german re-enacting. even terugophalen)

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
arneken
Lid

german re-enacting. even terugophalen)

Bericht door arneken »

Lijkt me een goed plan. Het is wel duidelijk: de meerderheid vindt dat Waffen SS re-enactment niet kan. Er zijn mensen die het daar niet mee eens zijn, dat mag uiteraard, maar ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is.

Daarom gaat deze nu op slot.
met deze woorden ging een topic over duits reenacten op slot. na wat kleine (of waren het grote) discussies.

echter een op myspace ontmoette ik een duitse reenacter uit amerika.
ya i do get some crap about being a nazi because i reenact german (which i'm not a nazi) but its fun and most people enjoy it
and actually i see more SS than regulars
ik antwoorde dat er hier geen echte duitse re-enactorgroepen (en zeker al geen ss) zijn. zijn reactie:
there arent any??? wow
ik wou dit weer even terug opbrengen om toch wel te duiden dat german reeancting blijkbaar wel kan (zij het dan in amerika). ik wil hier geen mensen voor hun hoofd slaan of mensen belediging want ik weet ook dat Nederland zwaar heeft moeten lijden onder de bezetting en daardoor veel mensen gekant zijn tegen Duits (of ss) re-enacting. maar ik wou eevn aantonen dat het ook gewoon kan.

in volgende filmpjes zie je hem en anderen in actie.

http://uk.youtube.com/watch?v=WbREi2bvi ... ed&search=
http://uk.youtube.com/watch?v=Mtq8w4xWT ... ed&search=
http://uk.youtube.com/watch?v=wN04SJHGn ... ed&search=
it's not how many you write but what you write in the books of history
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

In Amerika en Engeland zijn 99% van de re-enactors Waffen SS of van de 101st airborne. Waarom geen W-SS in Nederland? Omdat de reenactors daarvan in het algemeen niet verantwoord met hun rol om kunnen gaan. Kijk anders ff op http://www.re-enactmentforum.nl

In Nederland zijn er 2 Duitse re-enactment groepen, de Windhund en GrossDeutschland divisie's.
In België heb je enkele groepen die oa Heer (GrossDeutschland), Waffen SS en 500/600 SS fallschirmjäger nadoen.
AK47
Lid

Bericht door AK47 »

Als je Duits re-ennactment wil zien dan is de War and Peace show in Engeland een must (helaas net weer voorbij). Complete divisies inclusief de voertuigen zie je daar voorbij trekken.
Never Forget Them
Lid

Bericht door Never Forget Them »

Houd rekening met nog vele oudere mensen die in leven zijn en waarvan soms hele familie's door de Duitsers zijn vermoord en bij wie die beelden in het geheugen staan. In Engeland en Amerika waren die Duitsers er niet. Ik denk dat je een hoop kritiek krijgt als je even een tochtje door een plaats maakt volledig in Duits of SS. En dat het in Amerika en Engeland enz. meer gebeurd is volgens mij algemeen bekend. En in Nederland staat vaak het herdenken wat hier is gebeurd centraal en daarbij bedoelen we niet het herdenken van de Duitse soldaten. Ook deze werden vaak onder dwang in Dienst gesteld. Maar de SS niet. En ik zie niet het nut hier weer een nieuw topic over te openen, aangezien het onderwerp al is afgesloten.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Maar de SS niet
Het gebeurde ook vaak dat mensen werden gedwongen om in de W-SS te gaan.
AK47
Lid

Bericht door AK47 »

Sorry als ik het misschien zo liet blijken maar ik doelde vooral op Heer divisies hoewel je daar ook mensen in SS kostuums ziet (en dan uiteraard voertuigen met SS symbolen).

Het aangehaalde van Never Forget Them is voor mij de reden om mijn zijspan combinatie niet als SS uit te voeren.
Schwalbe.KdK
Lid

Bericht door Schwalbe.KdK »

Ik wil wel heel even reageren. Als Werkgroepcoördinator van de enige officieel erkende Duitse WO2 re-enactmentgroep kan ik je zeggen dat SS niet alleen zeer onwenselijk is, maar zelfs een staatsbedreiging. En aangezien bepaalde instanties "that matter" er precies zo oover denken, hoef je je ook niet druk te maken dat iets dergelijk in Nederland zal plaatsvinden.

SS of W-SS re-enactment, net als SA, trekt nu eenmaal de verkeerd lieden aan. Wellicht niet iemand als Sjors-Sjors, maar wel de mensen met een politiek motief achter hun uitbeelding. Van Sjors-Sjors zullen we het snel genoeg weten, hij heeft zich opgegeven bij Der Windhund. We zullen hem uitgebreid bevragen over zijn standpunten en proberen zijn (mogelijk misleidde) standpunten te weerleggen en te overtuigen van de onzen. Mocht dat niet lukken, dan is er geen plaats voor zo'n iemand in "Der Windhund".

