Hulzen vlekken

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Pieter.02
Lid
Gegeven: 5 keer

Hulzen vlekken

Bericht door Pieter.02 »

Beste leden,

Ik heb in mijn kast een paar mooie flak hulzen staan die van 100% messing zijn, Ze glimmen zelfs helemaal.

Nu heb ik een paar hulzen gevonden met mijn metaaldetector die ik dus probeer op te poetsen. Nou loop ik tegen het probleem aan dat de hulzen koper en messing vlekken.

Ik weet dat de grondstoffen al snel schaars werden en dat ze een legering bedachten om zo grondstoffen te besparen.

Nou is mijn vraag hoe dat vlekken komt? Komt het doordat ze al 80 jaar in de grond liggen en dat ze dus zijn gaan oxideren of komt het door door de legering? Zelf zou ik denken dat de legering goed gemengd zou zijn.

Groet,
Pieter Boon
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 49 keer

Re: Hulzen vlekken

Bericht door ammo »

Zal je morgenavond wel ff antwoord geven.
Nemo Me Impune Lacessit
Pieter.02
Lid

Bericht door Pieter.02 »

Dat zou ontzettend fijn zijn. Ik kijk uit naar uw reactie 😁
crashsiteslimburg
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door crashsiteslimburg »

Zouten in de bodem zorgen door de jaren heen voor ontzinking bij messing.
Messing is een legering van koper en zink, onderhevig aan ontzinking: het zout ‘vreet’ het onedele zink eruit en het resterende koper wordt poreus en breekbaar.
Verwortelen, zo wordt dit proces wel eens genoemd omdat het een rood-oranje kleur krijgt.
Pieter.02
Lid

Bericht door Pieter.02 »

crashsiteslimburg schreef: 06 sep 2024, 10:04 Zouten in de bodem zorgen door de jaren heen voor ontzinking bij messing.
Messing is een legering van koper en zink, onderhevig aan ontzinking: het zout ‘vreet’ het onedele zink eruit en het resterende koper wordt poreus en breekbaar.
Verwortelen, zo wordt dit proces wel eens genoemd omdat het een rood-oranje kleur krijgt.

Dat is wel ontzettend jammer is dit alleen in het duingebied of zit er ook zout in de bodem van bossen? Heeft u misschien nog een tip hoe ik het best de hulzen kan behandelen of zo laten? Bedankt voor uw reactie ik vroeg mij dit al een tijdje af.

Groet,
Pieter
crashsiteslimburg
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door crashsiteslimburg »

Dit krijg je nooit meer weg in ieder geval, in de duinen is dat vele male minder.
Pieter.02
Lid

Bericht door Pieter.02 »

crashsiteslimburg schreef: 07 sep 2024, 20:26 Dit krijg je nooit meer weg in ieder geval, in de duinen is dat vele male minder.

Dat is grappig ik zou juist denken dat er meer zout in de bodem van de duinen zitten dan in bos gebied. Omdat de duinen natuurlijk dicht aan de kust liggen.