Amerikanen omgeving Siegen

De gevechten en operaties tijdens WOII
Ida
Lid

Amerikanen omgeving Siegen

Bericht door Ida »

Als begeleider van een cliënt met autisme die vol is van de WOII, heb ik weer een vraag.
Hij is wel eens in de omgeving van Siegen (Duitsland) geweest en heeft materiaal gevonden wat hij toeschreef aan WOII.
Hij vermoedt dat het afkomstig is van de Amerikanen. Zijn de Amerikanen in die omgeving geweest?
Zo ja, welke divisie?
Is daarvan documentatie te vinden op internet?
Ik begeleid een autistische man met grote interesse voor de beide wereldoorlogen.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Amerikanen omgeving Siegen

Bericht door johan willaert »

Eenheden van de US 75th Inf Division vonden in de omgeving van Siegen een deel van de geroofde kunstschatten van de Nazi's...

Maar na WO2 was Siegen een garnizoensstad van het 1e Belgische Corps en dit tot in het begin van de jaren 90...
29th Let's Go!!!!!
Ida
Lid

Re: Amerikanen omgeving Siegen

Bericht door Ida »

De informatie over het terugvinden van de geroofde kunst is ook erg interessant. Bedankt!

Ik heb zelf op internet gezocht en onderstaande informatie gevonden. Wat er in dit gebied gebeurd is heeft de volle belangstelling van mijn client. Dus als iemand nog iets weet dan hoor ik het graag.

De Rakettrein - 1945

In de vroege morgen van 22 maart 1945 reed vanuit Driedorf (Westerwald) een geheimzinnige, superlange militaire trein van een speciale Duitse eenheid, via Herborn de Aar-Salzböde-Bahn binnen. De trein was meer dan een kilometer lang en werd getrokken door twee locomotieven voor goederenvervoer. Ook in het midden ervan was een locomotief en een vierde locomotief schoof het gevaarte van achteren aan. De trein werd tegen 8 uur bij Bicken en later bij Bischoffen aangevallen door Amerikaanse Jachtbommenwerpers, waarbij de locomotieven werden beschadigd. Ondanks de schade lukte het de trein tegen de avond in de tunnel bij Hartenrod aan te komen. Maar het voor en het achterstuk staken aan beide zijden van de tunnel uit. Twee dagen later werd het transport naar Marburg hervat. Op 29 maart werd het transport tegen 9 uur bij Bromskirchen door Amerikaanse pantserwagens tot stoppen gedwongen.
De Amerikanen kregen op deze manier tien V2 raketten in handen, met inbegrip van brandstof, lanceerplatforms, gepantserde bemanningswagons en wagons voor afweergeschut, compleet met bedieningshandleidingen. Deze spoorwegbatterijtrein was afkomstig van het Artillerieregiment Z.V.901 (mot) en de lading was bedekt met camouflage zeildoeken.
Drie dagen later lieten de Amerikanen de waardevolle trein die ze hadden buitgemaakt naar Antwerpen brengen. Dit was de stad die 13 dagen daarvoor met dezelfde raketten was beschoten. Van daaruit werd het materiaal naar Amerika verscheept. Hier diende het voor het opbouwen van een essentieel belangrijke Amerikaanse rakettechnologie. Voor die tijd kenden de Amerikanen de V2 slechts uit de brokstokken na een aanslag.

De Aar-Salzböde-Bahn is een spoorlijn van 43 km lang. traject: Marburg - Herborn

vertaald van http://www.worldlingo.com/ma/dewiki/de/ ... %B6de-Bahn
Ik begeleid een autistische man met grote interesse voor de beide wereldoorlogen.