splittertarn helmcovers

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Als laatste reactie: een originele, omkeerbare splittertarnhelmhoes zal zo rond de 2000-3000 euro doen (als je ze überhaupt origineel kan vinden!).
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Dat is nogal een verschil (20 of 2000 euro). Hoeveel zal een orginele veldaanmaak helmhoes kosten?

Foto van het uniform komt straks.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Rednas schreef:Dat is nogal een verschil (20 of 2000 euro). Hoeveel zal een orginele veldaanmaak helmhoes kosten?

Foto van het uniform komt straks.
Sjah, veldaanmaak kan naar mijn weten vrijwel niet bewezen worden qua originaliteit, dus ik denk rond de 20-30 euro. Met een aanneembaar verhaal erbij zoals dat 't van een veteraan komt oid is het natuurlijk heel anders, maar zonder leuke verhaaltjes e.d. 20-30 euro.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tijd om de dingen eens op een rijtje te zetten :)

Eerst de meest duidelijke mij bekende foto van een standaard, fabrieksgemaakte Wehrmacht Stahlhelmbezug, bestaande uit 5 stukken stof en 7 lussen voor bladeren en takjes.
Afbeelding
(Die Wehrmacht, 17 augustus 1943)

Met het magazine zelf in de hand is ook duidelijk te zien uit welke stof ze gemaakt werden: vrij fijn katoen. In Drillich-stof (visgraat) heb ik nog maar één betrouwbaar uitziende uitvoering gezien, maar ik weet niet of die in de ogen van meer ervaren verzamelaars er ook betrouwbaar uitzag.

De binnenzijde van deze overtrekken was onbedrukt en wit. Langs de witte kant zijn soms nog markeringen te vinden, vaak 'SS' gevolgd door een 5-cijferig getal.
De overtrekken werden aangespannen door middel van een toutje dat niet erg stevig was en dus snel afbrak (en vervangen werd).

Hier foto's van twee originele exemplaren (in beide gevallen moet je normaal gezien geregistreerd zijn om ze te kunnen bekijken):
- http://daggers.infopop.cc/eve/forums/a/ ... =147106311
- http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=190330
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Mooi spul man! Denk je dat exemplaar van Edgar een een veldmaak is, of is dit gewoon nieuwe zelfgemaakte troep?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Over veldgemaakte:

Een object met duidelijke contouren als een helm heeft om goed te zijn extra camouflage nodig. Broodzakriemen, netten, juten zakken e.d. zorgden voor de opvulling van de leemte tot er een officieel model bij de Wehrmacht werd ingevoerd. Het is dan ook niet eigenaardig aan te nemen dat er op verschillende schaal overtrekken zijn gemaakt van Zeltbahnen, hieronder een voorbeeld in gebruik:
Afbeelding
(Militaria Magazine nr 255, oktober 2006, p.31)

Vermits Zeltbahn-stof een stuk steviger is dan de stof van de fabrieksgemaakte had zo'n veldgemaakt exemplaar waarschijnlijk veel meer 'overlevingskans' dan de laatste, maar mijns inziens kunnen we in beide gevallen spreken van weinig verspreide uniformstukken.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

viny schreef:Mooi spul man! Denk je dat exemplaar van Edgar een een veldmaak is, of is dit gewoon nieuwe zelfgemaakte troep?
Die van Rednas bedoel je? :wink:
Rednas schreef:Afbeelding
Hoewel het altijd voor een groot deel gokken geblazen is op dit gebied en de foto's niet altijd even goed zijn, zou ik deze niet bepaald in de categorie 'mja, misschien wel' plaatsen. De stof lijkt hier en daar zijn tijd wel gehad te hebben, maar waar je normaal gezien uitgesproken slijtage mag verwachten, dat is aan de randen, ziet deze er op het eerste zicht nog goed uit.

Niet echt spek voor mijn bek dus :)
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Peter Moelans schreef:
viny schreef:Mooi spul man! Denk je dat exemplaar van Edgar een een veldmaak is, of is dit gewoon nieuwe zelfgemaakte troep?
Die van Rednas bedoel je? :wink:

*knip*
Hoewel het altijd voor een groot deel gokken geblazen is op dit gebied en de foto's niet altijd even goed zijn, zou ik deze niet bepaald in de categorie 'mja, misschien wel' plaatsen. De stof lijkt hier en daar zijn tijd wel gehad te hebben, maar waar je normaal gezien uitgesproken slijtage mag verwachten, dat is aan de randen, ziet deze er op het eerste zicht nog goed uit.

Niet echt spek voor mijn bek dus :)
Dat is omdat hij hier om een oranje helm zit en je dus niet de echte randen zie, ik zal morgen wel een foto maken zonder de helm. Ook zal ik ff navragen of er een verhaal bij zit.
Plaats reactie