Hallo allemaal,
ik kom op internet bij het zoeken naar Schiphol tijdens de Tweede Wereldoorlog het volgende tegen:
Airfield Command E (v) 202/II Grave Officer
Amsterdam Schiphol
Feldpost nr. L 30309
LGPA Amsterdam / Bentheim
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Waar lag deze feldpost precies? Wat gebeurde daar precies? Ik krijg het idee dat krijgsgevangenen daar door de Duitsers werden gehoord maar werden ze daar ook opgesloten?
Waar staat E (v) 202 / II Grave Officer voor?
Wat wordt bedoelt met LGPA Amsterdam / Bentheim?
Is er een plek waar ik foto's kan vinden van deze feldpost?
Is er een plek waar ik kan vinden wie er in 1944 deze feldpost bemanden?
Een heleboel vragen maar als iemand ze kan beantwoorden dan zou ik dol gelukkig zijn! Doorverwijzen naar andere sites vindt ik ook goed hoor maar weet nu echt niet waar ik moet gaan zoeken.
Groet,
Piet
Feldpost nr. L 30309
-
Vortex als gast
Re: Feldpost nr. L 30309
Feldpost is geen militaire post te velde, maar letterlijk POST.
Briefwisseling dus tijdens oorlogstijd (zo had je bvb. SS-feldpost).
Eerste link op google geeft bvb. dit: http://www.feldpost-archiv.de/
Briefwisseling dus tijdens oorlogstijd (zo had je bvb. SS-feldpost).
Eerste link op google geeft bvb. dit: http://www.feldpost-archiv.de/
-
Gast
En nog even navraag voor je gedaan
1.9.1939-1.1.1940 Fliegerhorst-Kommandantur E Jürgenfelde dann Flieger-Kommandantur E Brüsterort.
2.1.1940-27.4.1940 Fliegerhorst-Kommandantur E 33/I, dann Fliegerhorst-Kommandantur E 9/I, *
8.9.1942-11.3.1943 Fliegerhorst-Kommandantur A 202/VI, *
1.6.1944 Fliegerhorst-Kommandantur E 202/X
* Flughafen-Bereichskommando (Koflug) 2/III (Schiphol) unterstellt
Met andere woorden: het is het adres met postcode van de hoofdkwartier der vliegeniers van de Duitse Luftwaffe basis Schiphol. Dat staat overigens ook letterlijk in de Engelse informatie die je gevonden hebt: Airfield Command. De "grave officer" is een Engelse vertaling voor de officier die over de graven gaat: in dit geval het begraven van gesneuvelde piloten en grondpersoneel, het registeren van hun (tijdelijk) graf en de verdere administratieve afhandeling.
1.9.1939-1.1.1940 Fliegerhorst-Kommandantur E Jürgenfelde dann Flieger-Kommandantur E Brüsterort.
2.1.1940-27.4.1940 Fliegerhorst-Kommandantur E 33/I, dann Fliegerhorst-Kommandantur E 9/I, *
8.9.1942-11.3.1943 Fliegerhorst-Kommandantur A 202/VI, *
1.6.1944 Fliegerhorst-Kommandantur E 202/X
* Flughafen-Bereichskommando (Koflug) 2/III (Schiphol) unterstellt
Met andere woorden: het is het adres met postcode van de hoofdkwartier der vliegeniers van de Duitse Luftwaffe basis Schiphol. Dat staat overigens ook letterlijk in de Engelse informatie die je gevonden hebt: Airfield Command. De "grave officer" is een Engelse vertaling voor de officier die over de graven gaat: in dit geval het begraven van gesneuvelde piloten en grondpersoneel, het registeren van hun (tijdelijk) graf en de verdere administratieve afhandeling.
-
PietJonker
- Lid
bedankt voor jullie reacties.
weten jullie waar deze Feldpost precies gelegen was en of er foto's van zijn?
Ik neem aan dat er veel meer feldposten waren maar krijg het idee dat krijgsgevangenen hier werden gebracht voor verhoor en hier vandaag werden verdeelt naar gevangenkampen.
Klopt dit?
Groet,
Piet
weten jullie waar deze Feldpost precies gelegen was en of er foto's van zijn?
Ik neem aan dat er veel meer feldposten waren maar krijg het idee dat krijgsgevangenen hier werden gebracht voor verhoor en hier vandaag werden verdeelt naar gevangenkampen.
Klopt dit?
Groet,
Piet
-
Gast
-
PietJonker
- Lid
Zo zo het kwartje valt nu pas...veldpost dus!
Zat helemaal de verkeerde kant op te denken, dank je vortex!
Gast jij ook bedankt...alleen jammer van je laatste opmerking. Ga er dan ook maar vanuit dat jij altijd 100% scherp bent!
Maar toch bedankt!
Groet,
Piet
Zat helemaal de verkeerde kant op te denken, dank je vortex!
Gast jij ook bedankt...alleen jammer van je laatste opmerking. Ga er dan ook maar vanuit dat jij altijd 100% scherp bent!
Maar toch bedankt!
Groet,
Piet
-
Gast
Hoeveel meer uitleg had ik dan moeten geven? Je snapt toch wel dat je reactie getuigde van totaal niet lezen wat ik geschreven had en dat ik daar dan wat bot op reageer. Ik vertel je in detail dat het Feldpost Nummer een postcode is waarmee eenheden te velde hun post krijgen en dat dit het Feldpostnummer van de Luftwaffe luchtmachtbasis Schiphol was. In dit geval ter attentie van de officier die over de gesneuvelden gaat. Als je vervolgens weer over krijgsgevangenen en een veldpost begint dan breekt mijn klomp.