Ik ben niet echt zeker of dit hier past (of dat jullie hier iets mee kunnen), maar anders verplaatsen jullie deze thread maar gewoon.

De broer van mijn overgrootvader was Duits en heeft meegevochten in zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog. Mijn grootvader heeft nog een fragiel perkamenten blaadje dat de Wehrpass van Wilhelm (zo heette hij namelijk) moet voorstellen, en er staat het volgende op (dingen die niet meer leesbaar waren staan aangegeven met (?):
Beglaubigte auszugsweise Abschrift aus dem Wehrpass des:
Uffz. Paulis, Wilhelm
geb. am 5.7.92. in Waldfeucht / Aachen
Hein(?)tanschrift Provinz Limburg (Holland)
Beruf: erlernt Landwirt
ausgeübt ,, ,,
Diensteintritt: 8.10.14 bis 17.(?).18
Jetzige Einheit: 5. Komp./Batl. VIII
Einheit am 8.5.45: 6./Sich.Rgt.26
Beförderungen: 10.7.16 -> Gefr.
1.7.44 -> Obgfr.
1.3.45 -> Stabsgefr.
1.5.45 -> Uffz.
O(?)den u. Ehrenz: E.K.II Kl. 31.5.16
E.K.I Kl. 10.7.16
W.D.E.: Kerne.
Dornum, den 22.Juni 1945
Ik had het wel willen scannen, maar dat durfde ik niet aan, omdat het blaadje zo fragiel is.

Zou iemand me eigenlijk kunnen uitleggen wat er allemaal op de Wehrpass staat, waar de afkortingen voor staan (en het Nederlandse equivalent ervan)? Wilhelm vocht alleen bij de landmacht, maar of hij dan ook bij de artillerie of infanterie zat, kan ik niet zeggen (misschien valt dat van deze pas af te lezen?).
Ik ben trouwens meer geïnteresseerd in de Eerste Wereldoorlog dan in de Tweede Wereldoorlog, en naar aanleiding van het zien van de Wehrpass, zou ik graag het volgende willen weten:
- Wat waren de Duitse militaire rangen in WO I?
- Hoe was het Duitse leger georganiseerd in WO I? Hoe zit dat precies met compagnie, bataljon en regiment?
- Hoe zat het met de dienstplicht in het toenmalige Duitsland? Moest je al met 16 jaar in dienst? En wanneer was je te oud om in dienst te gaan?
Alvast hartelijk bedankt aan degenen die me kunnen helpen!

Groetjes,
Lucille