Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Iemand die me meer kan vertellen over uniformen gedragen door leden van het Nederlands Rode Kruis ten tijde van +/- 1936-1940.
Wat voor een uniformen werden gedragen?
Ik heb namelijk deze jas+broek (op naam, gedateerd 1936, gemaakt door: J.P.C. Nicolai en zoons te S. Gravenhage) gekregen en wil er graag meer over weten (foto 1+2).
De enige foto die ik kon vinden was van een Rode Kruis cadet (foto 3) welke een uniform gelijkend aan een NL manschap draagt.
Rode kruis of geneeskundige dienst? Volgens mij is deze van de geneeskundige dienst. Wie kan het verschil duidelijk uitleggen tussen ronde en vierkante emblemen op de kraag?
Ik heb ook nog een paar leuke foto`s van de geneeskundige dienst op mijn website staan, wellicht iets voor je (http://www.nederland-paraat.nl en dan doorklikken op foto`s en vervolgens geneeskundige dienst.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het uniform gekregen van de dochter van de oorspronkelijke eigenaar. Ze vertelde me het volgende: 'hij zat bij het onderdeel van het rode kruis'
Ik heb je site bekeken, mooie site! Echter zie ik geen uniform op je fotos welke er op lijkt.
De knopen hebben ook kruisjes er op. De voeringen van de zakken in de broek zijn lang lang geleden vervangen.
Dit zijn de enige fotos die ik nu heb (het uniform ligt 3dg in de -20C).
Rode kruis uniformen heeft zoals je op de knopen ziet ook het rode kruis logo staan. En onder op de mouwen hebben deze ook knoopjes zitten. Dit heeft een militair geneeskundig uniform niet.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Was ff aan het rondneuzen op het forum, het rode kruisuniform heeft vierkante kruisplaatjes, omhoogstaande lussen voor de koppel en kruizen op de knopen en geen gekleurde biezen. De hospitaalsoldaten hebben legeruniformen, leeuwenknopen, blauwe bies en ronde emaille kruisplaatjes op de kraag.
gr. Karpully
Eens verzamelaar is altijd verzamelaar. Te bezichtigen op afspraak 0612326921.