Slagpin?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Daan wo2
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 5 keer

Slagpin?

Bericht door Daan wo2 »

Ik heb laatst dit gevonden en ik heb het idee dat het een slagpin van een granaat is alleen weet ik dat niet zeker.
Zou iemand het mij kunnen vertellen wat het wel en niet is?
Bijlagen
20240921_193647.jpg
ammo
Lid
Ontvangen: 49 keer

Re: Slagpin?

Bericht door ammo »

Geen slagpin, maar een center pons, waar de punt af is.
Nemo Me Impune Lacessit
LDO
Lid
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 86 keer

Bericht door LDO »

Eigenlijk doet hij wel hetzelfde als een slagpin. Met een hamer een punt slaan in metaal. Maar niet aan te raden in een slaghoedje...
MTC cocoon wim
Lid

Bericht door MTC cocoon wim »

op foto is natuurlijk niet de afmeting juist in te schatten dus kan niet met zekerheid gokken ...
maar ik denk eerder aan handvat van scheermeshouder
LDO
Lid

Bericht door LDO »

Pons en houder hebben ongeveer dezelfde afmeting, dus op de lengte kunnen we het niet determineren.
Is het puntje en de achterkant te fotograferen op macro stand? Misschien zegt dat iets. De achterkant zou beschadigd moeten zijn als het een pons is. Aan de punt lijkt er iets gebroken?

Standaard militaire scheerhark was meestal bakeliet of een andere kunststof, dus in dat geval is het geen Heer of Army Issue.
Het profiel doet niet scheerharks aan, dit lijkt me niet lekker in de hand liggen.
Grove vijl?

Ik oreer maar wat mee hoor, geen flauw idee...
Maar altijd leuk om wat te puzzelen.
Pak88
Lid
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Pak88 »

ook mogelijk is ; het snijdend gedeelte van een rotatiefrees voor zachte materialen. deze lijkt dan wel bot geworden.
Daan wo2
Lid
Ontvangen: 5 keer

Bericht door Daan wo2 »

LDO schreef: 07 nov 2024, 10:07 Pons en houder hebben ongeveer dezelfde afmeting, dus op de lengte kunnen we het niet determineren.
Is het puntje en de achterkant te fotograferen op macro stand? Misschien zegt dat iets. De achterkant zou beschadigd moeten zijn als het een pons is. Aan de punt lijkt er iets gebroken?

Standaard militaire scheerhark was meestal bakeliet of een andere kunststof, dus in dat geval is het geen Heer of Army Issue.
Het profiel doet niet scheerharks aan, dit lijkt me niet lekker in de hand liggen.
Grove vijl?

Ik oreer maar wat mee hoor, geen flauw idee...
Maar altijd leuk om wat te puzzelen.
Het is wat moeilijk te fotograferen maar ik heb geprobeerd het beste er van te maken. Maar de onderkant en de boven lijkt niks vanaf gebroken of beschadiging te zijn. Op de foto lijkt de bovenkant beschadiging maar dat is niet zo. Daarom vind ik het iets weghebben van een slagpin van een granaat of geweer etc. Het voorwerp is trouwens 6cm lang.
Bijlagen
20241116_230540.jpg
20241116_230842.jpg
Pak88
Lid
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Pak88 »

er zijn voor het leger meerdere dingen ontworpen die onpraktisch zijn in de geschiedenis, maar wie zou er een slagpin ontwerpen met al die groeven? die groeven maken het alleen maar extra gevoelig voor beschadiging en daardoor falen. normaal is het uiteinde van een slagpin [ waarmee het de slaghoed raakt ] ook een beetje afgerond en niet vlak zoals bij het object van jou. wat is de reden dat je zo vasthoud aan het slagpin idee ?
LDO
Lid

Bericht door LDO »

Ik ben het met PAK eens: slagpinnen lopen, tenzij ze zwevend zijn, door een veer heen. Daarom zijn ze glad. Dit ribmotief zou vast kunnen slaan in de veer en is daarom niet handig. Dit ontwerp is voor vingergrip of freesdoeleinden geribbeld. Ik zie geen logische toepassing voor wapens of explosief.