Bas ww2 schreef:Dit is niet het libanon uniform, dit het standaard Dienstperiode uniform, mijn unform is van een andere stof grover.
Wel zal ik opzoek gaan naar zo'n koord.
Bas,
Leuke collectie heb je al zo en de UNIFIL periode is een mooi en interessant verzamelgebied. Zoals Erik al vermeld, bestaat er geen standaard "UNIFIL" uniform. Algemeen kan worden gezegd dat de meeste Nederlandse UNIFIL militairen het M78 veldtenue droegen. Op sommige foto's uit die tijd heb ik enkele UNIFIL militairen gezien die een M76 veldtenue droegen. Kenmerkend voor dit veldtenue zijn de open knoopsluitingen. Eind jaren 70/begin jaren 80 kwam je dit model bij militairen nog wel tegen.
Erik heeft het over het M58 velduniform. Heeft hij het wel bij het juiste eind?! Dit is toch het model veldtenue met het visgraatdessin? Naar mijn idee werd dit model met de invoering van het M76 veldtenue buiten gebruik gesteld. Een uitzondering wellicht?
Het uniform met een grovere stof waar jij het over hebt en wat ik op jouw foto's zie is een Frans tropenuniform. Dit tropenuniform werd aan de Nederlandse UNIFIL militairen in Libanon uitgereikt. Het Nederlandse leger had in die tijd niet de juiste tropenkleding, vandaar. Hetzelfde geldt voor de Belgische regencapes die zij eveneens kregen uitgereikt.
Wat de Franse tropenkleding betreft, deze bestond uit een blouse met lange mouwen en een broek met lange broekspijpen. Door veel UNIFIL militairen werden de lange mouwen en broekspijpen afgeknipt. Deze "veldaanpassing" werd toegestaan. Vandaar dat je ze ook veel in deze staat tegenkomt. Zie; "Van grijsgroen naar camouflage", blz. 468/469.
Op foto's zie je ook dat men veelal een mix van deze kleding droeg. Bijvoorbeeld een Nederlandse M78 veldtenue broek met een Franse tropenblouse met afgeknipte mouwen.
Leuk om te vermelden is dat de 2 Unifillers op de bovenstaande foto beiden bij de brigade KMAR in Libanon hebben gediend. De rechter Unifiller is Jan Koops. Deze heeft een eigen website;
http://www.brigadekmarlibanon.nl/ .
Wat hun uitmonstering betreft, op de medailles en batons na werd deze zo in Libanon gedragen. Uitgaande van fotomateriaal werden de borstzakhangers (meerdere modellen) en naamplaatjes in zowel de Latijnse als in de Arabische taal wel gedragen maar ook weer niet door iedereen.
Tot slot een goede tip, bestudeer foto- en filmmateriaal uit de UNIFIL periode. Deze is voldoende op het Internet te vinden. Je zal dan ook merken dat niet al het verkrijgbare VN blauw ook daadwerkelijk door UNIFIL militairen werd gedragen. Ook een praatje met een oud Unifiller kan verhelderend zijn.