Beste allemaal,
Ik heb via mijn schoonmoeder wat emblemen gekregen die haar man in of net na de oorlog in Nederweert op de akker vond. Ik wil ze hier even laten zien met de vraag of jullie weten wat dit is en welk onderdeel hierbij betrokken is geweest. Ik weet dat er in 44 heftig gevochten is in Nederweert met attilleriedueles over een weer. Mijn schoonvader zag nog dat een \duuiser met een panzerfaust de eerste Engels verkenningswagen opblies die net van te voren als eerste het dorp inreed.
Het eerste embleem is van de Royal Engineers met het opschrift Honi Soit Qui Mal Y Pense.
Het tweede embleem is van de Derbyshire Yeomanry metde opschriften South Africa en 1900/1901.
Hulp gevraagd: identificatie emblemen
-
Zandhaas
- Lid
- Kugelblitz
- Moderator

- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 11 keer
- fritz derochebrune
- Lid
Re: Hulp gevraagd: identificatie emblemen
Ik weet dat "Honi Soit Qui Mal Y Pense" "Schande over hem die er kwaad van denkt" betekend, en dat het door de Orde van de Kousenband gebruikt werd (en natuurlijk ook door de Royal Engineers). Het komt echter niet voor op de eerste versies van de capbadge, die sinds 1899 in gebruik was. (Boerenoorlog) Toch meen ik dat er tussen die versie en de huidige nog enkele zijn met dat opschrift. Waar ik wel zeker van ben, is dat als de badge niet bronskleurig is, het hedendaagse, na 1952 geproduceerde model is. (zie afbeelding). Het is echter zeker mogelijk dat de capbadge WO2 is, aangezien ik wel eens heb gehoord van soldaten van de Royal Engineers die op het Oorlogskerkhof Gemenebest liggen in Nederweert.

Edit: Volgens het Royal Engineers Museum is dit de capbadge gedragen van 1939 tot 1952:

Edit: Volgens het Royal Engineers Museum is dit de capbadge gedragen van 1939 tot 1952:

In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
fritz derochebrune schreef:Ik weet dat "Honi Soit Qui Mal Y Pense" "Schande over hem die er kwaad van denkt" betekend, en dat het door de Orde van de Kousenband gebruikt werd (en natuurlijk ook door de Royal Engineers). Het komt echter niet voor op de eerste versies van de capbadge, die sinds 1899 in gebruik was. (Boerenoorlog) Toch meen ik dat er tussen die versie en de huidige nog enkele zijn met dat opschrift. Waar ik wel zeker van ben, is dat als de badge niet bronskleurig is, het hedendaagse, na 1952 geproduceerde model is. (zie afbeelding). Het is echter zeker mogelijk dat de capbadge WO2 is, aangezien ik wel eens heb gehoord van soldaten van de Royal Engineers die op het Oorlogskerkhof Gemenebest liggen in Nederweert.
Klopt, dit is de eerste badge die door zandhaas beschreven word .
Nemo Me Impune Lacessit
De tweede badge van de Derbyshire Yeomanry :was het Recce Regiment of the 51st (Highland) Infantry Division
Nemo Me Impune Lacessit