We zijn ondertussen 7 (zeven!!) jaar bezig om een groep Heer Panzergrenadieren van de grond te krijgen. Uiteindelijk, na 2 jaar lobbyen ("Ahhh, please, mag het...?"), een experiment van 4 jaar en een doorlopende proeftijd, een "Bill of Health" gekregen van zowel Jusittie als Binnenlandse zaken om deze hobby te mogen doen. Dit is ook de reden dat wij de enigen zijn die wapenverloven mogen hebben op basis van het re-enacten van Duitse troepen. De andere genoemde (en er is er nog éen in NL) groep mogen dat pertinent niet, en het ziet er ook niet naar uit dat ze het snel zullen mogen, omdat er een slot komt op de Duitse uitbeelding, hoe jammer ik dat persoonlijk ook vind. De letterlijk tekst van de motivatie hierachter: "We hebben het (red: Duits WO2 re-enactment) nu, waarom meer? Als je Duits wil doen, wordt je maar lid van Der Windhund. En als die je niet willen hebben, zal er wel iets niet helemaal lekker met je zijn....." Dit is een klein succesje van de tegenstanders van "het Duitse", over het algemeen niet mensen die affiniteit hebben met WO2, maar goed dat is een andere discussie.

Wij zijn een groep die dit doen uit historische overwegingen. Een uitbeelding van SS (of W-SS) voegt daar niets aan toe. Net zoals het uitbundig voeren van swastika's, zwaaien met vlaggen en de persoonsverheerlijking. De doelstelling is om een beeld te geven aan de tegenstanders van onze bevrijders. Om een ieder te laten zien dat de bevrijding van Westelijk Europa niet ging over rondrijden in een Jeep, cola drinken en meisjes kussen. De duitsers waren tot in mei'45 een formidabele tegenstander die alleen met een grote overmacht verslagen kon worden. Nu is elke tegenstander met of zonder wapen formidabel, wanneer ie je voor je sokken schiet, maar goed, you get the picture...

Onze geallieerde hobby-genoten hebben nu eindelijk iets om tegenaan te schoppen. Voor ons een extra reden om dit te doen. Leven in de brouwerij, completere uitbeeldingen. Tell the story as it was. Zonder te veel te hoeven provoceren, want zoals gezegd, het voegt niets toe aan wat je al doet. Ik hoop/denk/meen ook te kunnen zeggen dat onze geallieerden (het overgrote deel ervan, tenminste) tevreden zijn met hoe we het aanpakken. Er was heus wel enige reservering toen wij het toneel betraden, maar zelfs de meest grote tegenstanders zijn welliswaar kritisch en begrijpen niet waarom iemand het ook maar in z'n hoofd zou willen ahlen een Duits pak aan te trekken, ze zijn het er wel over eens, dat àls het dan gebracht moet worden, dìt de manier is om het te doen: gereserveerd, smaakvol (voor zover dat van teoapssing is) en zo oncontroversieel mogelijk. The secret of our succes? Perhaps, maar gezond verstand zegeviert ook hier. Een ieder die het daar niet mee eens is, mag daarop reageren en wordt zelfs van harte uitgenodigd om een keer deel te nemen bij de club.

En SS.... ach, of de SS nu elite was of niet. Ik betwijfel het zelfs een beetje.... ze hadden beter spul en ze waren fanatieker dan de Heer soldaat. Trainingen en tactieken waren afkomstig uit het Heer. Hoewel niet allemaal "ware gelovers" en vrijwilligers (vaak hadden ze ook geen andere keus onder het motto Join-or-die), de SS was fanatiek. Meestal ook omdat ze wisten dat wanneer ze in vijandelijke handen kwamen, ze dat meestal niet overleefden. En dan wil je wel....

Anyway, my 2 cents worth on SS re-enactment: gewoon niet doen. En ALLE Windhund leden zijn eenzelfde menig toebedaan. Afwijkingen van deze mening worden niet getollereerd en worden gevolgd door onmiddelijk royement en melding bij de officiële instanties (moeten we sowieso met al onze leden). Lekker tollerant? Wellicht, maar ik zal verdomd zijn als ik hard werk van enkele jaren zal laten verkloten door een paar dikkoppen....

Wij danken u voor uw aandacht...

Weitermachen...!!! :wink:
Mischa de Bart
Werkgroepcoördinator
"3.Kom - Der Windhund"
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

En puur hypothetisch, stel een groep enthousiastelingen gaan W-SS re-enacten/levende geschiedenis, maar ze zijn zo authentiek mogelijk als het kan, zijn niet extreemrechts/neonazi en doen het alleen om de mensen te leren wat de W-SS was en wat het deed.
AK47
Lid

Bericht door AK47 »

Hear, hear Mischa!
marf
Lid

Bericht door marf »

Ben blij dat hier in belgië re-nacten véél makkelijker is 8)
Nog iets liggen van luftwaffe of Brits !
Geef maar een GIL
Check out my website on http://www.freewebs.com/nicolas8452
Schwalbe.KdK
Lid

