Aangezien mijn medaille-setjes nog allemaal netjes opgeborgen zitten in verhuisdozen, zal ik het vooral van dit topic moeten hebben!
Hier nog enkele toevoegingen, waarmee het lijstje toch bijna volledig is!
1. Erich Weinert Ensemble. Een "elite-onderdeel" met musici, dansers en dat soort talenten. Erg mooie armband, misschien alleen nog verslagen door de ZV!
Dan een aantal armbanden, die eigenlijk niet echt armbanden zijn in de zin van de anderen hier in dit topic. Het zijn namelijk geen aanduidingen van speciale legeronderdelen, maar een positie-aanduiding. De zilveren "Kolbenringe" gebruikten ze volgens mij in het Derde Rijk ook al, in de DDR worden ze gebruikt (om beide armen) als teken van een Hauptfeldwebel (geen rang, wel positie). Volgens mij een beetje te vergelijken met Sergeant-Majoor?
Hoe dan ook, er zijn twee versies van deze rang. Ten eerste die voor Feldwebel, ten tweede die voor Fahnriche (meestal zijn het hogere Feldwebel en Fahnriche). Ze verschillen in uiterlijk niet, maar in positie wel.
2. Kolbenringe Hauptfeldwebel, rang Stabsfeldwebel.
3. Kolbenringe Hauptfeldwebel (de naam Spiess werd volgens mij in de DDR nooit echt officieel gebruikt, maar is onder verzamelaars wel aanwezig), rang Stabsoberfahnrich.
Het ziet er natuurlijk helemaal top uit met 2 armbanden aan de arm!

De foto's zijn een beetje donker, met flits bleek het uiteindelijk beter te werken...
2a. Stabsfeldwebel (HfW) Wachregiment F. Engels.
3a. Stabsoberfahnrich (HfW) Grenztruppen der DDR.