Mijn opa had een bijzondere vriendschap met de boswachter van Putten, waarbij ze samen meerdere spullen gevonden hebben. Deze spullen kregen allemaal een eigen verhaal, waarvan ik later ontdekte dat sommige details niet kloppen. Een deel van de spullen heeft hij geschonken, maar hij heeft ook enkele dingen bewaard. Nu hij ouder wordt en er geen ruimte meer voor heeft, wil hij graag achterhalen wat de precieze herkomst van deze voorwerpen is en er op passende wijze afscheid van nemen.
Ik heb al iets van onderzoek gedaan maar het is vrij lastig te achterhalen. Mocht je het weten en jezelf geroepen voelen mag je natuurlijk aanvulling geven.
Gevonden spullen van opa
Re: Gevonden spullen van opa
1e helm na oorlogs Belgische helm.
Eetketel inderdaad Duits.
2e helm Amerikaans oorlogs model. Naad van de helmrand komt aan de voorzijde bijeen. Dat is een fabricage die men in de oorlog toepassen. Tegen einde van de oorlog zat de helmnaad aan de achterzijde.
Bord kan ook Brits zijn tenzij Canadees gemarkeerd. Staan er hier nog teksten op?
1e Veldfles een commercieel (Chinees?) ding. Heb ik 2 in bezit. Zie ik wel eens vaker opduiken in dumpwinkels / legerstocks . Staart is een Britse 2 inch mortier granaat staart
2e veldfles is oorlogs Brits. Mist een vilten hoes. En een afsluitkurk. Die zat met een touwtje aan de zijkant vast. De veldfles zat in een draagstel aan de uitrusting.
De laatste 2 objecten zeggen mij niets behalve laatste is van een artillerie granaat.
2e helm Amerikaans oorlogs model. Naad van de helmrand komt aan de voorzijde bijeen. Dat is een fabricage die men in de oorlog toepassen. Tegen einde van de oorlog zat de helmnaad aan de achterzijde.
Bord kan ook Brits zijn tenzij Canadees gemarkeerd. Staan er hier nog teksten op?
1e Veldfles een commercieel (Chinees?) ding. Heb ik 2 in bezit. Zie ik wel eens vaker opduiken in dumpwinkels / legerstocks . Staart is een Britse 2 inch mortier granaat staart
2e veldfles is oorlogs Brits. Mist een vilten hoes. En een afsluitkurk. Die zat met een touwtje aan de zijkant vast. De veldfles zat in een draagstel aan de uitrusting.
De laatste 2 objecten zeggen mij niets behalve laatste is van een artillerie granaat.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
Jeroen d H
- Lid
Jim je bent geweldig. Ik denk dat mijn opa blij gaat zijn met deze informatie!Jim schreef: 25 jul 2023, 21:45 1e helm na oorlogs Belgische helm.
Betreft de tekst op het bord ga ik even zoeken morgen. Zover ik zag niet. Maar volgens mijn opa waren daar Canadese gekampt dus de kans was groot dat ze daar van zijn.
-
Jeroen d H
- Lid
Ik heb gekeken, er staan geen teksten op het service. Mogelijk had er iets gestaan maar het heeft wat roestplekjes hier en daar.Jeroen d H schreef: 25 jul 2023, 21:48Jim je bent geweldig. Ik denk dat mijn opa blij gaat zijn met deze informatie!Jim schreef: 25 jul 2023, 21:45 1e helm na oorlogs Belgische helm.
Betreft de tekst op het bord ga ik even zoeken morgen. Zover ik zag niet. Maar volgens mijn opa waren daar Canadese gekampt dus de kans was groot dat ze daar van zijn.
Verplaatst van Bodemvondsten naar Identificatie onbekende militaria op 30 jul 2023, 15:19 door asjemenou
-
Landy101fc
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
De veldfles die nog te mooi is, volgens mij Belgische padvinderij. Ik had er een van mijn vriendinnetje gekregen.
Gegarandeerd een oorlogs model 43= fabricage jaar. Padvinderij/scouting hebben deze en vele andere militaire spullen in grote aantallen gebruikt. Ik heb verschillende mensen gesproken die dit model veldfles hebben gebruikt. Goedkoop en in grote aantallen te verkrijgen. Recent heb ik er nog een gekocht bij een militaria dump met vilten hoesje minus kurk, Ik heb een aantal jaren bij een jeugvereniging gezeten. Amerikaanse veldschopjes, canvas vouwemmers,legertenten (hospitaal model) allemaal oorlogsgedateerd evenals een Britse brancard. In de jaren 1990 was nog 1 tent in gebruik. De canvas emmers en gedateerde schopjes, heb ik kunnen bemachtigen. De tenten werden verpakt in een groot soort tas met touwhandvaten. Die heb ik cadeau gedaan aan een reenactment groep. De originele tassen zijn blijkbaar zeldzamer als de tenten.Landy101fc schreef: 06 aug 2023, 20:57 De veldfles die nog te mooi is, volgens mij Belgische padvinderij. Ik had er een van mijn vriendinnetje gekregen.
And not all the monkeys are in the zoo.