De bevrijding van Arnhem info gezocht

De gevechten en operaties tijdens WOII
VGD
Lid

De bevrijding van Arnhem info gezocht

Bericht door VGD »

Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie over de Duitse eenheden die in Arnhem gelegerd waren en vochten tijdens Operation Anger in 1945.
Alvast Bedankt!

Gr VGD
Nico Roelofs
Lid

Re: De bevrijding van Arnhem info gezocht

Bericht door Nico Roelofs »

In ieder geval de 346e Infanterie Divisie en eenheden van de 34e SS-Divisie (Nederlanders). Ik weet dat ik hier meer info over heb maar kan het zo 1,2,3 niet terug vinden in welk boek of archief map ik dat heb zitten.
VGD
Lid

Bericht door VGD »

Dankje wel Nico,

Ik heb ook iets gelezen van dat er eenvolksgrenadier division in Arnhem-zuid zat gelijk aan de overkant van de rijn, ook heb iets gezien met fallschrimjagers.

Gezien ik al bijna 8 jaar in Arnhem woon, hoor je meer over de hele 'Market Garden' operatie dan de bevrijding van Arnhem in 1945.
Nico Roelofs
Lid

De Duitse eenheden die tijdens operatie Anger in Arnhem hebben gezeten zijn de volgende:

346e Volksgrenadier Divisie
46e Machine Gewehr Bataljon (Dat lag ten zuiden van de spoorlijn Arnhem-Zutphen tot aan de rivier en twee compagnieën lagen ten westen van de stad).
346e Feld Ersatz Bataljon (Verdedigde de AKU en de spoorlijn).
346e Artillerie Regiment (In de heuvels ten noorden van de stad).
Regimenten 951 en 953 vande 361e Infanterie Divisie lagen tussen Arnhem en Dieren.
Onderdelen van de 34e SS-Divisie Landstorm Nederland (ten westen van de stad).

De stad werd in toetaal door ongeveer een 1000 man verdedigd. Waarvan het grote deel van een oudere generatie was.

Let wel op dit zijn eenheden die ten noorden van de rivier lagen tijdens operatie Anger. Want ten zuiden van de rivier lagen geen Duitsers meer. Dat was al in geallieerde handen door operatie Destroyer enkele dagen eerder.
VGD
Lid

Bericht door VGD »

Dankje Nico,

Ik neem aan dat er dus ook eenheden van FJ aanwezig waren, van de 6.Fallschrim-Jäger-Division ?

dit stond op feldgrau.com over de 6.Fallschrim-Jäger-Division.

While still in the process of reforming, initially with a total strength of only two battalions, the division was thrown into the battle for the Arnhem corridor. After Arnhem, the division remained in Holland and fought against the Canadian first Army, and fought hard in the defense of the Reichswald and against the British Rhine crossing. The division surrendered to the British in May 1945, at Zutphen in Festung Holland.

7.44 AOK.15 forming in Amiens
8.44 I. SS AK / Pz.AOK.5 Northern France
9.44 LXXXVIII.AK / Fs.AOK.1 Arnhem, Kleve, Kalkar, Marienbaum and Xanten
10.44 - 11.44 Heeresgruppe B forming in Meppel
12.44 LXXXVIII.AK / AOK.15 Arnhem
1.45 LXXXVIII.AK / AOK.25 Arnhem, Wesel
2.45 - 3.45 XXXXVII.AK / Fs.AOK.1 Kleve, Wesel
4.45 LXXXVIII.AK / AOK.25 Festung Holland (Zutphen)
Nico Roelofs
Lid

Nee want operatie Anger starte op 12 april 1945 en volgens jou gegevens was de 6e Paradivisie al elders en niet bij Arnhem. Ze hebben wel in de Betuwe gezeten maar ten tijde van Anger waren ze al niet meer in de omgeving Arnhem.
VGD
Lid

Bericht door VGD »

Nico,

volgens wikipedia of door de persoon die de tekst geschreven heeft zijn er FJ geweest, ik vind het moeilijk te geloven.

