Allied Airborne 1

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Nico Roelofs
Lid

Allied Airborne 1

Bericht door Nico Roelofs »

Wie kan mij meer vertellen over de Allied Airborne 1? Wat was hun taak bij operatie Market Garden? Waar hebben ze gezeten? Andere info is natuurlijk ook welkom.

Dit embleem heb ik vandaag via de post gekregen van de veteraan die bij mij gelogeerd heeft in september. Vandaar ook mijn vraag over deze eenheid. Zijn er nog mensen die twijfelen of het een orginele wo2 uitvoering is? Ik vermoed vrij zeker dat het een orginele is.

Afbeelding

Afbeelding
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Zeer netjes! en heel mooi!
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Ten eerste is het 1st Allied Airborne Army een leger dat bestaat uit 3 divisies en een brigade: de 101st Airborne Division, de 82nd Airborne Division, de 1st british Airborne Division en de Onafhankelijke Poolse Para-brigade. Hun doelen tijdens op. Market Garden waren om een aantal bruggen in de lijn Valkenswaard/Arnhem bezet te houden. Meer informatie is er zeker over te vinden, probeer maar eens een keertje google.
Een beginnertje :) : http://www.marketgarden.com, http://www.market-garden.tk
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Nico Roelofs
Lid

Bedankt! Ik ga nu gelijk even kijken. Liepen er ook soldaten / officieren met dat embleem in Nederland tijdens Market Garden?
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Ik geloof dat t alleen was voor op het uitgaansuniform van de infanterie en voor vliegtuigbemanningen.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Nico Roelofs
Lid

Bedankt. Weet je misschien ook of dit een zeldzaam embleem is? Lijkt mij persoonlijk wel.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

de emblemen zijn nog best te krijgen bv op ebay.com zieje ze regelmatig, maar daar zitten natuurlijk ook replica's tussen.
Die van jou ziet er erg mooi uit, helemaal gaaf dat je hem gekregen hebt van een veteraan!
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Ja, zeer mooi! er zit natuurlijk (omdat je het van een veteraan hebt gekregen) een emotionele waarde aan :) Nooit weg doen!
Nico Roelofs
Lid

Ja ik ben echt heel blij met het embleem. Doe hem ook zeker niet weg. Vind het een pracht item, plus zoals jullie net ook al zeiden hij komt ook nog van een veteraan af.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

precies dat hecht altijd meer waarde!