Ik verzamel deze strips die voornamelijk over WO2 gaan. Nu vroeg ik mij af, zijn er hier ook mensen die ze vroeger hadden? Of ze, net als ik, ook verzamelen? Het zijn hele leuke strips om te lezen, en dat voor een niet al te dure prijs (tussen de E0,10 en E 0,75). Het is makkelijk te combineren met de hobby van het verzamelen van militaria uit de tweede wereldoorlog. Zelf snuffel ik dan vaak tussen tweedehands boeken zaken en bij antiekwinkels. Het is een hele leuke hobby en ik hoop dat ik niet de enige hier ben.De jaren zestig...
de Koude Oorlog op een hoogtepunt, in Nederland is de wederopbouw voltooid. Voor allen die het meemaakten, ligt de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen. Maar ook de nieuwe generatie hoort er alles van, door verhalen van familie, uit de pers, en natuurlijk via de pasverworven zwart/wit televisie, symbool van de zojuist uitgebroken welvaart.
Ook zwart/wit, maar dan in druk, is de massa beeldverhalen die Uitgeverij Nooitgedacht in de jaren zestig en zeventig uitstort over een steeds koopkrachtiger markt. Goedkope strips op een klein, handzaam formaat, in series als Victoria, Lasso, Geheim Agent en Vicky. Nieuwe deeltjes verschijnen eerst maandelijks, later wekelijks.
In de serie Victoria draait het vooral om die Tweede Wereldoorlog. Heldhaftige handelingen van voornamelijk jonge Engelsen en Amerikanen. Meestal strijdt men tegen overduidelijk slechte Japanners en Duitsers, een enkele keer speelt het conflict zich af in Korea, Indochina, of tijdens de Eerste Wereldoorlog. Soms spelen Duitsers de hoofdrol. Bad guys natuurlijk, behalve als het om de oorlog tegen de Sovjet-Unie gaat. Russen zijn dan hooguit Neutrale Guys, of ook Bad Guys. Het was immers Koude Oorlog.
Gevechten ter land, ter zee, en in de lucht, op alle continenten en strijdtonelen. Korte verhalen over jonge soldaten die hun plicht vervullen voor vaderland, familie of kameraad. De nadruk licht op de gevechtshandelingen, het succes, de opofferingen. Soms ook over de strijd in de mens zelf: de afkeer van geweld, de aantrekkingskracht van wapens, profiteursmoraal, desertie, verraad & verzet. Regelmatig is het conflict aanleiding om schoon schip te maken met vooroorlogse slechte gewoontes, moeilijke relaties of unfinished business. De oorlog werkt dan louterend, zorgt voor orde op zaken en haalt het beste uit mensen naar boven. Allemaal natuurlijk niet dieper dan mogelijk is in 64 pagina's met vaak maar 2 plaatjes per pagina.
Voor meer informatie: http://www.dotcomhost.nl
(Ik probeer geen website te promoten alleen om door te verwijzen naar informatie)
Groeten Samuel