German forces
German forces in the Netherlands had recently been re-designated Festung Holland (Fortress Holland),although this name change had little effect on the units on the ground. The rout of forces the previous year, the formation of ad hoc Kampfgruppe (Battle Groups) and cannibalising of units made it difficult for Allied intelligence to determine German strength north of the Rhine, and still does today. Approximately 10,000 troops of the 30th German Corps were believed to be in the Arnhem–Apeldoorm area, under the command of General Philipp Kleffel.There were believed to be up to 1,000 men of the 346th Infantry Division, the 858th Grenadier Regiment and other miscellaneous units occupying Arnhem,including paratroopers and Dutch-SS. As well as the natural defence provided by the rivers and the high ground north and west of the city, Arnhem itself had been turned into a strong defensive position after the battle the previous year. On the very day of the opening assault on Arnhem, Heinrich Himmler issued a decree that all cities should be defended at any price, failure to do so being punishable by death.
Nico Roelofs
Lid

Wat is de link van jou bron? Wil de rest van het verhaal wel eens lezen.
VGD
Lid

Bericht door VGD »

Nico Roelofs
Lid

Heb even gekeken naar het stuk tekst op wikipedia, daar wordt verwezen naar een bron waar die info vandaan moest komen. Die bron ken ik en heb het daar nagelezen. Daar staat het volgende:

Based on information received from civilians, it was believed that a substantial number of paratroopers were in the process of reinforcing Arnhem and
its adjacent defences on the Neder Rijn ((H.S.) 222Cl.(D.150): 1 Cdn Corps Int Surmary No. 242, 20 Mar 45).

Maar in hoevere was die info te vertrouwen van de burgers? Het is info van 20 maart 45 dus nog de nodige dagen voor de operatie. Hier wordt alleen gesproken over het aanleggen van verdedigingen en niet over deelname aan de gevechten zelf in april. Heb ook nog nergens terug gelezen dat ze ook hebben deelgenomen aan de gevechten in Arnhem.
VGD
Lid

Bericht door VGD »

Nico ik heb iets gevonden, in het boek: Bericht van de tweede wereld oorlog, Blz 2536 en 2537.

Op 14 februari wordt onder gegeven alle reserveonderdelen van de in het westen aanwezige Fallschrimjager-troepen over te brengen naar bezet Nederland. In de buurt van Arnhem wordt een nieuwe infanteriedivisie opgesteld, de 361e Volksgrenadierdivision met Kampfbatallionen. Zij zal echter slechts een dagelijkse sterkte hebben van 5477 en een gevechtssterkte van 2662 man, minder dan de helft van de reeds 'normale' divisie. Het restant van de gedeeltelijk vernietigde 190e infanteriedivisie wordt voor een aanvullig richting Amersfoort gedirigeerd. Ten west van Arnhem is de bewaking van het front in handen van fanatieke Nederlandse nationaal-socalisten: de uit de Landstorm gevormde 34e SS-Brigade. Tussen Arnhem en Emmerik ligt de 346e divisie, waarachter nog enige zwakke eenheden pantser- en Fallschrimjager-troepen als reserve klaarstaan. Dit alles vormt tezamen het 88e legerkorps van het 25e leger dat in deze opstellingde geallieerde aanval afwacht.
Dus ik denk maar een paar FJ troepen, niet veel- misschien minder dan 100 man.
Nico Roelofs
Lid

Ook dit stuk tekst geeft niet aan dat ten tijde van operatie Anger Fallschirmtroepen in Arnhem aanwezig waren. Hier wordt enkel de Duitse front sitiuatie gegeven rond de periode 14 februari. Daarnaast geven ze aan dat de Duitse para's achter het front Arnhem - Emmerik liggen en dat is nog een best breed front. Nee voor mij geeft ook dit niet aan dat tijdens operatie Anger Duitse para's in Arnhem aanwezig waren.
VGD
Lid

Bericht door VGD »

Nico,

Ok dan is het voor mij ook op gehelderd. Dank voor je hulp!!
Nico Roelofs
Lid

VGD schreef:Nico,

Ok dan is het voor mij ook op gehelderd. Dank voor je hulp!!

Graag gedaan! Mocht je in de toekomst nog vragen hebben over de deze regio dan kun je me ook een pb sturen.