Aanslag Generaal Rauter

De gevechten en operaties tijdens WOII
Axis vs Allied
Lid

Aanslag Generaal Rauter

Bericht door Axis vs Allied »

Ik ben wel benieuwd wat jullie denken als de aanslag van het verzet op Generaal Rauter was gelukt. Ik vind dit zelf wel een interessant onderwerp. Voor meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rauter

Als jullie meer info hebben zou ik dit ook op prijs stellen.

Zelf denk ik dat er nog veel meer executies zouden volgen, er een aantal dagen van rouw werden aangekondigt (voor zoverre dat ze dit kenden) en dat hij een staatsbegravenis zou krijgen. Nu jullie!
[Gezocht]: Heer uitrusting
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Als die gelukt was, zouden er misschien wel veel meer slachtoffers zijn gevallen. Doordat die mislukt is zijn er al heel wat slachtoffers gevallen...
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Rauter heeft niet zo heel lang van zijn mazzeltje kunnen genieten, wel? Zo'n vier jaar.
Voor de rest heb ik nooit begrepen, waarom het verzet heeft doorgezet. Macho-ego? De verzetsmensen wisten immers, dat het voor de Duitsers toch een aflopende zaak was. Een gelukte aanslag had de Duitse overgave met geen seconde vervroegd.
Maar ik ben bevooroordeeld. Ik heb veel meer respect voor de saboteurs, dieven, krantenmensen, inlichtingenverzamelaars en onderduikregelaars onder het verzet dan voor de pistoolhelden, zeker in maart 1945.
Sjoske
Lid

Bericht door Sjoske »

het was toch geen geplande aanslag door het het 'georganiseerde' verzet? Het was gewoon een totaal mislukte actie met een heel ander doel, helaas met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat als Rauter bij deze schietpartij was gedood had het zeker nog veel meer slachtoffers gekost.
Axis vs Allied
Lid

Denk ik ook, zouden ze misschien wel een paar dorpen hebben platgebrand.
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Axis vs Allied schreef:Denk ik ook, zouden ze misschien wel een paar dorpen hebben platgebrand.
Tja die dingen zullen we nooit te weten komen, misschien maar 'beter' dat de aanslag mislukt was...anders kreeg je misschien nog meer slachtoffers dan dat we nu al hadden voor die aanslag. Maar goed het leed wat daardoor veroorzaakt is was al groot!
Axis vs Allied
Lid

Jammer, dat er uberhaupt een aanslag was, anders waren er waarschijnlijk helemaal geen slachtoffers gevallen.
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Axis vs Allied schreef:Jammer, dat er uberhaupt een aanslag was, anders waren er waarschijnlijk helemaal geen slachtoffers gevallen.
Ja oke, maar de verzetsmensen wisten niet dat Rauter langs kwam...
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

rik3445 schreef:
Axis vs Allied schreef:Jammer, dat er uberhaupt een aanslag was, anders waren er waarschijnlijk helemaal geen slachtoffers gevallen.
Ja oke, maar de verzetsmensen wisten niet dat Rauter langs kwam...
Ze moeten überhaupt niet als pistolen paultje te werk gaan. In dit geval waren het gewoon terroristen.
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Ze hadden een vrachtwagen nodig, maar toen kwam de auto van Rauter, en Rauter had dus afgekondigt dat Duitse voertuigen niet mochten aangehouden worden.
En daar geef ik je wel gelijk in dat het verzet misschien beter bepaalde dingen eerst kon nakijken. Maar begonnen de Duitsers niet te schieten? Want Rauter had door dat het een wegblokade was. Het verzet begon terug te schieten, om hun te verdedigen... toch ook wel weer logisch.

En tijdens de schietpartij wisten zei toch niet met wie ze te doen hadden? Ze zagen dan misschien wel dat het een stafauto was maar dat Rauter erin zat..
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

Erg interessant. Weet iemand ook waar die beelden van het proces van
Rauter te vinden zijn die bij wikipedia genoemt worden?

Groeten
Ruud
Axis vs Allied
Lid

Of iemand de begraafplaats, is wel staatsgeheim...maar iemand moet het toch wel weten? Lijkt me zeer bijzonder daar heen te gaan.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Ik vraag me af of er nu nog mensen zijn die het weten. Meestal zijn in dit soort gevallen de enige mensen die het weten, de mensen die erbij waren toen hij begraven werd. De locatie zal ook niet prijsgegeven worden. Men is veel te bang dat het een bedevaartsoord voor neo-nazi's word.
Deas Gu Cath
arneken
Lid

Bericht door arneken »

ze hadden beter eens zijn lichaam onderzocht (om te checKen of hij dood was) en dan alle doden in de grond hebben gesmeten. het zou een tijdje duren tegen dat hij als vermist zou worden opgegeven. en dan mocht men gaan zoeken natuurlijk.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Axis vs Allied
Lid

Misschien ligt hij wel op een gewone begraafplaats. Een ouder iemand die dat ziet zal zich doodschrikken. Verwacht ook niet dat zijn naar er dan bij staat. Als dat eenmaal bekent is waar het is, wordt het idd een plaats voor neo-nazi's, erg jammer!