Duits uniform
-
- Lid
Duits uniform
Kan er mij iemand meer duiding geven bij dit uniform, uit de kentekens herken ik dit van de Gebirgstruppen en ook de SS, maar kan dit? Ik vind er op het net niets van terug. Alvast bedankt
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (as) op 02 jun 2024, 13:08 door asjemenou
- LDO
- Lid
- Gegeven: 54 keer
- Ontvangen: 86 keer
Re: Duits uniform
Er waren zat Gebirgsjäger-achtige elementen in de SS, bijvoorbeeld 6. SS-Gebirgs-Division Nord, SS-Polizei-Gebirgsjäger-Regiment 18, Waffen-Gebirgs-Division der SS Handschar (Kroatische Nr. 1) en 21. Waffen-Gebirgs-Division der SS Skanderbeg (Albanische Nr. 1). Daar is heel veel over te vinden!
Over de tuniek / uniform, ben ik niet enthousiast. De tuniek geef ik wel kans als een Polizei tuniek maar alles wat er op zit, inclusief de SS stempel aan de binnenkant is naoorlogs aangebracht. Vergelijk alleen al de maatstempels met de SS stempel. De maten zijn zo goed als onleesbaar, de SS stempel is prima leesbaar, zelfs zonder mijn leesbril. Edelweiss zit verkeerd, de SS adelaar is geen Polizei adelaar, verkeerde Litzen op de kraag, verkeerde epauletten op de schouder.
Wat het wel precies is zou je op een forum na moeten vragen waar uniformkenners zijn. De tuniek kan best een prima WO2 tuniek zijn hoor, maar ik ben geen kenner van dit soort dingen. Mochten de SS distinctieven er op echt zijn, dan heb je zelfs als je ze er netjes afhaalt, hele waardevolle spullen in je hand. Maar ik denk niet dat ze origineel zijn en al helemaal niet op deze tuniek horen.
Over de tuniek / uniform, ben ik niet enthousiast. De tuniek geef ik wel kans als een Polizei tuniek maar alles wat er op zit, inclusief de SS stempel aan de binnenkant is naoorlogs aangebracht. Vergelijk alleen al de maatstempels met de SS stempel. De maten zijn zo goed als onleesbaar, de SS stempel is prima leesbaar, zelfs zonder mijn leesbril. Edelweiss zit verkeerd, de SS adelaar is geen Polizei adelaar, verkeerde Litzen op de kraag, verkeerde epauletten op de schouder.
Wat het wel precies is zou je op een forum na moeten vragen waar uniformkenners zijn. De tuniek kan best een prima WO2 tuniek zijn hoor, maar ik ben geen kenner van dit soort dingen. Mochten de SS distinctieven er op echt zijn, dan heb je zelfs als je ze er netjes afhaalt, hele waardevolle spullen in je hand. Maar ik denk niet dat ze origineel zijn en al helemaal niet op deze tuniek horen.
De SS had een eigen ontwerp edelweiss. Op dit jasje zit een Heer model.
Het jasje is een origineel Polizei jasje. De donkere stempel is origineel en staat voor het uitgifte depot, Polizei Hamburg.
De insignes kloppen niet op dit jasje en insignes lijken reproductie, daar zijn betere foto's voor nodig.
Het jasje is een origineel Polizei jasje. De donkere stempel is origineel en staat voor het uitgifte depot, Polizei Hamburg.
De insignes kloppen niet op dit jasje en insignes lijken reproductie, daar zijn betere foto's voor nodig.
Their name liveth for evermore
- LDO
- Lid
- Gegeven: 54 keer
- Ontvangen: 86 keer
Pol. Hbg
Ah, mijn ogen foppen me, ik zag de H voor SS aan.
Dan zou ik het voorzichtig strippen en kijken of je de juiste spullen er op zet of het zo laat.
Eigenlijk is alles wat je er zelf opnaait voor veel verzamelaars een no go, denk ik.
Maar tuniek en bijbehorende broek, voorwaar geen slechte set!
Ah, mijn ogen foppen me, ik zag de H voor SS aan.
Dan zou ik het voorzichtig strippen en kijken of je de juiste spullen er op zet of het zo laat.
Eigenlijk is alles wat je er zelf opnaait voor veel verzamelaars een no go, denk ik.
Maar tuniek en bijbehorende broek, voorwaar geen slechte set!
-
- Lid
Bedankt aan allen voor voor de uitvoerige info en tips, had ook al een vermoeden dat het om een Polizei uniform ging omdat er inderdaad Pol Hbg in vermeld staat en aan de kleur van de stof.
- JimK
- Lid
Dit type jas met een open kraag en 4 knopen is het eerste type naoorlogse Polizei uniform, in gebruik genomen bij de Polizei in Hamburg. De oorlogse polizei uniformen hadden een andere sluiting. De stof is identiek, ook zie je soms originele items doorgebruikt en overgestempeld door de Polizei Hamburg.