je de maten zou noemen.
Ik vermoed in ieder geval niet dat het embleem zelf ook uit de middeleeuwen stamt. Toen werd er nog maar nauwelijks gebruik gemaakt van ten eerste brons(staal was ontdekt en dat was een stuk sterker) en dit embleem lijkt in een mal geslagen te zijn waardoor de vorm naar buiten komt, dit is iets wat later pas werd toegepast daar je hiervoor een apparaat nodig heb wat veel kracht heeft en dat was er toen nog niet.
Ja, ja ik heb naast de 2de wereld oorlog ook een redelijke overall interesse in geschiedenis en ook de middeleeuwen interesseren mij heel erg.
Nou ja, ik hoop in ieder geval dat je er wat aan hebt.