Ik heb eigenlijk een simpele vraag hebben er Nederlanders tot het bittere eind gevochten in Berlijn?
Zo ja weet iemand welke eenheden enz.
Alvast bedankt.
Nederlanders in berlijn.
- Jasper J
- Lid
- Sturmkreuz
- Lid
Re: Nederlanders in berlijn.
Dit kan maar weet ik niet zeker. Wel zouden er verschillende Vlamingen zijn geweest die meegevochten hebben, waarschijnlijk wel in Kampfgruppe. De meeste kwamen dan uit de Langemarck.
- Sturmkreuz
- Lid
Excuses voor de dubbele post maar Vlamingen hebben dus wel gevochten
http://www.winter-offensive.be/forum/Delen van de Langemarck weet ikniet, maar er waren in ieder geval wél Vlamingen.
Zo vb Erik Tinel uit Izegem, maar dan wel bij de Nordland
- 502
- Lid
Volgens mij zijn er ind. Nederlands ondergegaan in de straten van Berlijn. In die laatste maanden van de oorlog waren veel SS divisies volledig versnipperd geraakt en her ingedeeld. Het zou heel goed kunnen dat leden van Vrijwilliger SS Nederland samen met Nordland waren samengevoegd en Nordland vocht immers samen met Charlemange in Berlijn tot het eind.
SS Nederland als divisie gezien was al van de kaart geveegd vóór de slag van Berlijn.
SS Nederland als divisie gezien was al van de kaart geveegd vóór de slag van Berlijn.
- Jasper J
- Lid
Leek mij idd ook dat er nlers waren .
Ik ben even de naam van het boek kwijt maar er stond in dat er in berlijn nog een nederlander werd onderscheiden met het ek1.
mvg
Ik ben even de naam van het boek kwijt maar er stond in dat er in berlijn nog een nederlander werd onderscheiden met het ek1.
mvg
Aude Audenda
- 502
- Lid
- Polte
- Lid
In de Nordland divisie zaten diverse Nederlanders ingedeeld, maar voornamelijk Etnische Duitsers en Scandinaven. Deze hebben inderdaad ook gevochten in en om Berlijn.
Tijdens de slag om Berlijn vochten veel verschillende nationaliteiten aan de Duitse zijde, niet alleen Nederlanders maar ook vrijwilligers uit België, Frankrijk, Oekraninië, Estland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje etc.
De SS divisie Nederland werdt na het succesvolle offensief aan de Vistula sector in 2en gedeeld, één gedeelte werdt vernietigd bij de Halbe Pocket en de andere trok terug ten noorden van Berlijn.
Het Spaanse SS legion wilde op het einde van de slag om Berlijn nog uitbreken/ontsnappen in Russische uniformen, hiervan heeft niemand het gehaald, en werden door de Russen neergeschoten als spionen, Spanjaarden welke door de Duitsers onderschept werden, werden ook terechtgesteld, als overlopers...
Maar dat is niet echt relevant aan dit topic.
Tijdens de slag om Berlijn vochten veel verschillende nationaliteiten aan de Duitse zijde, niet alleen Nederlanders maar ook vrijwilligers uit België, Frankrijk, Oekraninië, Estland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Spanje etc.
De SS divisie Nederland werdt na het succesvolle offensief aan de Vistula sector in 2en gedeeld, één gedeelte werdt vernietigd bij de Halbe Pocket en de andere trok terug ten noorden van Berlijn.
Het Spaanse SS legion wilde op het einde van de slag om Berlijn nog uitbreken/ontsnappen in Russische uniformen, hiervan heeft niemand het gehaald, en werden door de Russen neergeschoten als spionen, Spanjaarden welke door de Duitsers onderschept werden, werden ook terechtgesteld, als overlopers...
Maar dat is niet echt relevant aan dit topic.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...