Rednas schreef:En puur hypothetisch, stel een groep enthousiastelingen gaan W-SS re-enacten/levende geschiedenis, maar ze zijn zo authentiek mogelijk als het kan, zijn niet extreemrechts/neonazi en doen het alleen om de mensen te leren wat de W-SS was en wat het deed.
Punt is, Sander, dat re-enactment in NL niets te maken heeft met mogen, en des te meer met gunnen. Wanneer je kiest voor een controversiële uitbeelding en je wil dit op een serieus niveau doen (wapens volgens de WWM, evenementen om je ding te kunnen laten zien, stoeien met andere groepen) dan kan dit op dit momenet alleen maar via het LPLG. Deze instantie vertegenwoordigt ook heel veel non-wo2 groepen die niets met Duits en al helemaal niets met SS te maken willen hebben. Zij zullen dus je lidmaatschap bij het LPLG gaan dwarsbomen, ook een reden waarom het ons 7 jaar gekost heeft. We hebben ze in 7 jaar weten te overtuigen van Duits Heer. En wij worden getollereerd. Gedoogd, niets meer. Er is niet voor niets een continue proefperiode waarin we zonder proces geroyeerd kunnen worden van het LPLG.

Er is vrijheid van vereniging in Nederland, dus ze kunnen je niet stoppen een vereniging op te richten en leden te werven. Ze kunnen je wel het leven heel lastig maken. Informeren bij je werkgever over hoe je bent, deze informeren dat je banden hebt met een potentieel extreem-rechtse club. Dat er twijfels zijn aangaande je beweegredenen om (W-)SS te willen uitbeelden. Wij hebben ondertussen aan den lijve moeten ondervinden dat het wereldje heel anders in elkaar zit dan dat je op het eerste gezicht denkt. We hebben contacten met het Cidi, MinJus, MinBiza, BW, LPLG en worden geregeld benaderd door allerlei linkse clubs die ons uithoren over onze contacten in extreem-rechts-land, want of je het wil of niet: je gaat heel aparte lui aantrekken als een vlieg naar stront. Je kan ze snel genoeg afwimpelen als je echt de juiste beweegredenen hebt om dit te doen (die gasten gaan ook liever met hun eigen soort om), maat contacten zal je hebben en deze gaan je aangerekend worden. En als jij niet een structurele sessie hebt met de broodheren (LPLG, MinJus, et cetera) kan je je contacten dus ook niet verklaren en wordt je snel in éen noemer met deze clubs gesteld. Niet echt wenselijk.

Dus, het staat je vrij om W-SS te gaan doen, maar 1) je zal in NL niet snel onderdak vinden bij een overkoepelende organisatie; 2) niemand van de NL-groepen zal met je willen spelen; 3) je kan niet naar evenementen in Nederland; 4) je zal in NL geen wapens mogen gebruiken/bezitten; 5) jij en je omgeving komen in de belangstelling te staan van allerlei extreem-rechtse en extreem-linkse (ook lekkere jongens) groepen en 6) jij en je omgeving komen in de belangstelling te staan van allerlei opsporingsdiensten 7)je krijgt een stempel waar je niet snel vanaf komt.

Geloof me 7 jaar Heer promoten heeft me genoeg kopzorgen gekost. Ik zou niet willen denken wat (W-)SS gaat doen...

hey, als je echt met alle geweld Duits wilt doen..... kan je altijd nog bij ons lid worden.... :P
Mischa de Bart
Werkgroepcoördinator
"3.Kom - Der Windhund"
viny
Lid

Bericht door viny »

Ik ben het zeker met Sander eens, ze laten zien wat het was, hoe te werk ging etc, de mensen een kleine indruk geven van hoe en wat.

Dit is eigenlijk toch hetzelfde als een re-anactment gevechtseenheid uit de 16/17de eeuw.. die moeten mensen toch ook indruk geven van hoe het was. Alleen licht dit bij een Duitse eenheid net wat moeilijker door de grote oorlogs misdaden die ze hebben begaan en omdat dit nog geen honderden jaren geleden is.

@ Schwalbe: kun je mij een PB sturen met hoe het werk om lid te worden, minimale eisen etc etc.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Schwalbe.KdK
Lid

Je kan gewoon mailen met kdk@3kompanie.org voor lidmaatschapsinformatie. Maar ik stuur je wel even een PBtje.
Mischa de Bart
Werkgroepcoördinator
"3.Kom - Der Windhund"
Shifty
Lid

Bericht door Shifty »

marf schreef:Ben blij dat hier in belgië re-nacten véél makkelijker is 8)
In België is SS re-enactment ook nergens toegelaten en kan ook niet elke pipo in een vereniging.
viny
Lid

Bericht door viny »

Shifty schreef:
marf schreef:Ben blij dat hier in belgië re-nacten véél makkelijker is 8)
In België is SS re-enactment ook nergens toegelaten en kan ook niet elke pipo in een vereniging.
Misschien bedoelt hij de goed aangelede wegen.
'War is delightful for those who have not experienced it'