Woensdag 5 mei, AARLE-RIXTEL - Bas Krijnen (66) uit Aarle-Rixtel heeft 25 jaar lang zijn motor vertroeteld, opgepoetst en gekoesterd. En niet zo maar een motor: een Harley Davidson Liberator WLA 45 uit WOII. Hij kocht het voertuig als een oude roestbak en maakte er een schitterend pronkstuk van. Vorige week werd het voertuig gestolen uit Museumpark Bevrijdende Vleugels in Best. 'Ik ben er helemaal kapot van.'.
In gedachten verzonken gaan zijn vingers over de foto's van zijn geliefde legergroene Harley. Samen met het kentekenbewijs is dat het enige dat Krijnen nog rest van zijn ronkende jongensdroom. 'Ik was zeven en keek mijn ogen uit toen de geallieerden door de straten reden. Mijn liefde voor voertuigen stamt uit die tijd', herinnert de gepensioneerde automonteur uit Aarle-Rixtel zich levendig. Zijn blik gaat onbewust steeds naar de foto's voor hem op tafel. 'Ik ken die motor van binnen en van buiten. Heb hem met mijn eigen blote handen in elkaar gezet. En nu is hij weg.'
In 1979 kocht Krijnen de motor van een bekende Harley-verzamelaar. Toen was het een onooglijke hoop schroot, maar de technische blik van automonteur Krijnen zei hem dat-ie een juweeltje had. 'Moet je voorstellen: een Harley! Ik was door het dolle heen. Alles was verrot, de banden, het zadel lag eraf. Maar toen ik startte, zoemde de verstofte en verroeste motor als een nijver bijtje. Typisch Harley Davidson', zegt hij liefkozend. Hij haalde de motorfiets tot het allerlaatste schroefje uit elkaar, smeerde de boel, poetste, polijstte en verfde. Liet een nieuw zadel maken, ontwierp zelf een authentiek windscherm met stoffen flap. Het resultaat was verbluffend. 'Zowat nieuwer als toen-ie in de oorlog van de fabrieksband rolde.'
De Harley stond zelfs een tijdje in de woonkamer, met een kleedje en een plantje erop, af en toe lag de poes op het zadel te snurken. Het voertuig maakte veel los bij mensen. 'Ik reed altijd mee met de herdenkingsritten, als het oorlogsmaterieel in al zijn glorie een parade rijdt.'
Als vrijwilliger repareert hij oorlogsvoertuigen bij Museumpark Bevrijdende Vleugels in Best. Vandaar dat hij zijn dierbare motorfiets graag uitleende aan het museum om de collectie te completeren. Het wrange is dat hij op zondag 25 april tegen een bekende zei dat hij de volgende dag zijn Harley op ging halen bij het museum. 'Het weer werd mooi, ik wilde weer lekker gaan toeren.' In de nacht van zondag 25 april knipten onbekenden het hekwerk om het museumpark door, gingen naar binnen en rolden het levenswerk van Krijnen door het gat in het hek het terrein af.
'Ik blijf zoeken tot ik er bij neerval', zegt Krijnen vastberaden. 'Ik sjouw alle beurzen af, vraag elke Harley-veramelaar. Ik herken mijn motor met mijn ogen dicht. Ik ga naar Normandië op 6 juni om te speuren tussen al het oorlogsmaterieel. Ik blijf zoeken, dat zweer ik.'

Toen ik dit bericht las dacht ik meteen doodzonde! Welke *piep* jat er nu zoiets. Ben benieuwd wat die dieven er mee voor ogen hebben. Ik heb hem al op diverse Harley sites zien staan, als vermist opgegeven. Die kan dus nergens echt te koop aangeboden worden. Hopelijk vinden ze het ding gauw terug!