Staat van dienst van mijn opa

De gevechten en operaties tijdens WOII
ruiterjm2
Lid

Staat van dienst van mijn opa

Bericht door ruiterjm2 »

Hoi,

Onlangs heb ik van mijn ouders een schrift ontvangen waarin mijn oma in haar 80e jaren haar levensverhaal heeft geschreven (40 pagina's). Ik ben gegrepen en ben alles aan het uitpluizen. Helaas leven haar man en zij niet meer, dus ik kan niets meer vragen.

Mijn oma schrijft summier over de militaire dienst van mijn opa. Dus ben ik op zoek gegaan naar meer informatie. Ik heb bij het Nationaal Archief zijn dienstplichtkaart en staat van dienst opgehaald. Ik heb daar een aantal vragen over. Ik hoop dat iemand hier meer over weet.

Dienstplichtkaart
Dienstplichtkaart 1.jpg
Dienstplichtkaart 2.jpg
(1) Wat betekent b.t. bij Ingelijfd? (en wat eigenlijk i.p.?)
[Edit] Gevonden:
b.t. = buiten tegenwoordigheid, niet aanwezig bij inlijving
i.p. = in persoon, aanwezig bij inlijving (gelijktijdig bij opkomst 1e oefening)

(2) Wat betekent 145A bij Opmerkingen A.P.I.? Kan ik die code ergens opzoeken?

Staat van dienst
Staten van dienst 1.jpg
Staten van dienst 2.jpg
Hier heb ik wat meer vragen. Laat ik het in tweeën knippen. Eerst de militaire training van 1936 en 1937:

> 5 oktober 1936 terug van uitstel 1e oefening bij TC 4RI
(3) Wat is TC? Of is het JC?

> 10 oktober 1936 over in onderhoud bij ??? Comp 4RI
(4) Naar welke compagnie werd hij overgeplaatst? En hoe weet je onder welke bataljon dit dan is?

> 10 oktober 1936 over van T... Comp...4RI
(5a) Waar gaat hij naar toe?
(b) En kan dit dan op dezelfde dag als de vorige overplaatsing (gaat dat zo snel)?
[Edit] Per toeval de term tir.comp. (tirailleur compagnie) ontdekt en dit is denk ik wat er ook staat. Nog uitzoeken wat hier speciaal aan is (ik heb nog nooit van tirailleur gehoord).
Zelfde vraag: hoe weet je onder welk bataljon deze compagnie zit?

> 8 maart 1937 op marsch naar Doesburg voor deelname aan de vervolg oefening ingevolge schrijven C.V. 26-11-1936 No. 3416A
(6) Is een mars naar Doesburg niet wat ver vanuit regio Den Haag? En zou ik het genoemde schrijven nog ergens kunnen vinden in een archief?

Tenslotte nog wat vragen over de veranderingen vanaf 1939 en de meidagen 1940:

> 7 december 1939 over naar 4e Depot Infanterie
(7) Is dit het 4e Depot Bataljon Infanterie?

(8) Zo ja, klopt het dat deze volgens de volgende website dan eest in Leiden en vanaf de meidagen in Den Haag was gestationeerd?
Van 4e Depot Bataljon Infanterie naar Ie Depot Infanterie (onder andere verdediging Ypenburg).
Bron: https://westervoort1940.nl/infanterie_d ... ljons.html

(9) Kan ik nog ergens te weten komen waar hij precies in dat bataljon was geplaatst?

Uiteindelijk hoop ik dus meer te weten te komen waar mijn opa heeft gevochten. Ik denk dus rondom Den Haag en Ypenburg (daar heeft mijn oom het over, die ga ik ook nog bezoeken om dit te vragen, maar opa schijnt niet veel te hebben gesproken over deze periode).

In ieder geval alvast bedankt voor elke vraag die ik beantwoord kan krijgen.