Wie kan mij (op weg) helpen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Esceha
Lid

Bericht door Esceha »

Presser heeft ooit de woorden geuit: "de antifascisten van nu zijn de fascisten van de toekomst" of wel "de antifascisten zullen zich in de toekomst als fascisten ontpoppen".

Ooit heb ik gehoord of gelezen dat ook Churchill woorden van gelijke strekking heeft gebruikt. Ik kan de bron daarvan echter niet meer in mijn archief terugvinden. Op grond daarvan pleeg ik consistent te schrijven: "Presser (en naar ik meen ook Churchill) ......etc."

Een geïnteresseerd politicus heeft mij de vraag gesteld of ik wil trachten of de bron is te achterhalen. Ik ben u erkentelijk als u mijn vraag kunt beantwooorden.

Cor Schorel
esceha@kiest.nl

Zelf heb ik al contact gehad met de beheerder van de site http://www.winstonchurchill.org
die mij schreef dat de uitspraak hem niet onbekend voorkwam:
"I don't have this quotation in my database, but it doesn't sound unfamiliar. I am forwarding it to our Listserv community to see if anyone can confirm".
Martijn
Lid

Bericht door Martijn »

Een vraag die niet makkelijk te beanwoorden is. Denk dat dit niet makkelijk tot de parate kennis behoort van de staf en/ of de leden.

Ik hoop voor je dat iemand het weet of dat iemand het op kan zoeken.

Bovendien wordt het na het nieuwjaar vast weer drukker.

In ieder geval succes!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 19 keer
Ontvangen: 36 keer

Bericht door Proos »

Die quote is mij onbekend, maar dat heeft meer met mijn kennis te maken dan met de mogelijkheid of hij 't daadwerkelijk gezegd heeft.
"de antifascisten van nu zijn de fascisten van de toekomst"
Maareh, zou je 'm misschien uit kunnen leggen, die quote? Want ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat Presser er precies mee wil overbrengen, wat eraan ten grondslag ligt.

Alvast bedankt.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Esceha
Lid

Ik blijf zoeken.....

Bericht door Esceha »

L.S.
.....(CITAAT) "Maareh, zou je 'm misschien uit kunnen leggen, die quote? Want ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat Presser er precies mee wil overbrengen, wat eraan ten grondslag ligt".

Ik neem aan dat bedoeld wordt hetgeen er staat. Waarmee ik bedoel te zeggen, dat de zich "anti"facist noemenden, zich fascistisch gedragen ten opzichte van degenen die zich in hun ogen niet "politiek correct" opstellen.

Met dank voor uw reakties tot dusverre. Ik blijf (ook op andere fronten) zoeken.
Cor Schorel.
Arjen
Lid
Lid

Bericht door Arjen »

Ik zie het anders overigens... fascisten en anti-fascisten zijn mensen die zich beiden verschrikkelijk druk maken over de onderlinge verschillen tussen 2 groepen mensen.
Hoe langer je je daarmee bezighoudt hoe meer geschillen je tegen komt en hoe pijnlijker het allemaal wordt.
Pijn leidt naar angst en angst naar haat.
Daarom zullen per definitie de mensen die zichzelf hiermee bezighouden na verloop van tijd rascistischer worden.

Maar een interessante uitspraak...ik zou graag eens na willen gaan wat ie nou eigenlijk zelf bedoeld heeft daarmee.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Ik kom wel iets van Lord Acton tegen dat je er wellicht op kan betrekken.
Niet helemaal raak, maar wellicht heb je er toch wat aan.

Power tends to corrupt and absolute power tends to corrupt absolutely.

Het geeft wel aan hoe dingen en meningen kunnen doorslaan en omslaan...

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Esceha
Lid

Rechtstreeks ontvangen reaktie

Bericht door Esceha »

Een van de rechtstreeks ontvangen reakties. Ik blijf speuren.

Dear Cor Schorel,

Here is a response to your question from the Churchill Listserv. It may be
something attributed to him that was said by someone else...

Subject: Re: Quote of Churchill?
There is a novel by Riccardo Maffi where the phrase "The anti-Fascists, in fact, are yesterday's Fascists," is used in the promotional literature. Probably not a help but may jog some others thoughts
David J.Kyle
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 19 keer
Ontvangen: 36 keer

Bericht door Proos »

The anti-Fascists, in fact, are yesterday's Fascists
Ah, dat vind ik een positievere uitspraak! Hoewel ik me niet voor kan stellen dat bijvoorbeeld een die-hard SS-er of iemand als Himmler zich opeens zouden omdraaien als een blad aan een boom.

Wel fijn dat je je bevindingen hier hebt gepost! Bedankt! Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden.

Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Esceha
Lid

Even voor de duidelijkheid.....

Bericht door Esceha »

The anti-Fascists, in fact, are yesterday's Fascists
Even voor de duidelijkheid:
Het door mij geciteerde bericht behelst precies het tegenovergestelde van de uitspraak waarnaar ik op zoek ben.

Cor Schorel