strips met betrekking tot de tweede wereldoorlog

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Samuel.
Lid

strips met betrekking tot de tweede wereldoorlog

Bericht door Samuel. »

De jaren zestig...
de Koude Oorlog op een hoogtepunt, in Nederland is de wederopbouw voltooid. Voor allen die het meemaakten, ligt de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen. Maar ook de nieuwe generatie hoort er alles van, door verhalen van familie, uit de pers, en natuurlijk via de pasverworven zwart/wit televisie, symbool van de zojuist uitgebroken welvaart.

Ook zwart/wit, maar dan in druk, is de massa beeldverhalen die Uitgeverij Nooitgedacht in de jaren zestig en zeventig uitstort over een steeds koopkrachtiger markt. Goedkope strips op een klein, handzaam formaat, in series als Victoria, Lasso, Geheim Agent en Vicky. Nieuwe deeltjes verschijnen eerst maandelijks, later wekelijks.

In de serie Victoria draait het vooral om die Tweede Wereldoorlog. Heldhaftige handelingen van voornamelijk jonge Engelsen en Amerikanen. Meestal strijdt men tegen overduidelijk slechte Japanners en Duitsers, een enkele keer speelt het conflict zich af in Korea, Indochina, of tijdens de Eerste Wereldoorlog. Soms spelen Duitsers de hoofdrol. Bad guys natuurlijk, behalve als het om de oorlog tegen de Sovjet-Unie gaat. Russen zijn dan hooguit Neutrale Guys, of ook Bad Guys. Het was immers Koude Oorlog.

Gevechten ter land, ter zee, en in de lucht, op alle continenten en strijdtonelen. Korte verhalen over jonge soldaten die hun plicht vervullen voor vaderland, familie of kameraad. De nadruk licht op de gevechtshandelingen, het succes, de opofferingen. Soms ook over de strijd in de mens zelf: de afkeer van geweld, de aantrekkingskracht van wapens, profiteursmoraal, desertie, verraad & verzet. Regelmatig is het conflict aanleiding om schoon schip te maken met vooroorlogse slechte gewoontes, moeilijke relaties of unfinished business. De oorlog werkt dan louterend, zorgt voor orde op zaken en haalt het beste uit mensen naar boven. Allemaal natuurlijk niet dieper dan mogelijk is in 64 pagina's met vaak maar 2 plaatjes per pagina.
Ik verzamel deze strips die voornamelijk over WO2 gaan. Nu vroeg ik mij af, zijn er hier ook mensen die ze vroeger hadden? Of ze, net als ik, ook verzamelen? Het zijn hele leuke strips om te lezen, en dat voor een niet al te dure prijs (tussen de E0,10 en E 0,75). Het is makkelijk te combineren met de hobby van het verzamelen van militaria uit de tweede wereldoorlog. Zelf snuffel ik dan vaak tussen tweedehands boeken zaken en bij antiekwinkels. Het is een hele leuke hobby en ik hoop dat ik niet de enige hier ben. :)
Voor meer informatie: http://www.dotcomhost.nl
(Ik probeer geen website te promoten alleen om door te verwijzen naar informatie)

Groeten Samuel
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

Ik verzamel ze ook. Niet allen die kleine maar ook de gewone A4 formaat strips. mijn voorkeur gaat wel uit naar Brits en Amerikaans Airborne / Commando. Ze moeten redelijk realistisch gehalte hebben wat uitrusting uniform en ook verhaal. Dus heel veel valt er bij mij al af.
Maar ik heb ook de serie Biggles die in en na de oorlog afspeeld en die van de serie Biggles vertelt over, die in wo 2 afspelen. De serie Partizanen (commando's in de Balkan) en enkele losse stripboeken. Er zijn er over D-Day en de Ardennen heb ik gezien.
AfbeeldingAfbeelding
Twee heel mooi realisch getekende uit mijn collectie. Niet alleen de kaft zoals ook vaak het geval is. En met een acceptabel verhaal.
Ik heb laatst eentje gekregen die ging over commando's gedropt in Berlijn in 1945 die kunstschatten moesten gaan redden! Natuurlijk in uniform. :full: Die wil ik dus niet meer hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Een Biggles verteld over stripboek zoals ik hem ook heb.
Samuel.
Lid

Bericht door Samuel. »

Jim schreef:Ik heb laatst eentje gekregen die ging over commando's gedropt in Berlijn in 1945 die kunstschatten moesten gaan redden! Natuurlijk in uniform. :full: Die wil ik dus niet meer hebben.
Als ik het goed heb is dat nummer Victoria 392 Onbekende helden.
Zelf heb ik hem ook ergens in huis liggen. Als je parachutisten verhalen leuk vind raad ik je Strijd classic nummer 11146 Een wanhoopsdaad. Goed tekenwerk en een goed verhaal.
Zelf een van mijn favoriete verhalen! Er zijn nog wel meer verhalen over parachutisten maar deze springt er echt uit.
Jim
Lid

Bericht door Jim »

Samuel. schreef: Als ik het goed heb is dat nummer Victoria 392 Onbekende helden.
Zelf heb ik hem ook ergens in huis liggen. Als je parachutisten verhalen leuk vind raad ik je Strijd classic nummer 11146 Een wanhoopsdaad. Goed tekenwerk en een goed verhaal.
Afbeelding
Redelijk vind ik hem zelf. Parasmocks met te veel aan emblemen is een klasieke tekenfout en een minpuntje bij mij. En de figuren vindt ik iets te "grof" getekend.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Peter »

Afbeelding

Maus van Art Spiegelman is een absolute aanrader, de auteur verteld hier over zijn vader die een Auschwitz-overlevende is. Hij maakt daarvoor gebruik van dieren als karakters: de Joden zijn muizen ( vandaar de titel ) en de Duitsers zijn katten ( dus ook de Duitse KZ-häftlinge ). Zeer aangrijpend! Verschenen in twee delen. Aanrader!
Daar is 'ie weer!
Jim
Lid

Bericht door Jim »

Peter schreef: Maus van Art Spiegelman is een absolute aanrader,
Inderdaad.
Niet in mijn collectie, eens geleend in de bibliotheek.
Joe_Liebgott
Lid

Bericht door Joe_Liebgott »

Ik heb heel de serie van Biggles gelezen. :P
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton