Belegering van Leningrad

De gevechten en operaties tijdens WOII
Peeters
Lid

Belegering van Leningrad

Bericht door Peeters »

De belegering van Leningrad was de Duitse belegering van Leningrad (tegenwoordig Sint-Petersburg) tijdens de Tweede Wereldoorlog en een van de bloedigste gevechten in de wereldgeschiedenis. Het Duitse plan heette Operation Nordlicht. De belegering duurde vanaf 8 september 1941 tot 18 januari 1944, toen zij opgeheven werd.

Ik heb dit artikel op Wikipedia erover geschreven:http://nl.wikipedia.org/wiki/Belegering_van_Leningrad

Ik interesseer me erg in dit onderwerp. Zijn er nog mensen die zich hiervoor interesseren?

En hoe denken jullie over de Belegering van Leningrad?
In the War, that changed the world, no one fought alone!
arneken
Lid

Bericht door arneken »

proficiat aan de bewoners van leningrad zou ik zo zeggen. man zij moeten een harde tijd hebben doorgemaakt. hier enkele plaatjes die ik heb zitten daarover:

Afbeelding

http://www.paladix.cz/clanky/img.php?ido=10671&act=res
it's not how many you write but what you write in the books of history
Zhukov
Lid

Bericht door Zhukov »

Tja, wat valt er over te zeggen... 't Was een drama, en dat is een understatement. 900 Dagen vrijwel compleet afgesloten van de rest van de Sovjet Unie, bewust opgesloten om te verhongeren. Triest...
Вместе мы непобедимы
Peeters
Lid

Bericht door Peeters »

Zhukov schreef:Tja, wat valt er over te zeggen... 't Was een drama, en dat is een understatement. 900 Dagen vrijwel compleet afgesloten van de rest van de Sovjet Unie, bewust opgesloten om te verhongeren. Triest...
En door die honger zijn meer dan EEN miljoen mensen om het leven gekomen. Het moet voor hun werkelijk een oplucjting zijn geweest toen de Duitser op afstand waren gebracht.

Het knappe vind ik echter, dat de Duitsers de stad niet konden innemen. Dit wilde ze in eerste instantie wel, maar het lukte niet. Toen besloten ze maar om de stad uit te hongeren en dachten dat die zich wel overgaven.
arneken
Lid

Bericht door arneken »

ja maar als je leest wat de sovjets aan barricades en anti-tank grachten hebben gegraven. zoude voor minder nietr willen aanvallen.
Peeters
Lid

Bericht door Peeters »

arneken schreef:ja maar als je leest wat de sovjets aan barricades en anti-tank grachten hebben gegraven. zoude voor minder nietr willen aanvallen.
Dat was echt ongelofelijk wat die Sovjets daar hebben opgezet je...
De Duitsers kwamen er niet doorheen en hebben toen de 'hoop' gevestigd op uithongering!
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Is ook deels te wijten aan de Duitse beslissing om Leningrad in 1941 niet aan te vallen.
King tiger
Lid

Bericht door King tiger »

Wat de Duitsers die mensen aangedaan hebben is een schande. De mensen waren verplicht om boomschors en pattatenschellen te eten. Was het ook niet zo dat door de Finnen de stad niet helemaal omsingeld was?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
arneken
Lid

Bericht door arneken »

King tiger schreef:Wat de Duitsers die mensen aangedaan hebben is een schande. De mensen waren verplicht om boomschors en pattatenschellen te eten. Was het ook niet zo dat door de Finnen de stad niet helemaal omsingeld was?
de finnen hielpen inderdaad met de duitsers, maar wilden niet actief meedoen met aanvallen tegen leningrad.

@ von manteuffel: eerder domme beslissing vind ik van hitler om tanks weg te halen van leningrad en een groot deel van de manschappen.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Belegering van Leningrad

Bericht door asjemenou »

King tiger schreef:Wat de Duitsers die mensen aangedaan hebben is een schande. De mensen waren verplicht om boomschors en pattatenschellen te eten. Was het ook niet zo dat door de Finnen de stad niet helemaal omsingeld was?
Aardappelschillen (patattenschellen) waren nog een delicatesse als je die had. Een receptje uit die tijd; "Gesmolten ijs of sneeuw in een pannetje, breng dit aan de kook (desnoods opgestookt met je lievelingsboeken). Vervolgens doe je je lederen riem in het kokende water en laat deze voor een bepaalde tijd trekken". Men geloofde namelijk dat leer (koeienhuid) nog enige voeding zou kunnen bevatten. Door het te koken zou je de voedingswaarden uit het leer kunnen onttrekken.
Of dit ook werkelijk zo is weet ik niet. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik heb eens over dit "receptje" gelezen in een boek over de belegering van Leningrad.
Het kan echter nog veel gekker. Vele mensen werden letterlijk gek van de honger. Wat doe je als alle honden, katten en ratten in de stad al opgegeten zijn?! Door de honger en de kou stierven dan ook veel mensen in Leningrad. Harde bewijzen zijn er niet maar er zouden zich gevallen van kannibalisme voor gedaan tijdens de belegering.

Er valt toch nog iets positiefs te vertellen over de belegering van Leningrad. De Russische componist Dmitri Shostakovich droeg zijn wereldberoemde 7e symfonie op aan de belegerde stad Leningrad en haar inwoners.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Sjostakovitsj leefde trouwens tot oktober 1941 in het omsingelde Leningrad. Hij schreef hier het begin van zijn 7e Symfonie en diende ook als brandweerman.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
asjemenou

7e symfonie

Bericht door asjemenou »

Voor de liefhebbers;

Afbeelding

Een aardig detail welke staat vermeld op de achterkant van het CD booklet is dat tijdens de opnamen B&W luidsprekers zijn gebruikt. Het zal met een ander merk luidsprekers ook wel aardig klinken denk ik.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

De uitvoering met Mravinsky is mooier. Deze heb ik op CD. Een andere uitvoering, die ik op LP had, heeft dezelfde foto plus nog een paar. Dat was ook de Leningrader Philharmonie (ik heb ze twee keer gehoord en gezien), maar ik weet de dirigent niet meer; Svetlanov of Rostropovitsj.
De schaker Iljin-Zjenevsky zat er ook. Hij is overleden (vermoord) op het Ladogameer, toen hij geëvacueerd werd.
De Finnen zijn nooit verder gegaan dan hun oude grens. Volgens mij had vooral Von Mannerheim er vanaf het begin niet zoveel vertrouwen in, dat de Duitsers zouden winnen. Stalin beloonde dat, door bij de afzonderlijke vrede van 1944 niet meer te eisen, dan na de vrede aan het eind van de Winteroorlog.
asjemenou

CD 7e symfonie

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de tip in ieder geval. Dat er meerdere uitvoeringen van de symfonie zouden bestaan dat had ik wel verwacht. Bovenstaande uitvoering heb ik jaren geleden eens gekocht. Het was overigens ook de enige CD van de 7e symfonie die ik toen kon vinden.
mannerheim
Lid

Bericht door mannerheim »

King tiger schreef: Was het ook niet zo dat door de Finnen de stad niet helemaal omsingeld was?
Door de Finnen was de stad juist wèl omsingeld. En tja, bij het grote offensief op de stad wilden de Duitsers Finland betrekken. Nadat Mannerheim en Ryti overlegd hadden werd er besloten niet mee te doen. Mede dankzij deze houding van Finland toen, spreken wij nu geen Duits. :roll:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!