Ik wil wel heel even reageren. Als Werkgroepcoördinator van de
enige officieel erkende Duitse WO2 re-enactmentgroep kan ik je zeggen dat SS niet alleen zeer onwenselijk is, maar zelfs een staatsbedreiging. En aangezien bepaalde instanties "that matter" er precies zo oover denken, hoef je je ook niet druk te maken dat iets dergelijk in Nederland zal plaatsvinden.
SS of W-SS re-enactment, net als SA, trekt nu eenmaal de verkeerd lieden aan. Wellicht niet iemand als Sjors-Sjors, maar wel de mensen met een politiek motief achter hun uitbeelding. Van Sjors-Sjors zullen we het snel genoeg weten, hij heeft zich opgegeven bij Der Windhund. We zullen hem uitgebreid bevragen over zijn standpunten en proberen zijn (mogelijk misleidde) standpunten te weerleggen en te overtuigen van de onzen. Mocht dat niet lukken, dan is er geen plaats voor zo'n iemand in "Der Windhund".
We zijn ondertussen 7 (zeven!!) jaar bezig om een groep Heer Panzergrenadieren van de grond te krijgen. Uiteindelijk, na 2 jaar lobbyen ("Ahhh, please, mag het...?"), een experiment van 4 jaar en een doorlopende proeftijd, een "Bill of Health" gekregen van zowel Jusittie als Binnenlandse zaken om deze hobby te mogen doen. Dit is ook de reden dat wij de enigen zijn die wapenverloven mogen hebben op basis van het re-enacten van Duitse troepen. De andere genoemde (en er is er nog éen in NL) groep mogen dat pertinent niet, en het ziet er ook niet naar uit dat ze het snel zullen mogen, omdat er een slot komt op de Duitse uitbeelding, hoe jammer ik dat persoonlijk ook vind. De letterlijk tekst van de motivatie hierachter: "We hebben het (red: Duits WO2 re-enactment) nu, waarom meer? Als je Duits wil doen, wordt je maar lid van Der Windhund. En als die je niet willen hebben, zal er wel iets niet helemaal lekker met je zijn....." Dit is een klein succesje van de tegenstanders van "het Duitse", over het algemeen niet mensen die affiniteit hebben met WO2, maar goed dat is een andere discussie.
Wij zijn een groep die dit doen uit historische overwegingen. Een uitbeelding van SS (of W-SS) voegt daar niets aan toe. Net zoals het uitbundig voeren van swastika's, zwaaien met vlaggen en de persoonsverheerlijking. De doelstelling is om een beeld te geven aan de tegenstanders van onze bevrijders. Om een ieder te laten zien dat de bevrijding van Westelijk Europa niet ging over rondrijden in een Jeep, cola drinken en meisjes kussen. De duitsers waren tot in mei'45 een formidabele tegenstander die alleen met een grote overmacht verslagen kon worden. Nu is elke tegenstander met of zonder wapen formidabel, wanneer ie je voor je sokken schiet, maar goed, you get the picture...
Onze geallieerde hobby-genoten hebben nu eindelijk iets om tegenaan te schoppen. Voor ons een extra reden om dit te doen. Leven in de brouwerij, completere uitbeeldingen. Tell the story as it was. Zonder te veel te hoeven provoceren, want zoals gezegd, het voegt niets toe aan wat je al doet. Ik hoop/denk/meen ook te kunnen zeggen dat onze geallieerden (het overgrote deel ervan, tenminste) tevreden zijn met hoe we het aanpakken. Er was heus wel enige reservering toen wij het toneel betraden, maar zelfs de meest grote tegenstanders zijn welliswaar kritisch en begrijpen niet waarom iemand het ook maar in z'n hoofd zou willen ahlen een Duits pak aan te trekken, ze zijn het er wel over eens, dat àls het dan gebracht moet worden, dìt de manier is om het te doen: gereserveerd, smaakvol (voor zover dat van teoapssing is) en zo oncontroversieel mogelijk. The secret of our succes? Perhaps, maar gezond verstand zegeviert ook hier. Een ieder die het daar niet mee eens is, mag daarop reageren en wordt zelfs van harte uitgenodigd om een keer deel te nemen bij de club.
En SS.... ach, of de SS nu elite was of niet. Ik betwijfel het zelfs een beetje.... ze hadden beter spul en ze waren fanatieker dan de Heer soldaat. Trainingen en tactieken waren afkomstig uit het Heer. Hoewel niet allemaal "ware gelovers" en vrijwilligers (vaak hadden ze ook geen andere keus onder het motto Join-or-die), de SS was fanatiek. Meestal ook omdat ze wisten dat wanneer ze in vijandelijke handen kwamen, ze dat meestal niet overleefden. En dan wil je wel....
Anyway, my 2 cents worth on SS re-enactment: gewoon niet doen. En ALLE Windhund leden zijn eenzelfde menig toebedaan. Afwijkingen van deze mening worden niet getollereerd en worden gevolgd door onmiddelijk royement en melding bij de officiële instanties (moeten we sowieso met al onze leden). Lekker tollerant? Wellicht, maar ik zal verdomd zijn als ik hard werk van enkele jaren zal laten verkloten door een paar dikkoppen....
Wij danken u voor uw aandacht...
Weitermachen...!!!