Wat vinden jullie van dit Oorlogsherinneringskruis?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Sgt. Gallée
Lid

Wat vinden jullie van dit Oorlogsherinneringskruis?

Bericht door Sgt. Gallée »

Zoals de titel al aangeeft: Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding

[Afbeelding

Wat is volgens jullie de waarde hiervan?

Mvg,

Sgt. Gallée
ps. allemaal de beste wensen!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
ArjenS
Lid
Gegeven: 1 keer

Re: Wat vinden jullie van dit Oorlogsherinneringskruis?

Bericht door ArjenS »

Waarde van zulke medaille's is niet zo hoog.
Deze heeft er nog zo'n ander speltje op, doet op marktplaats misschien 20 - 25 euro
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

De medaille is goed, niets mis mee.

Afhankelijk van het gespje doen deze medaille's vanaf ong 12 euro. Deze zal zo'n 25 euro doen.
Telemark
Lid

Bericht door Telemark »

Een vraag van mij:
Wat is de prijs van zo'n kruis met certificaat?
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Oorkonde doet zo'n 40/75 euro tegenwoordig, ligt er ook aan welke gesp er op wordt vermeld.
CAN DO
Theo Horsten
Lid

Bericht door Theo Horsten »

Een vraag van mij:
Veel interessanter is de vraag welke prijs degene die zo'n kruis kreeg ervoor had betaald.

Mijn vader had er een met 4 gespen.
Ik heb alleen de baton nog.
Afbeelding

Daar had hij een heel hoge prijs voor betaald. Het is eigenlijk nooit meer goed gekomen.
Hij had dat kruis gekregen voor zijn dienst bij de Koopvaardij en ik weet nog dat het kwam: gewoon in een envelop met de post en verder niks. Dat paste precies bij de erkenning en de waardering die de mensen van de koopvaardij na de oorlog kregen: helemaal niks.
Dat het aandeel van de Koopvaardij binnen het totaal dat Nederland bijdroeg aan de strijd van de geallieerden groter was dan dat van de Koninklijke Marine, de Nederlandse Landmacht, de Nederlandse Luchtmacht en het verzet bij elkaar, weten maar weinigen.
Kijk ook eens op Schepen & Boeken
Telemark
Lid

Bericht door Telemark »

seabee schreef:Oorkonde doet zo'n 40/75 euro tegenwoordig, ligt er ook aan welke gesp er op wordt vermeld.
Nou ik heb hier een oorkonde liggen van mijn opa met zijn oorlogsherinneringskruis.
OP de oorkonde staat oorlogsherinneringskruis met de bijbehorende gespen.
Terwijl op het kruis geen gespen staan.
Wel vreemd maar jah.
ArjenS
Lid
Gegeven: 1 keer

Bericht door ArjenS »

Telemark schreef:
seabee schreef:Oorkonde doet zo'n 40/75 euro tegenwoordig, ligt er ook aan welke gesp er op wordt vermeld.
Nou ik heb hier een oorkonde liggen van mijn opa met zijn oorlogsherinneringskruis.
OP de oorkonde staat oorlogsherinneringskruis met de bijbehorende gespen.
Terwijl op het kruis geen gespen staan.
Wel vreemd maar jah.
Misschien dat de gespen kwijtgeraakt zijn :P
Arachnide
Lid

Bericht door Arachnide »

101st airborne schreef: Misschien dat de gespen kwijtgeraakt zijn :P
Gewoon een kwestie van alle oude dozen open trekken, en doorspitten. :)
Zo kwam ik mijn opa's medaille voor de Orde en Vrede, met bijbehorend certificaat, ook tegen.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Theo Horsten schreef:
Een vraag van mij:
Veel interessanter is de vraag welke prijs degene die zo'n kruis kreeg ervoor had betaald.

Mijn vader had er een met 4 gespen.
Ik heb alleen de baton nog.
Afbeelding

Daar had hij een heel hoge prijs voor betaald. Het is eigenlijk nooit meer goed gekomen.
Hij had dat kruis gekregen voor zijn dienst bij de Koopvaardij en ik weet nog dat het kwam: gewoon in een envelop met de post en verder niks. Dat paste precies bij de erkenning en de waardering die de mensen van de koopvaardij na de oorlog kregen: helemaal niks.
Dat het aandeel van de Koopvaardij binnen het totaal dat Nederland bijdroeg aan de strijd van de geallieerden groter was dan dat van de Koninklijke Marine, de Nederlandse Landmacht, de Nederlandse Luchtmacht en het verzet bij elkaar, weten maar weinigen.
Dit is inderdaad een opvallend en schokkend gegeven. En het ergste is dat het nog waar eens ook zelfs nog tot op de dag van vandaag. Als je ziet hoe er tegenwoordig nog altijd met veteranen wordt omgegaan. Het is ronduit schandalig. Velen lopen rond met levenslange trauma's en wat doet de Nederlandse regering, die geeft ze een paar weken Curacao en een handdruk en daar moeten ze het dan maar mee doen. Heb verhalen gehoord over Australische veteranen die hier waren, die er gewoon van stonden te kijken hoe schandalig het hier met de behandeling van veteranen gesteld is. Er gaat hier ongelooflijk veel aandacht uit naar buitenlandse veteranen terwijl veteranen van eigen bodem in een hoekje weg worden gedrukt.
En als ze dan van trauma en frustratie geen andere uitweg meer zien dan er maar gewoon met anderen over te praten wordt ze van hogerhand het zwijgen opgelegd. Ten slotte zijn Nederlandse militaire operaties staatsgeheim totdat de regering anders bepaald dus moeten de veteranen over alle pijnlijke dingen hun mond houden. En voor de mensen die dit niet geloven, als je dacht dat je in een land zonder cencuur leeft, kijk eens goed om je heen en denk nog een keer...

(P.S. Mod's: wellicht is het makkelijker om hier even een apart topic van te maken daar dit niet echt te maken heeft met hetgeen waar dit topic mee begon)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus