WWII bordspellen

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Jan v.d. Laan
Lid

WWII bordspellen

Bericht door Jan v.d. Laan »

LS,

Zijn er onder jullie ook mensen die WWII bordspellen spelen zoals bij voorbeeld "Axis & Allies" (en de verschillende klonen), "Memoir '44" (en de diverse uitbreidingen), "Combat Commander: Europe", "Lock'N Load: Band of Heroes", "Advanced Squad Leader" of spellen van Columbia Games ("EastFront", "WestFront" en "EuroFront") en GMT ("Europe Engulfed")?

Mijn ervaring is dat door het spelen van bordspellen (en dan met name die van Columbia Games en GMT) er veel duidelijk wordt over de, met name, militaire beslissingen en de mogelijkheden en onmogelijkheden van de diverse strijdende partijen tijdens WWII. De spellen van Columbia Games en GMT zijn strategische spellen maar ook door het spelen van "Combat Commander" en "Lock'N Load" (deze spellen bewegen zich op tactisch niveau, zeg maar op het niveau van pelotons en compagnieën) kun je op ongevaarlijke wijze veel leren over gevechten en de inzet van militaire middelen.

Met vriendelijke groet,

Jan.
Laatst gewijzigd door Jan v.d. Laan op 24 apr 2007, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Von Pratt
Lid

Bericht door Von Pratt »

Ik heb nog nooit een WW2 bordspel gespeeld...
De enigste bordspellen dat ik al gespeeld heb en die wel wat met oorlog te maken hebben zijn de goede oude klassiekers : Risk en Stratego.
Maar daar leer je niet direct veel over militaire beslissingen....
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
okke
Lid
Gegeven: 4 keer

Bericht door okke »

Ik heb een paar jaar geleden een bordspel over de slag om Arnhem gespeeld. Was een leuk spannend bordspel. Weet alleen niet meer hoe het heet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Mr_Flibble
Lid

Bericht door Mr_Flibble »

Ik speel zelf een paar keer per jaar Memoir '44 ,
Recentelijk de uitbreidingsets aangeschaft, maar nog niet gespeeld.

Verder heb ik ook "Battlecry", de voorloper van Memoir '44. Dit spel is gebaseerd op de Amerikaanse Burgeroorlog. Bijna alle poppetjes hiervan geschilderd, maar nog nooit gespeeld :cry:

Verder speel ik de laatste tijd vooral spellen gebaseerd op de luchtgevechten in de Eerste Wereldoorlog; Wings of War en Fokker Fodder.
Wings of War speelt snel met kaartjes. Voor Fokker Fodder heb je miniaturen nodig. Dit speel ik met m'n vrienden op een tafeltennistafel en met vliegtuigjes (1/72) op standaardjes.

Rick
In Tabulas Argenteas Refero
Jan v.d. Laan
Lid

Bericht door Jan v.d. Laan »

Hallo Mr. Flibble,

Behalve Fokker Fodder ken ik die andere spellen. Battle Cry is ook een leuk spel om te spelen. In diezelfde categorie (dus met miniaturen, een speelbord dat door het plaatsen van "tiles" elke keer anders is en acties die gegenereerd worden door het uitspelen van handkaarten) is onlangs nog "BattleLore" verschenen. Maar dat is een fantasybordspel en past niet op deze site. Overigens komt begin volgende maand het spel "Tide of Iron" uit van de firma Fantasy Flight Games. Een tactisch WO2 spel met een speelbord (eigenlijk zijn het meerdere speelborden) dat vergelijkbaar is met dat van "Memoir '44" (dus ook veranderbaar door het plaatsen van "tiles") en veel, héél veel miniaturen.

Het ligt in de bedoeling dat omstreeks half mei ook voor "Wings of War" miniaturen uit zullen gaan komen. Ze zijn al beschilderd en zien er daardoor goed uit. Vliegtuigen van alle bekende luchtazen uit WO1 worden uitgebracht. Voor het spel zélf maakt het waarschijnlijk niets uit maar het ziet er allemaal wel weer héél strak uit.

Met vriendelijke groet,

Jan.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
mark
Lid

Bericht door mark »

Heb een hekel aan spellen waar de uitkomst afhangt van een worp dobbelstenen. Als je bij risk vaak '6' gooit kun je met een leger een invasie van 10 legers weerstaan. Axis and Allies vond ik echt te lang duren, zowel het opzetten van het bord als het spel zelf, vooral als je met meer dan 2 mensen speelt.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Mr_Flibble
Lid

Bericht door Mr_Flibble »

Ik heb zelf contact gehad met een van de ontwerpers van Wings of War op het Aerodrome forum. Ik vind de WoW miniatures er best leuk uitzien. maar het speelt soms al lastig als er kaarten van vliegtuigen op elkaar liggen.
Hier komt geen dobbelsteen aan te pas. Je 'programmeerd' iedere ronde 3 manouevres voor je toestel en mocht er tijdens die ronde iets voor je neus passeren dan schiet je er automatisch op. Speelt lekker snel en je kan de verschillende sets combineren om met veel spelers een flinke luchtslag te houden :)

Memoir 44 is de mix tussen geluk en tactiek best goed vind ik persoonlijk. Het geluk hangt van de commando kaarten af die je krijgt. En kwa dobbelstenen kun je meestal statistisch van te voren bepalen of een bepaalde gevechtsactie lukt of niet. Speelt ook best snel al zijn sommige scenarios uit de boeken wat partijdig. (De slag bij Pegasus Bridge bijvoorbeeld. Ik heb pas 1 keer gezien dat de Duitsers deze wonnen )

De regels van Fokker Fodder zijn online te vinden maar daarin is redelijk wat open voor eigen intrepretatie.
In Tabulas Argenteas Refero
Andre1983nl
Lid

Bericht door Andre1983nl »

is dit een variant op warhammer?
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
johan willaert
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 4 keer

Bericht door johan willaert »

Ik speel soms het Colditz bordpel....
29th Let's Go!!!!!
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Risk natuurlijk, maar ik heb ook Axis and Allies liggen.. echt een topper. Ook de miniatuur versie van Axis and Allies heb ik, heel realistische voertuigen enzo :)

Ik speel ook met andere miniaturen, zoals van LOTR, warhammer, mageknight, enzo... dan merk je dat strategie heel wat meer is dan alleen je legers verplaatsen :wink:
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!