Weet iemand meer over deze munt?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Panzer5
Lid
Lid

Weet iemand meer over deze munt?

Bericht door Panzer5 »

Ik heb deze munt:

Afbeelding
Afbeelding

( plaatjes van marktplaats gehaald )

Alleen de mijne is rood/brons kleur. ( denk ik )

Wie weet meer over deze munt?
Bedankt!
Jan Klaassen
Lid

Re: Weet iemand meer over deze munt?

Bericht door Jan Klaassen »

Ik heb er zelf ook zo een. Info zou ik dus ook zeer prettig vinden!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Panzer5
Lid
Lid

Bericht door Panzer5 »

Ik heb er stuk of 3, alleen bij 1 zieje de tekst maar staan :(.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Een nederlandse 1 cent uit 1942. Niets bijzonders.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Nee dat dacht ik ook al. :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Tommes
Lid

Bericht door Tommes »

Er zijn er 241200000 van gemaakt en hij is ontworpen door de NSBer Nico de haas..
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

en hij is gemaakt van zink.
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
US army
Lid

Bericht door US army »

Robbert A schreef:en hij is gemaakt van zink.
Is dat niet bij alle munten uit de 2de wereld oorlog?
Om dat ze koper enz. nodig hadden voor kogels?
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
zjopske
Lid

Bericht door zjopske »

US army schreef:
Yup, het koper moest worden ingeleverd voor het produceren van oorlogstuig.
Ik heb nog een mooi plaatje daarover, ik zal hem over een paar dagen wel plaatsen als ik weer thuis ben.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

zjopske schreef:
US army schreef:
Yup, het koper moest worden ingeleverd voor het produceren van oorlogstuig.
Ik heb nog een mooi plaatje daarover, ik zal hem over een paar dagen wel plaatsen als ik weer thuis ben.
zjopske, je hebt gelijk.
volgens mij was dit bij verschillende Duitse munten ook het geval.
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Werden deze niet ook in gebruik genomen omdat er geen afbeelding van de koningin meer op het geld mocht staan? Ik heb nml. nog 25 cent uit 1941 waar Wilhelmina wel nog op staat.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

In 1919 dreigt door de grote prijsstijging van zilver in de wereld de metaalwaarde van de zilve- ren gulden, halve gulden en rijksdaalder de echte waarde te gaan overtreffen. Om te voorkomen dat mensen de zilveren munten uit hun spaarpotjes omsmelten gaat de regering de Muntwet wijzigen. Het zilvergehalte in de gulden zakt van 945/1000 naar 720/1000. Om de nieuwe munten te herkennen is opnieuw een portret van koningin Wilhelmina nodig. De munten die dan worden geslagen staan bekend als het vierde type omdat dit in minder dan 30 jaar het vierde portret van de vorstin is. Op het moment dat de stempels klaar zijn wordt de stempelmaker ontslagen. De muntmeester is bijzonder ontevreden met het resultaat maar desondanks worden munten van 1922 tot en met 1945 geslagen.

Gedurende de Duitse bezetting worden de Nederlandse zilveren munten ingetrokken en voor gebruik naar Duitsland geëxporteerd. De bezetters hebben een verordening uitgegeven waarin het inleveren van de 'oude' verplicht is gesteld. De rijksdaalder en de gulden worden vervangen door papieren vari- anten, ook wel zilverbonnen genoemd, en de lagere waarden, zoals kwartjes, door zink. Deze maatre- gel wordt vanuit Engeland onder andere door Radio Oranje gedwarsboomd, door mee te delen dat de oude munten na de oorlog weer als wettig betaalmiddel zullen gelden. Mede hierdoor leveren de Ne- derlanders slechts een minimaal deel van de in omloop zijnde munten in; dit tot grote ergernis van de Duitsers.
bron: http://www.deloodsboot.nl/diepgang/dene ... gulden.htm

als ik de tekst goed begrijp, heeft de overheid in het buitenland munten geproduceerd omdat ze wisten dat ze een tekort zouden hebben als de oorlog zou aflopen.
daarom bestaan er munten met de koningin uit die tijd.

ook was het dat de Duitsers niet met de koningin te maken wilde hebben, denk ik.

fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Munten door de Nederlandse regering in Amerika geslagen;

De Nederlandse regering in Londen zag zich voor de taak geplaatst de financiële toestand van het Koninkrijk op peil te houden en plannen te maken voor een sanering van het geldwezen na de bevrijding. Daarom heeft de regering reeds in 1944 nieuwe zilveren guldens, kwartjes en dubbeltjes in de VS laten aanmunten.
Je hebt gelijk, in de oorlog zijn er ook in de VS munten geslagen voor het post-wo2 Nederland. Als je echter naar onderstaande tekst kijkt, zie je dat er ook nog munten volgens het oude model zijn geslagen in bezet Nederland:
In het jaar 1940 zijn de rijksdaalder, de gulden, en het kwartje nog aangemunt volgens het oude type met het portret van de koningin. Zelfs in 1941 zijn er nog een kwartje en een dubbeltje van ditzelfde type geslagen, terwijl het 2,5 cent stuk in dit jaar voor het eerst sinds 1929 weer opnieuw geslagen is; het enige 2,5 cent stuk met het muntmeesterteken druiventros.

Maar weldra kwamen de maatregelen los. De Duitsers wilden alle herinneringen aan het koninklijk huis ook op de munten laten verdwijnen. Bij het deviezen besluit van 26 maart 1941 werd onder andere de handel in gouden munten zonder vergunning van de Nederlandse bank verboden.

Op 18 december 1941 werd in de muntwet de uitgifte van een zinken stuiver voorzien en op 15 januari kwam het besluit waarin ook de invoering van een zinken 25,10, 2 1/2, en 1 cent werden toegekend. Nu kwamen dus de zinken munten in omloop. Deze dragen geen muntmeesterteken, alleen het muntteken van Utrecht; mercuriusstaf. De stempels zijn vervaardigd volgens de ontwerpen van de NSB-er Nico de Haas.
Deze quotes komen van http://members.chello.nl/~r.tholen/WILHELMINA1940.htm

Ik merk echter dat mijn 25 cent een P als makerteken heeft, waarschijnlijk betekend dit Philidelphia. Het enige wat vreemd daar aan is, is dat de tekst meldt dat het pas 1944 was dat er munten gedrukt werden. Ook staat er dat er een eikeltje op staat, maar bij mij staat er een T... Eens even uitzoeken dan :P

Edit: al gevonden, werd in die jaren geslagen voor Curacao en Suriname. Het is geen T, maar een palmboom.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

Ik heb 2 van die 1 gulden centen. 1 uit 1942 en 1 uit 1944 :D
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

die zijn tussen de 8 en 12-16 euro waard zijn.
de munten uit 1942 komen zijn op een of andere manier het minst zeldzaamst van allemaal